اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر بررسی و تعیین ارزش گمرک ایران خبر داد

راه‌اندازی سامانه تعیین ارزش کالای صادراتی در گمرکات کشور

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر بررسی و تعیین ارزش گمرک جمهوری اسلامی ایران از راه‌اندازی سامانه سیستم تعیین ارزش کالای صادراتی در گمرکات کشور خبر داد و گفت: قانون گمرکی این سامانه تدوین شده و در حال تصویب است.

راه‌اندازی سامانه تعیین ارزش کالای صادراتی در گمرکات کشور

رسول کوهستانی‌پژوه در حاشیه نشست مشترک با جمعی از فعالان اقتصادی به منظور بررسی مسایل و مشکلات فعالان اقتصادی استان در امر ترخیص کالا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه نظام جدید قانون گمرکی در حال اجراست، اظهار کرد: فعالان اقتصادی باید تعریف ارزش و حقوق جدید را بدانند.

وی برگزاری یک دوره آموزش‌های تعیین ارزش را ضروری دانست و تصریح کرد: در راستای اجرای سیاست‌های گمرک و مسئولان کارگاه تعیین ارزش گمرک در انزلی برگزار شد.

این مسئول با بیان اینکه حدود 40 نفر در این کارگاه آموزش دیدند، افزود: این کارگاه‌ها به صورت منطقه‌ای برگزار می‌شود.

وی دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های پیشنهادی را در حال آموزش دانست و ابراز کرد: تعیین ارزش منوط به رعایت ضوابط ماده 15 و دستورالعمل‌ها مانند شرط همزمانی خرید و مبدأ یکسان کشورهاست.

کوهستانی‌پژوه، از راه‌اندازی سامانه سیستم متمرکز تعیین ارزش گمرکی در گمرکات کشور خبر داد و گفت: افزایش سرعت، صحت و دقت و اجرای عدالت بین فعالان اقتصادی از جمله ویژگی این سامانه است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون 44 واحد گمرکی کشور مجهز به سامانه سیستم متمرکز تعیین ارزش گمرکی هستند که تا پایان امسال شش واحد دیگر نیز به این سامانه مجهز می‌شوند.

این مسئول، گمرکات چابهار، قشم، ذوب آهن، فولاد مبارکه و نوشهر را از جمله واحدهای گمرکی عنوان کرد که تا پایان امسال به این سیستم مجهز می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه تمام واحدهای گمرکی کشور به صورت آنلاین به‌هم متصل هستند و می‌توانند اطلاعات را مشاهده کنند، یادآور شد: تنها واحدهای گمرکی که به سامانه مذکور مجهز باشند می‌توانند اطلاعات مربوط به کالای صادراتی را ثبت کنند.

به گفته کوهستانی‌پژوه، 99 درصد اطلاعات کالای وارداتی در 44 واحد گمرکی مذکور ثبت می‌شود.

مدیرکل دفتر بررسی و تعیین ارزش گمرک ایران از ایجاد سامانه‌ای توسط سازمان توسعه و صادرات برای تعیین ارزش کالای صادراتی خبر داد و متذکر شد: قانون گمرکی این سامانه تدوین شده و در حال تصویب است و تا پایان سال جاری اجرایی می‌شود.

وی تغییرات قیمت‌ها در بازارهای جهانی و نوسانات ارز را از جمله مشکلات مهم فعالان اقتصادی نامید و اذعان کرد: نوسانات قیمت ارز موجب هزینه‌های سربار برای فعالان اقتصادی می‌شود.

کوهستانی‌پژوه خواستار همکاری اتحادیه‌ها و انجمن‌های تخصصی برای در اختیار قرار دادن منابع اطلاعاتی آنها به سامانه متمرکز تعیین ارزش گمرکی شد.

وی ابراز کرد: ثبت اطلاعات در سامانه ستاد در ارزش تعیین گمرکی و تسهیل در اجرا کمک می‌کند و در این راستا به کمک انجمن‌های تخصصی نیاز داریم که منابع اطلاعاتی را در اختیار ما قرار دهند.

این مسئول افزود: باید بتوانیم این سامانه را رشد داده و آن را در تمام گمرک راه‌اندازی کنیم تا رقابت اقتصادی ایجاد شود.

به گفته وی، ثبت سفارش و سیستم آسیکودا نیز به زودی به سیستم متمرکز تعیین ارزش گمرکی لینک می‌شود.

انتهای پیام/و10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول