اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل موسسه استاندارد گیلان:

اجرا نشدن مصوبه شورای عالی استاندارد عامل بروز مشکلات چای است

خبرگزاری فارس: مدیرکل موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی گیلان گفت: اجرا نشدن مصوبه شورای عالی استاندارد درباره چای توسط سه وزارتخانه‌ جهاد کشاورزی، بازرگانی و صنایع عامل بروز مشکلات در صنعت چای شده است.

اجرا نشدن مصوبه شورای عالی استاندارد عامل بروز مشکلات چای است

محمد علی یوسفی امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه تعداد 170 کارخانه چای در گیلان به ثبت رسیده است، اظهار کرد: از بین این تعداد، بالغ بر 150 کارخانه امسال فعال بودند و برگ سبز تحویل گرفتند و چای تولید کردند.

وی با اشاره به اینکه حدود 51 کارخانه دارای پروانه بهداشتی از دانشگاه علوم پزشکی استان هستند، افزود: 16 کارخانه بسته‌بندی چای دارای پروانه کاربردی علامت استاندارد هستند.

این مسئول استقبال نکردن کارخانه‌دارها در اخذ پروانه کاربردی علامت استاندارد را از مشکلات چای دانست و ادامه داد: این امر نشان می‌دهد تعداد کارخانه‌هایی که باید چای کیفی تولید کنند، کم است و دلیل این موضوع نیز عدم استقبال کارخانه‌دارها برای استانداردسازی است.

وی اجرا نشدن مصوبه شورای عالی استاندارد را عامل بروز مشکلات چای نامید و ابراز کرد: طبق مصوبه شورای عالی استاندارد در سال 87 قرار شده بود که تا سال 90 وزارت جهاد کشاورزی درباره بهزراعی باغ‌ها برای تحویل برگ مرغوب اقدام‌ کرده و اعتبارات مورد نیاز را محاسبه و اجرا کند.

یوسفی افزود: وزارت بازرگانی نیز قرار بود میزان تولید واقعی چای را محاسبه و مازاد چای مورد مصرف را با مکانیزیم خاصی وارد کند.

وی اضافه کرد: همچنین طبق مصوبه مذکور قرار شده بود وزارت صنایع و معادن نیز درباره اصلاح ساختار کارخانه‌ها اعتبار مورد نیاز را تامین کند اما از سال 87 تا سال 90 که مهلت آنها بود هیچ وزارتخانه‌ای کوچک‌ترین اقدامی را انجام نداد و این کار موجب شده تا باغدار چای نتواند برگ سبز مرغوب را به کارخانه‌ها تحویل دهد و انگیزه چایکار از بین برود و در نتیجه بخش زیادی از تولید چای غیرکیفی شود.

مدیرکل موسسه استاندارد گیلان درباره دیدگاه و نظر استاندارد اذعان کرد: ابتدا باید مشخص شود که مصوبه شورای عالی استاندارد چرا اجرایی نشده و تاکنون اقدام‌هایی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه 65 هزار خانوار از طریق تولید چای امرار معاش می‌کنند، تصریح کرد: اکر مصوبه توسط وزارتخانه‌ها اجرایی می‌شد این تعداد خانوارها امروز دچار بحران چای نمی‌شدند.

یوسفی تولید حدود 25 هزار تن چای خشک و مصرف 600 هزار تن آن را یک مزیت نسبی خواند و خاطرنشان کرد: قیمت یک کیلو چای خشک از قیمت تمام شده وارداتی حداقل یک پنجم پایین‌تر است.

وی تولید چای سالم و ارگانیک را مزیت دیگر دانست و اذعان کرد: چای نوشیدنی ارزان قیمت بوده و همچنان به عنوان یک محصول راهبردی مطرح است و برای نجات آن باید مصوبه مذکور توسط وزارتخانه‌ها اجرا شود.

 این مسئول خاطرنشان کرد: در صورتی که اقدام‌های مصوبه شورای عالی استاندارد اجرایی نشود به طور یقین در مدت یک دوره حداکثر پنج ساله باید چای را تنها به عنوان یک بوته زینتی در باغ‌ها ببینیم که دیگر خبری از چایکار و صنعت چای نیست.

انتهای پیام/غ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول