اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول واحد کنترل دخانیات مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان:

مصرف زیاد چای سبب سرطان ریه می‌شود

خبرگزاری فارس: مسئول واحد کنترل دخانیات مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان گفت: مصرف بیش از اندازه چای سبب سرطان ریه می‌شود اما نمی‌توان گفت که چای خوردن سرطان می‌آورد.

مصرف زیاد چای سبب سرطان ریه می‌شود

حمیدرضا روح‌افزا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: همان طور که نمی‌توان با قاطعیت گفت که چای سبب سرطان می‌شود به همان قاطعیت هم نمی‌توان ادعا داشت که سیگار و قلیان سبب بروز اختلالات روانی و اضطراب در مصرف ‌کنندگان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از انواع سرطان‌های پوستی با مصرف قلیان و سیگار ثابت شده است، افزود: نزدیک به 20 درصد از مردان اصفهانی مصرف کننده سیگار و قلیان هستند و این در حالی که در کل جامعه میزان مصرف‌ کنندگان دخانیات به مرز 14 تا 15 درصد می‌رسد.

مسئول واحد کنترل دخانیات مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان تصریح کرد: آمار مصرف قلیان در اصفهان نسبت به شهرهای جنوبی بسیار کم‌تر است اما این دلیلی بر وضعیت خوب استان نیست.

وی با بیان اینکه دسترسی آسان به قلیان‌ها سبب گرایش زیاد افراد به این وسایل شده است، اظهار داشت: مصرف زیاد قلیان سبب اختلالات روانی در فرد می‌شود.

مسئول واحد کنترل دخانیات مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان گفت: درصد افسردگی در افراد سیگاری و قلیانی‌های بیش‌تر مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سیگار زمینه‌ساز افسردگی در مصرف ‌کنندگان آن است، ادامه داد: اما مصرف زیاد سیگار و قلیان سبب اختلالات روانی می‌شود.

روح‌افزا گفت: نمی‌توان با قاطعیت گفت که میزان فراموشی و آلزایمر در بین افراد سیگاری و قلیانی بیش‌تر است اما اینکه سیگار سبب افزایش استرس در آنها و به تبع آن فراموشی می‌شود که در واقع عامل همراه کننده و نه زمینه‌ساز است.

وی تاکید کرد: براساس تحلیلی که بر میزان مصرف قلیان از سال 2000 تا 2007 انجام گرفت، مشخص شد که این روند در بین جوانان و زنان رو به افزایش است.

انتهای پیام/خ20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول