اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره چای فومن خبر داد

به‌زراعی 40 درصد باغ‌های چای فومن

خبرگزاری فارس: رئیس اداره چای فومن از به‌زراعی 40 درصد باغ‌های چای این شهرستان خبر داد.

به‌زراعی 40 درصد باغ‌های چای فومن

محمد جعفرپور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فومن با اشاره به اینکه در باغ‌های چای فومن بالغ بر 5 هزار و 800 خانوار به طور مستقیم مشغول به کار هستند، اظهار داشت: سالانه به ازای هر هکتار باغ چای و به طور متوسط 10 نفر اشتغال دارند.

وی ادامه داد: در بخش صنعت این رقم به 600 خانوار می‌رسد و همچنین در بخش بازرگانی و بسته‌بندی و حمل و نقل چای تعداد زیادی مشغول به کار هستند.

این مسئول با بیان اینکه فومن دارای دو هزار و 400 هکتار باغ چای است، اذعان داشت: وضعیت تولید چای خشک این شهر مناسب است به نحوی که مجموع تولید هر ساله به فروش می‌رسد.

وی درباره کیفیت چای فومن، تصریح کرد: در راستای استانداردسازی تولید چای گام‌های موثری برداشته شده و بخشی از این چای تولیدی نیز به کشورهای روسیه،ترکیه و تعدادی از کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

جعفرپور خاطر نشان کرد: باغ‌های چای فومن به لحاظ تولید دارای رتبه چهارم کشوری هستند و در این شهر هشت کارخانه چای وجود دارد که از این تعداد تنها یک کارخانه غیر فعال است و بقیه در سال برگ سبز باغ‌های چای را خریداری می‌کنند.

وی، برداشت سالانه از هر هکتار باغ‌های چای فومن را به طور میانگین هفت تن برگ سبز عنوان کرد و افزود: در باغ‌های چای فومن بالغ بر 5 هزار و 800 خانوار به طور مستقیم مشغول به کار هستند که سالانه به ازای هر هکتار باغ چای و به طور متوسط 10 نفر اشتغال دارند و در بخش صنعت این رقم به 600 خانوار می‌رسد ضمن اینکه در بخش بازرگانی و بسته‌بندی و حمل و نقل نیز تعداد زیادی مشغول به کار هستند.

رئیس اداره چای فومن، با بیان اینکه 40 درصد باغ‌های چای فومن به‌زراعی شده است، تصریح کرد: سالانه طبق نیاز باغ‌های چای و به استناد تحقیقات مرکز چای و کارشناسی‌های انجام گرفته از طرف سازمان چای کشور بالغ بر یک‌هزار تن کود در اختیار تعاونی‌های چایکار قرار می‌گیرد که با صدور حواله بین آنان توزیع می‌شود.

وی، میزان معوقات مطالبات خرید برگ سبز چایکاران فومن را 20 درصد اعلام کرد و گفت: امسال بالغ بر 9 هزار تن برگ سبز چای تضمینی از باغداران این شهر خریداری شده که از این مقدار 20 درصد درجه یک و 80 درصد باقی مانده درجه دو بودند که تا نیمه نخست شهریور ماه مطالبات چایکاران فومن پرداخت شده و بقیه مطالبات که 20 درصد است به‌زودی از محل بدهی کارخانه‌های چای‌سازی پرداخت می‌شود.

جعفرپور، مشکل اصلی چایکاران فومن را مطابقت نداشتن هزینه‌ها و قیمت خرید برگ سبز چای دانست و خاطر نشان کرد: مسئولان در تامین نقدینگی کارخانه‌ها برای خرید برگ سبز چایکاران اقدام‌های جدی انجام دهند و با بالا بردن قیمت پایه برگ سبز چای و تسهیلات مربوط به به‌زراعی باغ‌ها به ساماندهی وضعیت چایکاران تحقق ببخشند.

وی تصریح کرد: از آنجا که هزینه کاشت و داشت برگ سبز چای زیاد است و سالانه 10 درصد افزایش قیمت وجود دارد، به همین دلیل چایکاران با مشکل مواجه می‌شوند.

این مسئول ابراز داشت: اگر محصول چای اقتصادی نباشد انگیزه‌ای برای تولید ایجاد نمی‌شود و در کیفیت و کمیت محصول نیز تاثیر مستقیم می‌گذارد.

انتهای پیام/خ۱۰/د1000

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول