اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام طباطبایی مطرح کرد

برخی ‌افراد ‌در شرایط امروز سرگردان شده‌اند/تقویت عقل با کنترل ‌«شهوت»‌

خبرگزاری فارس: استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: زمانی که انسان شهوت به مقام و ثروت و خشم خود را کنترل کند عقل او تقویت شده و پیشرفت می‌کند.

برخی ‌افراد ‌در شرایط امروز سرگردان شده‌اند/تقویت عقل با کنترل ‌«شهوت»‌

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی طباطبایی پیش از ظهر امروز در بیست و نهمین همایش سراسری انجمن‌های اسلامی وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور مالیاتی که در تالار شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد اظهار کرد: شرایط امروز گاهی موجب سرگردانی افراد و خانواده‌ها می‌شود.

وی افزود: داشته‌ها، برداشت‌ها و تولیدات حاصل از این دو مورد سه عامل مهم و اساسی در زندگی انسان امروز محسوب می‌شوند.

این استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه انسان از عوامل متعددی تأثیر می‌پذیرد گفت: برخی موارد هستند که خود به خود در مقابل دیدگان یا در معرض شنیدن قرار می‌گیرند و گاهی نیز انسان خود به دنبال یک سری اطلاعات می‌رود که مجموعه این موارد به عنوان دریافت‌های ذهنی آدمی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: زمانی که انسان اطلاعات مختلف را از راه‌های گوناگون دریافت می‌کند آن‌گاه برداشت خاصی از این اطلاعات خواهد داشت.

طباطبایی با بیان اینکه ویژگی ذهنی درونی انسان موجب تفاوت برداشت از اطلاعات یکسان می‌شود عنوان داشت: مواردی چون آمار مربوط به اختلاس، زلزله، طلاق، تصادفات جاده‌ای و مسائلی از این دست در جامعه وجود دارند که برداشت‌های گوناگونی را در بین افراد ایجاد می‌کند.

این استاد حوزه علمیه با تاکید بر سرمایه‌گذاری روی عقل به منظور برداشت صحیح از عوامل بیرونی خاطر نشان کرد: عقل در واقع چراغ درونی انسان محسوب می‌شود و به تصریح قرآن کریم، دوزخیان فریاد می‌زنند که اگر ما عقل خویش را به کار می‌انداختیم به این سرنوشت دچار نمی‌شدیم.

وی گفت: برخی واردات ذهنی موجب از کار افتادن عقل می‌شوند و این امر ممکن است حتی در میان متدینین نیز دیده شود.

طباطبایی با اشاره به عوامل زوال عقل افزود: برخی انسان‌ها ظرفیت مقام و پست‌های بالاتر را ندارند و در صورت رسیدن به آن مناصب عقل آنها از کار می‌افتد.

این استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه شهوت به معنای شدت خواسته‌ها به خصوص در زمینه مقام و ثروت از جمله مهم‌ترین عوامل زوال عقل محسوب می‌شود ابراز کرد: بر اساس روایتی از امیرالمؤمنین(ع) آخرین چیزی که از ذهن افراد صالح بیرون می‌رود حب جاه و مقام است.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) می‌فرمایند «تا زمانی که تزکیه نشده‌اید دچار طغیان خواهید شد» و در جایی دیگر بیان می‌دارند «تا زمانی که تزکیه نشده‌اید علم و مقام نیز برای شما خطرناک است و شما را به هلاکت دنیوی و اخروی می‌کشاند».

طباطبایی با اشاره به تلاش شیطان برای تحریک و به انحراف کشاندن انسان‌ها گفت: مدد الهی موجب هدایت آدمی شده و او را نجات می‌دهد.

استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: تمام موجودات دارای ویژگی حیات و روح هستند و دانشمندان نیز هنوز نتوانسته‌اند به حقیقت آن دست یابند.

وی با بیان اینکه ارتباطی دقیق میان تمام موجودات عالم وجود دارد تا گیاهان و جانوران به حیات خود ادامه دهند افزود: هرگاه انسان‌ها ارتباط میان خود را افزایش دهند زندگی بهتری خواهند داشت و در غیر این صورت به سمت نابودی پیش خواهند رفت.

این استاد اخلاق با تاکید بر تقویت روحیه انسانی به منظور افزایش ارتباط میان آدمی و خداوند گفت: نماز به عنوان ستون دین این ارتباط را تقویت می‌کند به همین دلیل این عبادت بزرگ در اسلام مورد تاکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: زمانی که انسان کار و عبادت خود را برای خداوند انجام دهد آنگاه فعالیت او ارزش حقیقی خواهد داشت.

طباطبایی با اشاره به شرایط دریافت مدد الهی بیان داشت: ذکر خداوند موجب آرامش روح انسان و دریافت کمک‌های الهی می‌شود.

استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: زمانی که آدمی حب جاه و مقام را از خود دور سازد از مواهب الهی و هدایت‌های خداوند بهره‌مند می‌شود بنابراین همه افراد در هر شغلی که هستند باید این موارد را رعایت کنند و به خداوند پناه ببرند تا در مواقع بحرانی بتوانند تصمیم‌های درستی بگیرند.

انتهای پیام/ش10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول