اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتاق بازرگانی گیلان:

تدوین سند راهبردی چای کشور ضروری است

خبرگزاری فارس: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان ضرورت تهیه و تدوین سند راهبردی چای در کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: برطرف شدن معضلات چای کشور نیازمند عزم ملی است.

تدوین سند راهبردی چای کشور ضروری است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، هادی تیزهوش تابان صبح امروز در جمع مسئولان اتحادیه تولیدکنندگان و بازرگانان چای، سازمان چای کشور در محل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان تولید چای را یکی از توانمندی‌های گیلان دانست.

وی با بیان اینکه معضلات زیادی در بخش‌های مختلف فرآوری، بازرگانی و... چای عنوان می‌شود، تصریح کرد: دولت کمک‌های زیادی انجام می‌دهد اما به دلیل معایبی که موجود است، بهره‌وری در بخش چای وجود ندارد.

این مسئول با اشاره به اینکه ساختار چای قبل از انقلاب به سرمنزل مقصود نرسیده است، افزود: باید با درایت تمام دست‌اندرکاران زمینه‌ای برای چای فراهم شود.

امور چای به بخش خصوصی واگذار شود

وی واگذاری امور چای به بخش خصوصی را یکی از راهکارهای موثر در نجات این محصول راهبردی دانست و ابراز کرد: باید برای این کار ابتدا منافع کشور و سپس استان در نظر گرفته شود.

تیزهوش تابان با تصریح بر اینکه اگر در موضوع چای راه حل مناسبی وجود داشته باشد می‌توانیم ورود کنیم، خاطرنشان کرد: سند راهبردی چای در کشور وجود ندارد و این بزرگ‌ترین مسئله‌ای بوده که روی آن مطالعه صورت نگرفته است.

وی برطرف کردن معضل چای را نیازمند عزم ملی دانست و یادآور شد: زمانی که توکل و عزم ملی نباشد بسیاری از محصولات از بین می‌رود.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان کنترل واردات چای را مهم خواند و ابراز کرد: باید برای برطرف کردن معضلات چای باید یک تیم واحد باشیم.

ضرورت تشکیل صندوق تخصصی چای کشور

مدیرعامل اتحادیه بازرگانان و صادرکنندگان چای کشور نیز در جلسه مذکور تشکیل صندوق تخصصی چای را ضروری دانست و اظهار کرد: طرح ایجاد این صندوق از سال 84 مطرح و آماده شد.

قاسم رضاییان افزود: روی نقاط ضعف و قوت این طرح کار شد اما برای اجرای آن گامی برداشته نشد در حالی که تشکیل این صندوق می‌تواند تاثیر گذار باشد.

وی با بیان اینکه ریشه چای از سالی ضربه خورد که از سیستم بازرگانی گرفته و به کشاورزی داده شد، ابراز کرد: ایجاد صندوق مذکور می‌تواند به حل مشکلات چای کمک کند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان چای کشور نیز در جلسه مذکور با اشاره به ضرورت ایجاد صندوق تخصصی حمایت از چای، گفت: این طرح پس از سال‌ها همچنان باقی مانده است.

امیر مظفری نوری با بیان اینکه در جلسه‌ای با حضور مفتح قرار شد اشکالات این طرح گرفته و برای دولت ارسال شود، تصریح کرد: با تشکیل این صندوق کارخانه‌ها، سازمان چای، تجار و کشاورزان عضو آن می‌شوند و نظارت صندوق با سازمان چای است.

مدیر عامل اتحادیه چایکاران کشور نیز در این جلسه با تاکید بر ضرورت ایجاد صندوق مذکور اظهار کرد: در شرایط فعلی ایجاد صندوق تخصصی چای مورد نیاز است.

مصطفی نصراللهی با بیان اینکه ایجاد این صندوق می‌تواند آورده چای را نجات دهد، اذعان کرد: منابع مالی در استان وجود دارد و می‌توانیم با استفاده از آن چای را نجات دهیم.

نبود اعتبار حلقه مفقوده چای است

رئیس سازمان چای کشور نیز در این جلسه تشکیل صندوق تخصصی چای را نیازمند بیش از 200 میلیون تومان آورده اولیه دانست و اظهار کرد: این صندوق نباید کمتر از این مبلغ آورده داشته باشد.

علی محرر، مهم‌ترین مشکل و حلقه مفقوده چای ایران را نبود اعتبار کافی دانست و افزود: صنعت چای کشور نیازمند اعتباراتی است که بتواند هزینه کند.

وی برگزاری نمایشگاه معرفی چای ایرانی در تهران را امری ضرورت خواند و یادآور شد: باید نمونه‌ چای ایرانی را در تهران به نمایش بگذاریم تا ذائقه مردم به این سمت کشیده شود.

وزارتخانه‌های ایران چای داخلی خریداری می‌کنند

این مسئول از خرید چای ایرانی توسط وزارتخانه‌های کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: وزارتخانه‌ها کار خرید چای را آغاز کرده‌اند.

وی عملی شدن مصوبه هیئت دولت مبنی بر قرار گرفتن چای در سبد خانوار را از خواسته‌های مهم دست‌اندرکاران چای عنوان کرد.

انتهای پیام/ل۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول