اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش تفصیلی فارس

هفتمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج آذربایجان‌غربی برترین‌های خود را شناخت

خبرگزاری فارس: هفتمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج آذربایجان‌غربی با معرفی نفرات برترین در بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد.

هفتمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج آذربایجان‌غربی برترین‌های خود را شناخت

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره استانی ادبیات داستانی بسیج آذربایجان‌غربی چهارشنبه شب در محل خانه جوان ارومیه برگزار شد.

در این مراسم که با شرکت هنرمندان از شهرستان‌های مختلف و همچنین جمعی از مسئولان برگزار شد، پس از قرائت قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، ابتدا مجتبی حاجی‌زاده رئیس سازمان بسیج هنرمندان آذربایجان‌غربی در سخنانی گفت: برگزاری جشنواره‌های مختلف به بهانه‌های گوناگون یکی از راه‌های جذب داستان‌نویسان و شاعران به سوی ادبیات دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است که توسط بسیج هنرمندان برگزار می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به استقبال مناسب قشر جوان و نوجوان از جشنواره‌های ادبی و هنری در سطح استان بیان داشت: حضور چهره‌های جدید داستان‌نویسی و شعرگویی در میان چهره‌های باتجربه این نوید را می‌دهد که آینده این هنرها ناتمام و دارای پیشرفت خواهد بود.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان آذربایجان‌غربی در پایان تصریح کرد: وظیفه ذاتی بسیج هنرمندان پرداختن به هنر متعهد است که با برگزاری جشنواره‌های مختلف در صدد پیاده‌کردن این وظیفه هستیم و باید در این زمینه تلاش‌های جدی‌تری صورت پذیرد.

در ادامه این مراسم، مصطفی قلی‌زاده دبیر جشنواره نیز با ارائه گزارشی از روند اجرایی هفتمین جشنوراه ادبیات داستانی بسیج آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: این جشنواره فعالیت اصلی خود را با اعلام فراخوان و تبیین موضوعات آثار در اردیبهشت ماه آغاز کرد که در مجموع 206 اثر از 104 نویسنده توسط نویسندگان سراسر استان به دبیرخانه جشنوراه ارسال شد که در این میان شهرستان ارومیه با 67 اثر پیشرو بود.

وی افزود: در مجموع جشنواره در سه بخش نوجوانان، جوانان و بزرگسالان برگزار شد که در هر بخش سه نفر به عنوان نفرات برتر انتخاب شدند و همچنین پنج نفر نیز به عنوان پیشکسوت در عرصه ادبیات داستانی مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

قلی‌زاده همچنین اظهار داشت: در دوران جنگ تحمیلی نخبگانی از میان ملت ایران رفتند که هم‌اکنون باید هنرمندان ارزش واقعی آنان را بازشناسی کرده و معرفی کنند.

پس از اتمام سخنان قلی‌زاده نوبت به ارائه اثر توسط یکی از نویسندگان رسید. در این بخش «مسعود موتادی» داستان خود با عنوان «سیاه چاله‌های زمینی» را ارائه کرد که مورد تشویق حضار در سالن قرار گرفت.

پخش کلیپ «شهید مهدی امینی» که البته به دلیل نقص فنی موجود در کلیپ به طور کامل ارائه نشد و همچنین دکلمه‌خوانی توسط فاطمه زهرا بایرام‌لو نونهال خردسال دیگر قسمت‌های برنامه بود که در این بخش به اجرا درآمد.

پس از اجرای این برنامه‌ها نوبت به سخنرانی حبیب شهسواریان جانشین فرمانده سپاه شهداء آذربایجان غربی رسید که به عنوان سخنران اصلی مراسم اختتامیه پشت تریبون حاضر شود.

شهسواریان در این سخنان ابتدا یادی از شهدای هنرمند دوران دفاع مقدس آذربایجان‌غربی داشت و ابراز داشت: شهدایی که در عین هنرمندی با حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور یافتند به عنوان میراث‌داران هنر متعهد ایران اسلامی شناخته می‌شوند.

وی یادآور شد: پرداختن هنرمندان معاصر به زندگانی شهدای هنرمند موجب جذب جوانان به سوی هنر شده و همچنین می‌تواند راه را برای ایثارگری جوانان این مرز و بوم برای دفاع از کیان کشور و مرزهای انقلاب اسلامی باز کند.

جانشین فرمانده سپاه شهداء آذربایجان‌غربی در ادامه با بیان این نکته که در شرایط کنونی وضعیت جنگ دشمن تغییر کرده خاطرنشان کرد: تغییر جبهه جنگ دشمن از سخت به نرم موجب شده تا توجه بیشتری به جامعه هنری و علمی شود چرا که مقابله و موفقیت در جنگ نرم با بهره‌گیری از تجارب هنرمندان متعهد و همچنین دانشمندان ممکن است.

شهسواریان بروز و ظهور استعدادهای هنرمندان را در سایه برگزاری جشنواره‌های مختلف دانست و گفت: بهره‌گیری از استعدادهای هنری نهفته در جامعه از طریق ایجاد نهادهای مختلف و تشکیل جشنواره‌ها و همایش‌های گوناگون یکی از رمزهای موفقیت در عرصه جنگ نرم است.

وی ضمن دعوت از هنرمندان برای پرداختن به مباحث روز دنیا در نوشته و آثار خود عنوان کرد: وظیفه اصلی مسئولان حفظ و حراست از میراث‌داران هنر متعهد در کشور است که باید به این زمینه توجه بیشتری شود تا شاهد ارتقای سطح کیفی هنر در جامعه باشیم.

جانشین فرمانده سپاه شهداء آذربایجان‌غربی در پایان ابراز داشت: هنرمندان باید با ارائه آثار فاخر اجازه تعدی دشمنان به خاک و ناموس ایران اسلامی را نداده و به این ترتیب، راه را بر تمام معاندان نظام اسلامی تنگ کنند.

ارائه اثر «در انتظار» توسط مریم جلیل‌نژاد برگزیده بخش جوانان جشنواره بخش بعدی این برنامه بود که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

بخش ماقبل پایانی این مراسم قرائت بیانیه هیئت داوران جشنواره بود که توسط سیاوش رحیمی عضو هیئت داوران قرائت شد. در این بیانیه ضمن اشاره به اهمیت نویسندگی و ادبیات داستانی در عصر حاضر آمده است: داستان آمیزه‌ای از هنر و فن است؛ هنری که به سادگی در چشم ما می‌نشیند و ما را جادو می‌کند و فن داستان که احاطه به عناصر و تکلیف‌های ساخت و پرداخت دارد.

همچنین در بخش دیگری از بیانیه افزوده شده است: نفرات برتر جشنواره بر اساس معیارهای نگاه و دید تازه، پرداخت مناسب و لحن و زبان قابل قبول برگزیده شده‌اند که امید است مورد رضایت تمام شرکت‌کنندگان واقع شود.

شیرین‌ترین و در عین حال تلخ‌ترین بخش هر جشنواره‌های هم تجلیل از برترین‌های آن جشنواره است که باید جوایز برگزیدگان توسط مسئولان اهداء شود.

در بخش بزرگسالان این جشنواره مریم جلیل‌نژاد از میاندوآب، هادی خشابی از ارومیه و حمیده میرزایی از ارومیه مقام‌های اول تا سوم را به دست آوردند.

مصطفی هوشمند و مهران محمودی از ارومیه و بهزاد آزادی از شاهین‌دژ نفرات برتر جشنواره در بخش جوانان را تشکل می‌دادند. همچنین احسان مهدی‌پور از ارومیه، ثمین ایمان‌زاده از سلماس و اسماء آقانژاد از چالدران به عنوان نفرات برتر در بخش نوجوانان شناخته شدند.

از حاشیه‌های جالب این جشنواره می‌توان به نبود صندلی کافی برای میهمانان اشاره کرد که موجب چینش صندلی‌های اضافی در گوشه و کنار سالن توسط مسئولان برگزاری شد و این امر جلوه نامناسبی به فضای برگزاری مراسم اختتامیه داده بود.

همچنین اجرای همراه با اشکالات اعضای گروه سرود حاضر در سالن نیز یکی از حواشی جالب برنامه بود که موجب نشستن لبخند بر لبان تعدادی از هنرمندان حاضر شده و شاید یکی از نقاط ضعف برنامه به شمار آید.

از مسئولان حاضر در این جشنواره می‌توان به رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان‌غربی و مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اشاره کرد که جلوه خاصی به جشنواره بخشیده بود.

یادآور می‌شود، هفتمین جشنواره استانی ادبیات داستانی بسیج آذربایجان‌غربی به همت سازمان بسیج هنرمندان استان و در سه بخش نوجوانان، جوانان و بزرگسالان برگزار و اختتامیه آن روز چهارشنبه در دو نوبت صبح و عصر در ارومیه برگزار شد که نوبت صبح به برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نقد و بررسی آثار رسیده به جشنواره و نوبت عصر نیز به برگزاری آیین پایانی اختصاص داشت.

-----------------------------

گزارش از سجاد امیرکردلر

-----------------------------

انتهای پیام/ل10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول