اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اولویت‌های مغفول مانده ازدواج از حد حرف زدن گذشته است

خبرگزاری فارس: از آنجایی که هر از گاهی جلسات متعددی در مورد مسئله مهم ازدواج در کشور صورت می‌گیرد، اما با وجود همه این تلاش‌ها باید در نظر داشت که اولویت‌های مغفول مانده ازدواج از حد حرف زدن گذشته است.

اولویت‌های مغفول مانده ازدواج از حد حرف زدن گذشته است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، از آن جایی که به امر خطیر ازدواج و تشکیل خانواده در نظام مقدس جمهوری اسلامی تاکید شده است، یکی از راه‌های ترویج ازدواج آسان فراهم کردن راه‌های ازدواج آسان بررسی چالش‌های تأخیر در امر ازدواج است.

بسیاری از دستگاه‌های اجرایی استان به نحوی عضو ستاد ساماندهی ازدواج هستند که باید با همگرایی در این زمینه موانع را شناخته و زمینه را برای ازدواج جوانان فراهم کنند.

در این راستا ظهر امروز جلسه‌ای به مناسبت روز ملی ازدواج جوانان توسط اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان برگزار شد، در این جلسه نماینده برخی از دستگاه‌های اجرایی حضور داشتند که به ارائه نظرات خود در مورد راه کارهای ازدواج آسان پرداختند.

این نخستین جلسه ستاد استانی گرامیداشت هفته ازدواج است که پس از مدیریت جدید یک ماهه  مدیر کل اداره ورزش و جوانان در این زمینه پس از ادغام دو وزارت خانه بر گزار شد.

در این نشست محمدرضا محمد جواهری با تاکید فرمایش رهبر معظم انقلاب و توجه به امر جوانان و تکالیف دولت در این زمینه به امر ازدواج به هنگام،آگاهانه و به حق جوانان تاکید کرد و اظهار داشت: یکی از فاکتورهای مورد توجه دولت جوانان هستند که در این راستا «هویت جوانان» بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: از زمان جنگ تا کنون  مسائل زیادی رخ داده است که موجب شده خیلی به جوانان اهمیت داده نشود و راه را برای ورود تهاجم فرهنگی باز کند.

مدیر کل ورزش و جوانان با بیان اینکه امر ازدواج و تاکید بر زندگی پایدار و به هنگام در اسلام مورد سفارش قرار گرفته است، تصریح کرد: بسیاری از مشکلات ازدواج به مسائل اقتصادی و اجتماعی بر می‌گردد.

وی ادامه داد: ما دچار فقر فرهنگی در همه زمینه‌ها هستیم و در این مدت تمامی حرف‌های زدنی زده شده است اما ریشه و اصل رها شده است.

جواهری گفت: درک متقابل جوانان، شرایط اجتماعی و اقتصادی، عدم ارائه الگوی جوان ایرانی و اسلامی از جمله خلأ های موجود در امور جوانان است.

*نشست‌های تصمیم گیری در مورد ازدواج کارساز نیست

وی همچنین تاکید کرد: دیگر زمان حرف زدن گذشته است و باید اجرا و عمل و نیز اولویت‌هایی که تا کنون مغفول مانده‌اند، بررسی شود.

مدیر کل ورزش و جوانان به نقش رسانه‌ها تاکید کرد و گفت: بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی بدون در نظر گرفتن تأثیر گذاری بر مخاطب در زمانی نامناسب برگزار و یا به طور هم زمان چندین برنامه یک جا از شبکه‌ها پخش می‌شود که باید کارشناسی مخاطبان جوان صورت گیرد.

وی اضافه کرد: جوانان ما همیشه در حاشیه بوده و دیده نشدند، و این در حالی است که آنها نسبت به اوضاع منتقد بوده، اما ما نتوانسته‌ایم گوش شنوایی برای این انتقادات باشیم.

جواهری همچنین گفت: قبول داریم که با این جلسات نظری مشکلات ازدواج جوانان ما حل نمی‌شود، اما فقر قانونی بر سر راه ازدواج را هم داریم.

وی خواستار مدیریت واحد ورزش و جوانان در استان اصفهان شد و افزود: به زودی در صد تحقق این امر در اصفهان هستیم.

*بررسی مشکلات جوانان بر اساس  اولویت رسیدگی می‌شود

محسن سالاری معاون امور فرهنگی و جوانان نیز در این ستاد سازماندهی امور جوانان استان اصفهان با تاکید به نگاه جمعی و تیمی به امر ازدواج گفت: بر همین اساس از همه اندیشه‌ها و فکرها و متولیان در امر ازدواج در دستگاه‌های اجرایی دعوت به کمک می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال 90 وزارت ورزش و جوانان  در هم ادغام شدند، افزود: موضوع بررسی ما قشری است و قشر جوان 15 تا 29 سال را شامل می‌شود.

معاون امور فرهنگی و جوانان گفت: ازدواج، هویت، آسیب‌های اجتماعی، بهداشت و درمان از حوزه‌های مورد بررسی است که باید مورد بررسی قرار گیرند.

وی ساختار اجرایی در حوزه جوانان، تعیین محورهای کار در حوزه جوانان، تعیین اولویت‌های کاری بر اساس محورها را از موارد بررسی و از دلایل محدودیت‌ها دانست و افزود: ستاد ساماندهی امور جوانان بر اساس قانون ماده 41 و مصوبه ستاد عالی جوانان باید در کمسیون تخصصی برای تشکل دستگاه‌های ذی‌ربط ایجاد کند.

سالاری به تعیین محورهای ازدواج پرداخت و گفت: این محورها بر اساس اولویت‌های کاری، هویت، ورزش، اوقات فراغت، اشتغال، ازدواج و طلاق، بهداشت و سلامت، مشارکت اجتماعی، امنیت و آسیب‌ها و تهدیدات رسانه، مسکن و ورزش و خلاقیت رسیدگی می‌شود.

*طلاق در اصفهان سیر صعودی دارد

وی اضافه کرد: ریاست این جلسه با استاندار و دبیرخانه اداره کل ورزش و جوانان است که در سه کمیته تخصصی، پیگیری مصوبات بررسی می‌شود.

معاون امور فرهنگی و جوانان به آمار ازدواج و طلاق در اصفهان اشاره کرد و گفت: در سال 90، 50 هزار و 360 مورد ازدواج صورت گرفته است که نسبت به سال گذشته 1.5 درصد کاهش داشته است.

همچنین 8 هزار و 355 مورد طلاق ثبت شده است که  نسبت به سال گذشته  افزایش 6 درصدی داشته است و ازدواج نسبت به گذشته در کل کاهش  داشته است.

وی از برگزاری نمایشگاه هفته ازدواج در اصفهان هم‌زمان با سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(ص) در مهرماه جاری خبر داد و گفت: در این روز نمایشگاهی از دستاوردهای مربوط به ازدواج در دستگاه‌های اجرایی برپا می‌شود.

در ادامه این نشست محمد صادقی کارشناس روا نشناسی  و مدیریت بحران مناطق محروم در کمیته امداد در خصوص مشکلات و موانع ازدواج و راهکارهایی که در کمیته امداد به کار گرفته شده است گفت: علم روا نشناسی خیلی در امر ازدواج آگاهانه دخیل است اما چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: طبق نظر کارشناسان و روانشناسان 70 درصد طلاق‌های موجود قبل از ازدواج بوده اما حل نشده باقی مانده است که این امر با مشاوره قابل پیشگیری است.

این روانشناس تصریح کرد: کمیته امداد امام خمینی(ره) تسهیلات مناسبی را برای امر ازدواج قرار داده است، چنانکه 3 هزار و 80 مورد ازدواج جوانان رخ داده است و نیز هزار و 310 هدیه ازدواج پرداخت شده است.

مصطفی قادریان نماینده اداره کل محیط زیست بسیاری از مسائل و مشکلات موجود بر سر راه ازدواج را انتخاب نادرست دانست و گفت: انتخاب شایسته می‌تواند به دوام ازدواج کمک کند.

*هیچ مشکلی برای ازدواج جوانان وجود ندارد

سید حسین حسینی عضو کانون تشکیل و تقویت خانواده نیز در این نشست گفت: باید تشریفات سر راه ازدواج جوانان برداشته و ازدواج آسان فرهنگ سازی شود.

وی افزود: هیچ مشکلی برای ازدواج جوانان وجود ندارد، و جوانان باید فقط شروع کنند،

*بازگشت به اصل حقیقت اسلام راه رونق ازدواج است

ایمان کریمی نماینده حوزه مشاوران جوان استانداری نیز در این نشست راه حل اصلی رونق ازدواج را بازگشت  به حقیقت اسلام و دین داری برشمرد و گفت: بسیاری از آفت‌های ازدواج از زمان شکل گیری واقعیت‌های اجتماعی رخ می‌دهد.

وی افزود: خانواده وقتی از کارکرد اصلی خود خارج می‌شود این اتفاقات رخ می‌دهد و این در حالی است که تجلیگاه توحید در ازدواج اسلامی خلاصه شده است.

نماینده حوزه مشاوران جوان استانداری گفت:بسیاری از موانع ازدواج به دلیل عدم آشنایی صحیح و اصولی،اهداف ازدواج است.

به گزارش فارس، هر چند این نشست فرهنگی با رویکرد برگزاری روز ملی جوانان و نمایشگاه این سازمان و ارائه برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی در این خصوص برگزار شد، اما با توجه به اهمیت آن همانند سایر نشست‌های بررسی راهکارها و موانع ازدواج مصوبه ای اجرایی در برنداشت، چنانکه با توجه به اینکه در این بخش نیاز به امر فرهنگ سازی بسیار اهمیت داشت جای بسیاری از دستگاه‌های اجرایی فرهنگی در این نشست خالی بود.

در این نشست حضور خیران و  ایجاد اتاق فکر و تصمیم گیری از موارد مورد تاکید در نشست بعدی عنوان شد.

انتهای پیام/ی10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول