اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در قم با سخنرانی آیت‌الله مکارم‌شیرازی

سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه آغاز می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر حوزه علمیه استان قم گفت: مراسم افتتاحیه آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه با سخنرانی آیت‌الله مکارم‌شیرازی در قم آغاز خواهد شد.

سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه آغاز می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام والمسلمین احمد فرخ‌فال پیش از ظهر امروز در نشست خبری مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه سراسر کشور که در محل انجمن‌های علمی حوزه‌های علمیه برگزار شد اظهار کرد: مسئولیتی که حوزه‌های علمیه بر دوش گرفته‌اند، پرورش فقهای دین و محققان مربوط به دین است زیرا کسانی که در غیبت کبری امام زمان(عج) مسئولیت حفظ دین الهی را در جامعه دارند، روحانیت و حوزه‌های علمیه هستند.

وی افزود: حوزه‌های علمیه مسئولیت پرورش فقها را بر عهده گرفته‌اند و این مسئله موضوع جدیدی در جامعه اسلامی محسوب نمی‌شود بلکه از زمان پیامبر اکرم(ص) و پرورش مبلغان و علما توسط آن حضرت آغاز شده است.

مدیر حوزه علمیه استان قم با بیان اینکه با توجه به شرایط زمانی، حوزه‌های علمیه در چارچوب خاصی فعالیت خود را انجام می‌دهند گفت: این مراکز عظیم تعطیلی خاصی ندارند زیرا مأموریت‌های طلاب از نظر زمانی به چند دوره تقسیم شده است.

وی با اشاره به اعزام مبلغان در ماه‌های محرم و صفر بیان داشت: در دوره‌هایی که فراگیری آموزش دین با همه حساسیت‌های خود در فصل تابستان با مشکلاتی مواجه می‌شود، حوزه‌های علمیه اقدام به مهاجرت و تشکیل اردوهایی در سراسر کشور می‌کنند و بخش عظیمی از محصلان در قالب طرح هجرت به مناطق محروم اعزام می‌شوند.

فرخ‌فال ادامه داد: طلاب و روحانیون پس از گذراندن دوره‌های هجرت با یک نشاط جدید سال تحصیلی خود را آغاز می‌کنند به همین دلیل پس از هماهنگی با مراجع و تصویب شورای عالی حوزه‌های علمیه و دستور مدیر حوزه، سال تحصیلی جدید حوزه‌ها از 18 شهریور ماه آغاز خواهد شد و مراسم افتتاحیه نیز ساعت 9 صبح همان روز در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار می‌شود.

مدیر حوزه علمیه استان قم با بیان اینکه مراسم افتتاحیه شروع سال تحصیلی حوزه‌های علمیه در قم و با سخنرانی آیت‌الله مکارم‌شیرازی برگزار خواهد شد ابراز کرد: سال تحصیلی جدید با مراسم تودیع و معارفه مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور همزمان شده و هر دو این مراسم‌ها در کنار هم برگزار خواهند شد.

وی با اشاره به چهار سال مدیریت آیت‌الله مقتدایی در حوزه‌های علمیه گفت: پس از این مدت آیت‌الله حسینی‌بوشهری به اتفاق نظر اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه به این سمت انتخاب شد.

فرخ‌فال ادامه داد: آیت‌الله استادی نیز سخنران دیگر مراسم افتتاحیه خواهد بود ضمن اینکه آیت‌الله مقتدایی و آیت‌الله حسینی‌بوشهری نیز در این مراسم سخنرانی خواهند کرد.

مدیر حوزه علمیه استان قم با اشاره به اینکه جلسه افتتاحیه در تمام حوزه‌های علمیه زیر پوشش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با بیانیه آیت‌الله حسینی‌بوشهری برگزار می‌شود اظهار کرد: مدیر حوزه‌های علمیه موارد خاصی را در این بیانیه مطرح کرده است و انتظار می‌رود که طلاب و محصلان همانند سال‌های گذشته، جدیت در تحصیل را سرلوحه کارهای خود قرار دهند.

وی دومین انتظار مدیریت جدید حوزه‌های علمیه از طلاب را برنامه‌ریزی منسجم برای ورود به سال تحصیلی جدید دانست و افزود: روحانیون باید با بهره‌مندی از سیره سلف علمای صالح حوزه‌های علمیه و نیز با استفاده از خط فرمانی که علما و مراجع همواره آن را تعیین کرده‌اند خود را وفق دهند ضمن اینکه باید ارتباط نزدیک میان طلاب و اساتید حوزه برقرار باشد.

فرخ‌فال بیان داشت: طلاب باید وقت گران‌بهای خود را به بهترین وجه به کار گیرند ضمن اینکه مدیریت جدید موضوع تحقیق و پژوهش در حوزه‌های علمیه را نیز مورد تاکید قرار داده است.

مدیر حوزه علمیه استان قم با تاکید بر تفقه و اجتهاد به عنوان هدف نهایی تحصیل در حوزه‌های علمیه ادامه داد: این امر بدون تحقیق و پژوهش صحیح از منابع اسلامی امکان‌پذیر نخواهد بود بنابراین طلاب باید از سال‌های نخست تحصیل دست به قلم شده و با احتیاط از منابع اسلامی به طور صحیح استفاده کنند.

وی خاطر نشان کرد: بهترین بندگان خدا کسانی هستند که به وسیله آموختن فرازهای دین، تکلیف خود را نسبت به اسلام ادا کنند زیرا امروز طلبه‌ای موفق خواهد بود که علم خویش را به کار گرفته و جامعه را با فرهنگ دینی آشنا سازد بنابراین نقش تبلیغ در حوزه‌های علمیه همواره یک نقش کلیدی بوده است.

فرخ‌فال با بیان اینکه افزایش بصیرت سیاسی یکی دیگر از انتظارات مدیریت حوزه‌های علمیه از طلاب بوده است گفت: عدم بصیرت برخی از افرادی که به عنوان پرچم‌دار دین مسیر اشتباه را انتخاب کرده‌اند دلیل عمده چالش‌هایی بوده است که بعد از پیامبر اسلام گریبان‌گیر مسلمانان شده است.

مدیر حوزه علمیه استان قم بصیرت سیاسی را یکی از واجبات دانست و تاکید کرد: اگر به این موضوع توجه کافی صورت نگیرد در فتنه‌های آخرالزمانی مسلمانان دچار خسارت و ضرر خواهند شد بنابراین چارچوبی که امام خمینی(ره) آن را به عنوان اسلام ناب و الگو یعنی جمهوری اسلامی با محوریت ولایت فقیه ایجاد کرد، باید مورد توجه طلاب قرار گیرد.

وی افزود: شخصیتی که به عنوان یک خط سیاسی تضمین‌ کننده برای طلاب قرار دارد، ولی فقیه زمان است که امروز در آیت‌الله العظمی خامنه‌ای تبلور یافته است.

فرخ‌فال با اشاره به شعار سال تحصیلی جدید گفت: تعالی معنوی، تکامل اخلاقی و ارتقای علمی حوزه‌های علمیه شعاری است که توسط آیت‌الله حسینی‌بوشهری برای سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه انتخاب شده است.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول