اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی قم عنوان کرد

واکسینه راه‌حل جلوگیری از شیوع بیماری نیوکاسل

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی استان قم شایعات موجود مبنی بر گران شدن گوشت مرغ به دلیل شیوع بیماری نیوکاسل در بین پرندگان را تکذیب کرد.

واکسینه راه‌حل جلوگیری از شیوع بیماری نیوکاسل

مهدی رفیعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به برخی شایعات مبنی بر اینکه شیوع بیماری موجب گرانی مرغ شده است را تکذیب کرد و بیان داشت: در استان قم مشکل تلفات بر اثر شیوع بیماری طیور نداشتیم و مهم‌ترین علل گرانی مرغ، افزایش قیمت و نبود نهاده و سویا برای مرغداران است.

وی افزود: با توجه به اینکه نهاده و سویا برای تأمین خوراک مرغ با قیمت بسیار بالا و به دشواری تهیه می‌شود عاملی مهم برای افزایش قیمت تمام شده برای مرغداران محسوب شده و گرانی مرغ را به همراه دارد.

 

واکسینه مرغ‌ها برای جلوگیری از شیوع بیماری نیوکاسل

مدیرکل دامپزشکی استان قم اظهار کرد: نیوکاسل بیماری است که در برخی مرغداری‌ها به صورت موردی به وجود می‌آید.

وی از مهم‌ترین دلایل گریبان‌گیر شدن مرغداران با این بیماری را رعایت نکردن بهداشت در نگهداری از مرغ‌ها عنوان کرد.

رفیعی با بیان اینکه تاکنون گزارشی مبنی بر شیوع بیماری نیوکاسل در مرغداری‌ها به دامپزشکی اعلام نشده است تصریح کرد: همشهریان در صورت بروز علایم خاص این بیماری مراتب را به دامپزشکی اطلاع دهند.

وی اضافه کرد: بیماری نیوکاسل خاص مرغداری است که با این بیماری درگیر است و حالت همه‌گیر ندارد و نباید دیگر مرغداری‌ها از این موضوع نگران باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم ادامه داد: تلفات همه‌گیر در این زمینه وجود ندارد ولی با توجه به اینکه بیماری نیوکاسل موجب خسارت به مرغداران می‌شود توصیه می‌کنیم نسبت به مایه‌کوبی و واکسینه کردن مرغان در مرغداری خود اقدام کنند.

وی احتمال شیوع این بیماری را از طریق جوجه‌های یک ‌روزه که به استان وارد می‌شوند رد کرد و گفت: جوجه‌هایی که وارد استان می‌شوند همه با نامه سلامت دامپزشکی وارد می‌شوند که منبع جوجه‌کشی نیز در آن نامه قید شده است.

رفیعی با بیان اینکه احتمال بروز علایم این بیماری در مرغ‌های خانگی نیز وجود دارد تصریح کرد: در صورتی که این بیماری در مرغ‌های خانگی بروز کند دیگر مرغ‌های خانگی نیز به این بیماری دچار می‌شوند.

وی با توصیه به کسانی که به نگهداری مرغ در خانه‌های خود اقدام می‌کنند بیان داشت: کسانی که مرغ خانگی دارند به یکی از مراکز مایه‌کوبی مراجعه و با تزریق واکسن از شیوع بیماری در پرندگان خانگی جلوگیری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم علائم این بیماری را سرفه و خرخره کردن و گاهی صدای شبیه به سوت کشیدن، ناله کردن تنفس نامنظم و مشکل یا دهان باز، کر کردن و کم شدن تحرک و از دست دادن اشتها عنوان کرد.

وی افزایش تشنگی در مراحل اولیه، فلج نسبی یا کامل، لرزش عضلات، تغییر جهت و چرخش و برگشت سر به پشت یا به زیر شکم، دور خود چرخیدن و معلق زدن را از دیگر علایم بیماری نیوکاسل دانست که در صورت شیوع آن در مرغداری‌ها تلفات بسیاری به بار خواهد آورد.

رفیعی از دیگر علائم این بیماری را در بین پرندگان خانگی اسهال سبز عنوان کرد و گفت: در صورت مشاهده این بیماری در روستاها با شماره تلفن 1512 تماس گرفته شود تا پس از بررسی‌های میدانی توسط دامپزشکی اقدامات لازم برای برطرف کردن این مسئله انجام شود.

وی به مرغداری توصیه کرد: نکات بهداشتی لازم را در نگهداری مرغ‌ها رعایت و نسبت به واکسینه کردن مرغان توسط دامپزشک مخصوص خود در زمان‌های تعیین شده اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم نیوکاسل را بیماری فراگیر بومی عنوان و تصریح کرد: واکسن مرغان باید به صورت مرتب در طیور بومی انجام شود و مرغداران این مسئله را جدی بگیرند.

وی افزود: طیور صنعتی نیز باید بر اساس دستور و نظر دامپزشک خود عمل کنند تا این بیماری در بین پرندگان شیوع پیدا نکند.

رفیعی در پایان سخنانش خاطر نشان کرد: بیماری نیوکاسل فقط یک بیماری مخصوص پرندگان است و نمی‌توان این بیماری را میان انسان و حیوان مشترک عنوان کرد.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول