اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در همایش ملی خرما

استاندار کرمان بر بیمه محصولات کشاورزی تأکید کرد

خبرگزاری فارس: استاندار کرمان گفت: امنیت غذایی به مفهوم استقلال کامل شناخته می‌شود به طوری که بدون کالا می‌توان زندگی را سپری کرد، اما بدون غذای سالم این امر ممکن نیست در نتیجه باید تمام محصولات بیمه شوند.

استاندار کرمان بر بیمه محصولات کشاورزی تأکید کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، اسماعیل نجار پیش از ظهر امروز در همایش ملی و جشنواره علمی خرما اظهار داشت: در آیات و روایات به دلیل نقش اساسی کشاورزی در زندگی و معیشت مردم تأکید فراوانی بر آن شده و محبوب‌ترین حرفه نزد خداوند کشاورزی است و امام علی (ع) می‌فرماید «کسی که آب و خاک داشته باشد و تهی دست بماند از خداوند دور است».

نجار با اشاره به بحث امنیت غذایی عنوان کرد: امنیت غذایی به مفهوم استقلال کامل شناخته می‌شود به طوری که بدون کالا می‌توان زندگی را سپری کرد، اما بدون غذای سالم این امر ممکن نیست در نتیجه باید تمام محصولات بیمه شوند.

وی بیان داشت: تلاش برای برداشت محصول در واحدهای صنعتی، حرکت از باغات سنتی به سوی باغات مکانیزه و تولید میوه مورد پسند بازار از کارهای اساسی در حوزه کشاورزی و تولید خرما به شمار می‌رود.

مقام عالی استان خاطرنشان کرد: برای رونق صنعت کشاورزی باید بتوانیم با دنیا رقابت کنیم و رقابت‌پذیری مطلوب و حرفی نیز برای گفتن داشته باشیم.

نجار با اشاره به برداشت صحیح و بسته‌بندی مناسب افزود: به دلیل مشخص نبودن برندهای تجاری خرما و یکنواخت بودن بسته‌بندی در این زمینه با مشکل مواجه هستیم و باید بهداشت، آفات، حمل و نقل و بیمه محصول خرما و اهمیت به ضائقه مردم مد نظر باشد.

نجار از دانشجویان و اساتید خواست با دقت در این روایت از امام صادق (ع) که می‌فرماید «هرگاه درخت خرمای کسی به نیکی باردار نمی‌شود، ماهی‌های ریز خشک شده را بکوبد، سپس کمی را بر شکوفه‌های نخل بریزد و مازاد آن را در کیسه‌ای نمدار ریخته و در بین شکوفه‌ها قرار دهد که به اذن خداوند ثمر می‌بخشد» این روند را مورد مطالعه و پژوهش قرار دهند.

وی خطاب به کشاورزان ابراز داشت: خرما محصولی است که باید زکات آن داده شود و به نظر می‌رسد خشکیدگی، آفات و ... به دلیل عدم توجه به جنبه مذهبی آن است.

در این همایش همچنین رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار داشت: این همایش 20 سال پیش در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد و این نشان‌دهنده مظلومیت محصول خرما است.

نصرالله گرامی با اشاره به فعالیت پژوهشکده باغبانی گفت: این پژوهشکده در سال 86 در پنج گرایش خرما، پسته، بادام، گردو و گیاهان دارویی فعالیت خود را آغاز کرد و دارای مراکزی در جیرفت و بم است.

وی افزود: به زودی پژوهشکده باغبانی در شهرستان بافت نیز راه‌اندازی می‌شود.

انتهای پیام/ب20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول