اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:

رسانه‌ عاملی برای تغییر سبک زندگی است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: یکی از مؤلفه‌ها و تغییرات در سبک زندگی انسان‌ها، رسانه‌ها به خصوص سینما است.

رسانه‌ عاملی برای تغییر سبک زندگی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مجید شاه‌حسینی در نهمین دوره نشست‌های پاتوق شیشه‌ای در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان اظهار کرد: فرهنگ یونان باستان چیزی است که امروزه به عنوان زندگی مدرن نام برده می‌شود.

وی تاکید کرد: انسان غربی را باید برگرفته از انسان یونانی بدانیم و این را می‌توان از گفتار فلاسفه یونانی به خوبی درک کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران حتی زیباشناسی را نیز برگرفته از یونان باستان دانست و تصریح کرد: این ارزش‌گذاری یونانی تا امروز در دنیای مدرن ادامه داشته و فرهنگ یونانی را نه باید آن چنان تسلط ناپذیر و غیر قابل مقابله و نه چندان ساده و سهل‌الوصول دانست.

وی اینکه فرهنگ یونانی برای خود پیشینه‌ای طولانی دارد را عنوان و اضافه کرد: چیزی که امروز مدرنیته غرب، به خصوص در حوزه رسانه‌ها ایجاد شده، پاگانیسم یونان است و منفعت و لذتی که در غرب ساری و جاری است ریشه در همین مطلب است.

شاه‌حسینی ادامه داد: نسبت انسان غربی با یونان فقط از نظر فلسفی نیست بلکه به قبل از آن یعنی میتولوژیک یا اسطوره‌شناسی برمی‌گردد که ریشه‌ای ناپیدا از فرهنگ انسان امروزی دارد.

وی با اشاره به تاریخ میتولوژیک عالم که متدلوژی آن براساس متدلوژی نقل تاریخ نیست و به آن دوره، عصر میتولوژی می‌گویند، افزود: تاریخ یونان یک عصر اساطیری به نام دوره جاودانان دارد، پس از آن دوران قهرمانان و پهلوانان یا نیمه جاودانان است که به دنبالش دوره باستان و تاریخ آغاز می‌شود و بسیاری از چیزهایی که امروز در غرب پرستش می‌شود، مفاهیم میتولوژیکی است و مفاهیم برگرفته از فلاسفه یونان ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران سینما را شیوه جدیدی از سبک زندگی عنوان و تصریح کرد: زمانی که در سال 1895 سینما با مدعیانش پیدا شد در واقع سبک جدیدی از زندگی آغاز که با آن در حین سرگرم بودن اطلاعات و تأثیری غیر مستقیم را بر شیوه زندگی آدم‌ها دارد.

وی اظهار کرد: با ورود سینما به زندگی بسیاری از بایدها و نبایدها بر روی پرده سینما تغییر کرد و در این سه دهه شاهد تحول شگرفی بر سبک زندگی‌ها از پوشش گرفته تا رفتارهای اجتماعی بوده‌ایم.

شاه‌حسینی در ادامه به چالش‌های وارداتی در سینما اشاره کرد و گفت: این چهار چالش، سنت و مدرنیته، دین و مائیسم، فاشیسم و لیبرالیسم و چالش مردگرایی افراطی در مقابل زن‌گرایی تفریطی است.

وی در ارتباط با توضیح این چهار چالش افزود: نمونه عینی این چالش را در اکثر فیلم‌های دهه 70 می‌توان شاهد بود، اینکه اگر عضو سنتی جامعه هستید، در چالش سنت و مدرنیته، اگر متدین هستید به ضرورت ماسکونیسم و مستبد می‌باشید.

مدیر برنامه برخی برنامه‌های تلویزیونی با بیان اینکه انسان در مقابل رسانه به چهار میخ کشیده می‌شود، تاکید کرد: به اجبار باید یکی از این چهار چالش را انتخاب کنی که با آن انتخاب بسته کاملی را دریافت می‌کنید.

وی اضافه کرد: اگر به صورت اتفاقی هم به برنامه‌های رسانه نگاه کنید ناخودآگاه یکی از این چالش‌ها به ذهن ما شلیک می‌شود و در تصمیم‌گیری‌های زندگی ما مانند ازدواج، تحصیل و سبک زندگی تأثیر دارد.

شاه‌حسینی با بیان این تغییرات در سبک زندگی و تأثیر رسانه‌ها بر آن تصریح کرد: همان‌گونه که سبک زندگی در غرب را می‌توان از مستندهای آن دوران متوجه شد می‌توان از نظر نوع پوشش و حتی تعریفی که از مرد یا زن بودن شده آن را فهمید.

وی با اشاره به گسترش سبک هرمافرودیتی در سینما غرب گفت: اشغال یک دهه‌ای پرده‌های سینما به فرم هرمافرودیت برای مردان و زنان الگوهایی را باب کرد که به خوبی نه تنها در سینما بلکه در شیوه زندگی شاهد تأثیر آن هستیم.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول