اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت اداره حفاظت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی

قرآن خطی نفیس متعلق به قرن 12 هجری قمری مرمت شد

خبرگزاری فارس: رئیس اداره حفاظت و مرمت آستان قدس رضوی از مرمت قرآن خطی نفیس، متعلق به قرن 12 هجری قمری در اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها،‌ موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی خبر داد.

قرآن خطی نفیس متعلق به قرن 12 هجری قمری مرمت شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی،‌ سیاوش مجذوب حسینی اظهار کرد: کتابت این نسخه از قرآن کریم در قرن 11 هجری قمری و به دست درویش محمد بوده است.

رئیس اداره حفاظت و مرمت آستان قدس رضوی نوع خط و درجه آن را نسخ ممتاز دانست و افزود: این قرآن در ابعاد حدود 30 در 18 سانتی‌متر است که مزین به سرلوح، ‌کتیبه، ‌نشان،جدول، تذهیبی فوق‌العاده و زراندازی میان سطور است.

مجتبی افقهی، مرمت کار این نسخه نفیس از قرآن کریم، عملیات مرمت را شامل مرمت عطف و جلد این نسخه اعلام کرد و اظهار داشت: از نکات برجسته این نسخه، جلد طلاکاری مرصع آن است که تا این زمان در زیر جلد چرمی آن پنهان بوده است که در حین مرمت، کشف شد.

وی در ارتباط با عملیات مرمت این نسخه گفت: پس از برگ کردن اوراق به هم چسبیده این نسخه و میلچه‌بندی و دوخت با کاغذ رنگ آمیزی شده با رنگ‌های طبیعی،‌ عملیات برداشتن چرم از لایه ضربی آن انجام و نقوش جلد مطلا به روش دستی و مکانیکی پاکسازی شد.

افقهی در خاتمه اشاره کرد: این نسخه از قرآن کریم کامل و ممهور به مهر کاتب است و مرمت آن از اسفند سال 90 تا اردیبهشت سال جاری به طول انجامید.

انتهای پیام/غ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول