اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم‌مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت:

طرح پزشک خانواده اصلاح‌پذیر است

خبرگزاری فارس: قائم‌مقام معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طرح پزشک خانواده جامع و مانع نیست و در قانون پیش‌بینی شده که اگر نیازمند اصلاح بود، اصلاح در آن صورت پذیرد.

طرح پزشک خانواده اصلاح‌پذیر است

محمد شریعتی در حاشیه حضور در کرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: با این جمله مخالفم که طرح پزشک خانواده یک انقلاب در عرصه پزشکی است، زیرا با گفتن این کلمات در مقابل آن مقاومت ایجاد می‌شود.

وی گفت: ما باید از کلمه اصلاح استفاده کنیم و بر این باور باشیم که برنامه پزشک خانواده نتیجه یک کار کارشناسی شده بسیار طولانی و هدفمند بوده که برای ساماندهی وضع موجود پزشکی کشور وارد عرصه شده است.

شریعتی خاطر نشان کرد: تاریخچه اجرای این طرح به یک‌هزار و 100 سال پیش و باز هم به خلاقیت یک ایرانی به نام زکریای رازی بر می‌گردد، اما امروزه خیلی از کشورهای پیشرفته دنیا از ما جلوتر حرکت می‌کنند و سال‌ها است که این برنامه خوب پزشکی در کشورشان انجام می‌شود.

وی افزود: برای بهتر انجام شدن این طرح علاوه بر مطالعات مقدماتی، مطالعه تطبیقی با 18 کشور که این طرح در آنها با موفقیت انجام شده است، انجام دادیم و پس از بررسی‌های لازم و طی یک فرآیند چند مرحله‌ای و هماهنگی با تمام نهادهای اجرایی در تاریخ 26 فروردین ماه 91 این طرح به مرحله ابلاغ رسید.

شریعتی ابراز داشت: این طرح با طرح پزشک خانواده روستائی از جهاتی متفاوت و البته جامع‌تر است، زیرا گستره این طرح هم جامعه شهری و هم روستائی را در بر می‌گیرد و در عین حال پزشکان و متخصصان پزشکی بسیار گسترده‌تری در آن شرکت دارند.

وی با بر شمردن اهداف سه‌گانه این طرح عنوان کرد: طرح پزشک خانواده بر سه محور ارتقای سطح سلامت مردم، افزایش رضایتمندی مردم از نظام سیستم سلامت و عدالت در سلامت پایه‌ریزی شده و قرار است با همت و مشارکت مردم، مسئولان و جامعه پزشکی کشور به طور جدی گامی مهم در بهبود وضعیت پزشکی کشور برداریم.

رئیس مرکز توسعه شبکه با عنوان اینکه این طرح یک برنامه ملی است، خاطرنشان کرد: خیلی‌ها تلاش می‌کنند که به این طرح برچسب سیاسی بزنند و از ارزش و اعتبار طرح بکاهند، اما باید گفت این اقدام باید هرچه سریع‌تر در کشور صورت می‌گرفت و اگر در این دولت انجام نمی‌شد، شاید در دولت‌های دیگر به سختی اجرا آن صورت می‌گرفت.

شریعتی اذعان داشت: این طرح تا مرحله اجرا هم اصلاحیه‌هایی خورده و مورد آزمایش‌های متعدد قرار گرفته است و معتقدم هنوز هم جا برای اصلاح دارد، اما باید به مرحله اجرا برسد و بعد از آن وارد اصلاح مجدد طرح شویم.

وی بیان داشت: لازمه هر کاری بازوی توانمند و اجرایی مناسب است و برای انجام این طرح در هیچ جای کشور بی‌محابا عمل نمی‌کنیم.

قائم‌مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت تصریح کرد: برای اجرایی کردن کار از همه نقاط کشور بازدید به عمل می‌آوریم و تا زمانی که شرایط اجرا را نداشته باشند، اجازه افتتاح طرح را به آنها نمی‌دهیم.

وی گفت: در استان کرمان نیز دو شهرستان بردسیر و بم به عنوان شروع کنندگان طرح شناخته شده بودند، اما وقتی عدم صلاحیت این دو شهر برای اجرای طرح محرز شد اجازه ندادیم، کار را شروع کنند.

شریعتی اظهار داشت: فرهنگ‌سازی مناسبی برای انجام کار باید صورت گیرد و مردم آمادگی همگانی داشته باشند تا به خوبی از عهده این کار بر آییم.

انتهای پیام/صا10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول