اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل خبر داد

نظارت بر کشتار 10 میلیون قطعه طیور در اردبیل

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: بر کشتار بیش از 10 میلیون قطعه طیور و 200 هزار راس دام سبک و سنگین در سطح کشتارگاه‌های دام و طیور استان نظارت بهداشتی اعمال شده است.

نظارت بر کشتار 10 میلیون قطعه طیور در اردبیل

صادق صالحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: علاوه بر این نظارت‌ها 100 هزار مورد نظارت بهداشتی از مراکز تولید نیز انجام شده است.

وی با بیان اینکه مخزن عمده بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام عمدتاً دام‌ها یا فرآورده‌های خام دامی است، افزود: استراتژی مقابله با این بیماری‌ها یا انجام هرگونه پیشگیری یا مبارزه با این بیماری‌ها در جمعیت دامی بیشتر معنا پیدا می‌کند.

این مسئول ابراز داشت: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) از میان یک هزار و 709 عامل بیماری‌زای عفونی شناخته شده در انسان 832 عامل (تقریباَ 49 درصد) و از میان 156 بیماری نوپدید شناخته شده مانند آنفلوانزای فوق حاد طیور‏، سارس، جنون گاوی و... 114 مورد آن یعنی 73 درصد از حیوان به انسان یا بالعکس منتقل می‌شود.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان یادآور شد: بیماری‌های خطرناکی نظیر سل، بروسلوز (تب مالت)، سیاه زخم، کیست هیداتیک، هاری، تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، مشمشه، جنون گاوی و آنفلوانزای فوق حاد طیور از مهمترین بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان هستند که مبارزه با این بیماری‌ها از برنامه‌های حساس و از اولویت‌های مهم کاری دامپزشکی است.

وی با اشاره به ماهیت و اهمیت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان که می‌تواند بهداشت عمومی و اقتصاد ملی را تهدید کند، توجه و حساسیت مضاعف در سازمان‌های مربوطه را خواستار شد.

صالحی نظارت گسترده بر فرآورده‌های خام دامی، اجرای چندین طرح تشدید نظارت بهداشتی در طی سال، جایگزین شدن کشتارگاه‌های صنعتی به جای سنتی در برخی از شهرستان‌های استان، عرضه گوشت و آلایش خوراکی دامی به صورت کاملاً بهداشتی و بسته‌بندی کددار را از جمله اقدامات دامپزشکی استان عنوان کرد.

وی همچنین واکسیناسیون در زمینه بیماری‌های مشترک نظیر هاری، بروسلوز، شاربن، انجام تست و خونگیری ادواری برای تشخیص به هنگام دام‌های آلوده به سل و بروسلوز و حذف آنها از چرخه مصرف، سمپاشی دام، اماکن و جایگاه‌های نگهداری دام برای کنترل بیماری‌های مشترک نظیر تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، بازرسی بهداشتی لاشه‌های کشتارگاهی برای شناسایی و حذف دام‌های مبتلا به بیماری‌های مشترک و کنترل مبادی ورودی و خروجی استان در زمینه پیشگیری از بروز این بیماری‌ها را از مهمترین اقدامات این اداره کل در کنترل بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام عنوان کرد.

انتهای پیام/خ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول