اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ایران به تولید‌کنندگان ‌تجهیزات مبدل‌های خط انتقال TLE‌ پیوست

خبرگزاری فارس: ایران به جمع سه کشور سازنده تجهیزات مبدل‌های خط انتقال TLE واحدهای تولید اتیلن در دنیا پیوست.

ایران به تولید‌کنندگان ‌تجهیزات مبدل‌های خط انتقال TLE‌ پیوست

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، با تلاش متخصصان داخلی در شرکت فاتح صنعت کیمیا در شهرک صنعتی بزرگ شیراز و با بومی‌سازی دانش فنی در زمینه ساخت مبدل‌های خط انتقال TLE که یکی از تجهیزات اصلی واحدهای تولید اتیلن است طراحی و ساخت این تجهیزات از انحصار کشورهای غربی خارج و ایران سومین سازنده این تجهیزات شد.

با ساخت این تجهیزات در شهرک صنعتی شیراز گام مهمی در راستای قطع وابستگی بخش‌های حساس واحدهای الفین به تجهیزات خارجی برداشته شده و کشور در بخش کوره و تجهیزات جانبی واحدهای الفینی به مرحله خودکفایی رسیده است.

با بومی‌سازی این تجهیزات سالانه بیش از 20 میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی عاید کشور می‌شود.

این مبدل‌ها پیش از این در انحصار شرکت آلستوم آلمان و یک شرکت دیگر بود و برای خرید هر مبدل 400 هزار دلار هزینه می‌شد.

اتیلن و دیگر الفین‌ها از تجزیه حرارتی گازهایی مانند اتان، پروپان، LPG و سایر مواد مانند نفتـا و گازوییل تولید می‌شوند و با توجه به این که در این ناحیه سیال با فشار کم و دمایی بین 750 تا 900 درجه سانتی‌گراد جریان دارد الفین‌ها در این ناحیه پایداری شیمیایی ندارند و باید در یک بازه زمانی بسیار کوتاه در حد هزارم ثانیه که به زمان ماند مشهور است از دمای بحرانی به دمای تعادل برسند.

برای ایجاد کاهش دمایی حدود 200 درجه سانتی‌گراد از مبدل های TLE استفاده می‌شود و هر تیوب TLE خود مشابه یک مبدل است و سیال سرد و گرم در دو تیوب هم ‌مرکز در مجاورت یکدیگر قرار دارند.

شرکت فاتح صنعت کیمیای شیراز از بزرگترین مجموعه‌های سازنده تجهیزات صنایع نفت گاز و پتروشیمی کشور محسوب می‌شود که در شهرک صنعتی بزرگ شیراز مستقر است و در این مجموعه سالانه بیش از 16 هزار تن سازنده تجهیزات صنایع نفت گاز و پتروشیمی ساخته می‌شود.

انتهای پیام/ش20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول