اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان:

استعدادیابی زمین‌های کشاورزی در منابع طبیعی نیازمند اعتبار است

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان از عدم اختصاص اعتبار برای استعدادیابی زمین‌های کشاورزی در اداره کل منابع طبیعی انتقاد کرد.

استعدادیابی زمین‌های کشاورزی در منابع طبیعی نیازمند اعتبار است

محمدرضا همتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: یکی از وظایف اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شناسایی مراتع، ذخیره‌گاه‌ها و جنگل‌ها بر اساس قانون و تملک آن به نام دولت است.

وی افزود: در همین راستا و بر اساس سه قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع، حفظ و حمایت از ذخایر جنگلی و قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع طبیعی که بر تثبیت مالکیت دولت بر عرصه‌های ملی تأکید دارند، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز موظف است تا هر آنچه اراضی مرتعی، دولتی، موات، ذخیره‌گاه، جنگل و... در سطح استان وجود دارد را شناسایی کرده و به نام دولت تملک کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بیان داشت: از طرفی نیز اداره کل اوقاف در بعضی از پلاک‌هایی که ما ورود پیدا می‌کنیم شعیراتی را به صورت مشاعی موقوفه دارند که افرادی اراضی شخصی خود را وقف کرده‌اند و چون این اراضی شخصی به صورت مشاعی وقف شده، اداره اوقاف معمولاً در بخش مرتع و جنگل و منابع ملی نیز سهم مشاعی وقف را مطالبه می‌کند.

وی ادامه داد: این موضوع تا سال گذشته محل اختلاف اداره کل اوقاف و منابع طبیعی استان بود که در همین راستا سال گذشته با امضای تفاهمنامه‌ای قرار شد در این موارد توافق صورت گیرد و با اختیاری که به مدیران استان داده شده سهم اوقاف نیز برآورد شود و آن قسمت از اراضی که سابقه کشت، زراعت و بهره‌برداری دارد به نسبت سهم به اوقاف داده شود و مابقی نیز به منابع طبیعی تعلق گیرد.

همتی تصریح کرد: با امضای این تفاهمنامه در سطح استان تاکنون 10 هزار هکتار زمین در سطح 15 پلاک بررسی و در ستادهای شهرستانی و استانی رسیدگی شده است.

وی در ادامه یادآور شد: از 10 هزار هکتار، حدود 2 هزار هکتار به اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و حدود 8 هزار هکتار نیز به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان تعلق گرفته که با تملک این اراضی به نام دولت می‌توان از طریق مکانیزم طرح توسعه کشاورزی نیز برای واگذاری آن اقدام کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان در پایان سخنانش با بیان اینکه اعتبار خاصی برای هزینه‌های اجرایی نظیر نقشه‌برداری، استعدادیابی، کاربری و کارهای اداری به این اداره پرداخت نشده است، خاطرنشان کرد: طبق پیشنهاد ما قرار شد ستاد استان 300 میلیون تومان برای هزینه کارهای اجرایی مصوب کند تا به اداره کل منابع طبیعی پرداخت شود که تاکنون انجام نشده است.

انتهای پیام/صا20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول