اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه دماوند:

جنبش عدم‏ تعهد در مقابل حق "وتو" قد علم کند

خبرگزاری فارس: امام جمعه دماوند با بیان اینکه در آینده‏ای نزدیک جنبش در مقابل حق "وتو" قد علم خواهد کرد، ایران را مصداق بارز عدم‏ تعهد به غرب و شرق خواند.

جنبش عدم‏ تعهد در مقابل حق "وتو" قد علم کند

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، حجت‏الاسلام‏ محمد علاءالدینی ظهر امروز در آیین دشمن‏شکن و عبادی- سیاسی نماز جمعه این هفته دماوند که با حضور جمع کثیری از مردم برگزار شد، اظهار داشت: پیش از این، در بررسی جهان معاصر تنها دو صدای بلند و حاکم بر کره خاکی قابل شنیدن است.

وی ادامه داد: این دو صدا همان فریادهای قلدرمآبانه‏ای بود که لزوم پیوستن ملل جهان به دو طیف شرق و غرب را در قالب تهدید و اجبار مورد تاکید قرار می‏داد.

علاءالدینی اضافه کرد: اما در این میان، ندایی حقیقت‏جو و حقیقت‏گو از حنجره مردی بزرگ همچون امام راحل (ره) با شعار "نه شرقی، نه غربی" گام در عرصه معادلات جهانی گذاشت.

خطیب جمعه دماوند افزود: پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی سال 57 و گفتمان امام عظیم‏الشأن (ره) در قرن 21 همان تحقق آرمان‏های عملی ‏نشده جنبش عدم ‏تعهد است.

وی ادامه داد: شعاری راهبردی و بنیادین همچون " استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" مورد تاکید بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب آرزویی است که در کشورهای عضو جنبش عدم‏تعهد عملی نشده است.

*ایران، عنصر هویت‏بخش جنبش عدم ‏تعهد

به گفته خطیب جمعه دماوند، اگر جنبش عدم‏ تعهد تا پیش از انقلاب اسلامی تنها یک مفهوم سیاسی شمرده می‏شد، پس از این رویداد بزرگ قرن 20 و به واسطه ایران، دارای هویتی واقعی شد.

وی ادامه داد: فرزندان غیور ایران اسلامی اصل و ریشه جنبش عدم‏ تعهد را از قالب یک نظریه صرف به میدان عمل سوق دادند و به الگویی جهانی تبدیل شدند.

علاءالدینی اضافه کرد: از این رو باید جمهوری اسلامی ایران را تجسم عملی، واقعی و ملموس عدم‏تعهد به شرق و غرب نامید.

*جنبش در مقابل حق "وتو" قد عمل می‏کند

خطیب جمعه دماوند بر لزوم حرکت با قدرت اعضای جنبش عدم ‏تعهد در عرصه‏های جهانی برای هم‏ترازی این مجموعه با سازمان ملل متحد تاکید کرد.

وی ادامه داد: این جنبش پس از دستیابی به چنین جایگاه رفیع و والایی می‏تواند با حق زورگویی و ناجوانمردانه "وتو" رویارویی کند.

علاءالدینی اضافه کرد: در حال حاضر جنبش عدم ‏تعهد پس از سازمان ملل متحد دومین مجموعه جهانی محسوب می‏شود که دوسوم اعضای آن عضو سازمان ملل هستند.

خطیب جمعه دماوند، تلاش‏های اعضای جنبش عدم ‏تعهد در رویدادهایی نظیر کوشش برای خاتمه جنگ تحمیلی، دفاع از قطعنامه 598، محکومیت اقدام جنایت‏کارانه آمریکا در ساقط کردن هواپیمایی مسافربری ایرانی، حمایت از برنامه‏های صلح‏آمیز هسته‏ای ایران در قالب گروه "نم" و تاکید بر خلع‏سلاح رژیم اشغالگر قدس قابل ستایش خواند.

*تحویل کلید ریاست عدم تعهد از "مرسی" نه "مبارک"

خطیب جمعه دماوند، تحویل کلید ریاست جنبش سران عدم‏تعهد از محمد مرسی و نه از حسنی مبارک- رئیس جمهور مخلوع مصر- ستمگرِ ابزار دست استکبار جهانی را رویدادی ارزشمند خواند.

وی ادامه داد: اگر جمهوری اسلامی ایران به عنوان الگویی عملی برای مردم منطقه خاورمیانه، شاخ آفریقا و سایر نقاط جهان در بیداری اسلامی نقشی نداشت، امروز باید کلید ریاست این جنبش را از حسنی مبارک تحویل می‏گرفتیم.

علاءالدینی اضافه کرد: اینکه آیا آن دولت وابسته به سلطه‏گران غربی به ایران سفر می‏کرد و آیا حضور آنها در این مقطع زمانی سودی برای شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم‏ تعهد داشت؟ سئوالاتی است که پاسخ آنها در هاله‏ای از ابهام قرار دارد.

*ریاست بر جنبش راهی برای دور زدن تحریم‏ها

خطیب جمعه دماوند، ریاست بر جنبش عدم ‏تعهد توسط ایران اسلامی را راهی برای دور زدن تحریم‏های غرب خواند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، حضور نزدیک به 50 کشور از نقاط مختلف جهان در قالب این اجلاس، خود نمونه بارزی از شکست استکبار در انزوای ایران است.

علاءالدینی اضافه کرد: در جریان شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد باید ساز و کارهایی اندیشیده شود که بر اساس آن بتوان تحریم‏های سلطه‏گرانه غربی را خنثی کرد.

انتهای پیام/ی10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول