اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل خبرگزاری رسا:

اجلاس عدم تعهد فرصتی کم‌نظیر برای اتحاد در برابر نظام سلطه است

خبرگزاری فارس: مدیرعامل خبرگزاری رسا میزبانی شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد از سوی جمهوری اسلامی ایران را فرصتی طلایی برای رهبری جامعه جهانی و ایجاد اتحاد در برابر نظام سلطه دانست.

اجلاس عدم تعهد فرصتی کم‌نظیر برای اتحاد در برابر نظام سلطه است

حجت‌الاسلام محمدمهدی محققی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم اظهار کرد:‌ شانزدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران فرصتی کم‌نظیر برای نظام اسلامی برای رهبری جامعه جهانی، شکستن تحریم‌ها، ایجاد اتحاد در برابر نظام سلطه و ارتقای جایگاه نظام فراهم می‌کند، از این رو جا دارد همه اجزاء حاکمیتی و دلسوزان جمهوری اسلامی ایران با حساسیت دوچندان مسائل مربوط به این نشست مهم را دنبال کنند.

وی تاکید کرد: دست‌اندرکاران این نشست از ابتدای امر تاکنون تدابیر ارزشمندی را به کار برده‌اند که از آن جمله دعوت از سران کشورهای عضو جنبش و رایزنی‌های مختلف در این زمینه، همچنین راه‌اندازی خبرگزاری نمنا برای خروج انحصار خبری استعماری و نیز برگزاری نشست‌ها و جلسات توجیهی با رسانه‌ها و اشخاص مؤثر در این امر بوده است.

این فعال عرصه رسانه با تاکید بر اینکه شایسته است مسئولان و رسانه‌ها نظرات مقام معظم رهبری درباره اصول و مسایل سیاست خارجی را در اجرای این رویداد مهم بین‌المللی مدنظر قرار دهند اظهار کرد: مقام معظم رهبری در اقیانوس کلام نافذ و اندیشه ژرف خود درباره روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دیگر مطالبی را به مناسبت‌های مختلف متذکر شده‌اند که با نگاهی به این رهنمودها منظومه فکری معظم‌له افقی روشن فراروی هر ایرانی و مسلمان می‌گشاید.

محققی با بیان اینکه در دکترین سیاست خارجی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدظله العالی سه اصل عزت، حکمت و مصلحت یک مثلث الزامی برای چارچوب ارتباطات بین‌المللی است یادآور شد: رعایت اصل عزت در روابط بین‌المللی دولتمردان و دستگاه سیاست خارجی نظام را ملزم به نفی سلطه قدرت‌های بیگانه می‌کند هر چند در فلسفه تشکیل جنبش عدم تعهد، خودداری (بی‌طرفی مثبت) از طرفداری دو بلوک قدرتمند جهان انگیزه کشورهای عضو این جنبش بوده است اما نفی برتری‌جویی و ایستادگی در برابر دست‌اندازی‌های قدرتمندان جهان بن‌مایه این بی‌طرفی را تشکیل می‌دهد.

این فعال عرصه رسانه با تاکید بر اینکه در اندیشه ولی امر مسلمین جهان از تمرکز بر کانون نورانی اصل عزت، پرتوهایی تشعشع می‌کند که باید دنبال اجرای این فروع بود بیان کرد: از اصل عزت مبارزه با سلطه‌گری، مبارزه با سلطه‌پذیری، مقاومت با منطق زور، اقتدار سیاسی داخلی نظام، اقتدار جهانی جمهوری اسلامی از راه حضور فعال در عرصه‌های بین‌المللی و تقویت اقتدار غیر تهدیدآمیز کشورهای همسو متفرع می‌شود.

وی افزود: بر این اساس نظام اسلامى در هیچ‌ یک از برخوردهاى بین‌المللى خود، نباید طورى حرکت کند که منتهى به ذلیل شدن اسلام و مسلمین شود؛ اصل حکمت همه خودی‌ها را به سخنان سنجیده دعوت کرده و از حرکت‌های احساسی بدون توجه به منافع ملی و شرایط زمان منع می‌کند. بر این اساس نباید مطالبی را بر زبان آورد که دشمن از آن سوءاستفاده کند.

مدیرعامل خبرگزاری رسا با یادآوری اصل مصلحت در رهنمودهای معظم‌له یعنی ملاحظه تمام استفاده‌هایى که حاکمیت مى‌تواند از ارتباط با دولت‌های دیگر ببرد خاطر نشان کرد: آمریکا برای رویارویی با جمهوری اسلامی ایران جنگ همه جانبه نرم را در عرصه‌های مختلف تدارک دیده و از طریق عوامل خود اجرا کرده است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین این عرصه‌ها نبرد دیپلماتیک است. امیدواریم در این عرصه، همگان با کنار گذاردن اختلافات مصالح ملی را مدنظر قرار دهند و دستگاه دیپلماسی کشورمان به‌صورت فعال وارد عرصه شده و در راستای دفاع مقتدرانه، پیشگیری از تهاجم احتمالی، اعتلای جایگاه نظام، برتری دادن جامعه اسلامی، ترسیم آرمان‌ها، حمایت از مستضعفان، حفظ وحدت و تبیین شعارهای انقلاب و اجرای دیپلماسی خارجی اسلام حرکت کند.

مدیرعامل خبرگزاری رسا اضافه کرد: نکته قابل توجه برای رسانه‌های خودی این است که خبرنگاران خارجی که برای پوشش این اجلاس به تهران سفر می‌کنند، توان خبری رسانه‌های ما را در پوشش و انعکاس این رویداد تخمین خواهند زد و این فرصت خوبی برای نشان دادن تحرک خبری داخلی و اتحاد رسانه‌های خودی در خنثی کردن شانتاژ تبلیغی غرب خواهد بود.

وی بیان کرد: ‌توجه به استکبارستیزی در قطعنامه پایانی و میدان‌داری جمهوری اسلامی ایران در طی برگزاری نشست‌های کارشناسان، وزیران خارجه و سران کشورهای مدعو نیز نباید مورد غفلت قرار گیرد.

محققی خاطر نشان کرد: رهنمودهای مقام عظمای ولایت در این اجلاس، راهنمای امت اسلامی و راهگشای کشورهای استقلال‌طلب جهان خواهد بود.

انتهای پیام/خ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول