اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی:

67 کتابخانه خراسان رضوی مشارکتی اداره می‌‌شوند

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی گفت: در استان 171 کتابخانه وجود دارد که از این تعداد حدود 67 کتابخانه به شکل مشارکتی اداره می‌شود.

67 کتابخانه خراسان رضوی مشارکتی اداره می‌‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، نجمه خدادادی ضمن بازدید از دفتر خبرگزاری فارس خراسان‌رضوی، اظهار کرد: در استان 171 کتابخانه وجود دارد که از این تعداد حدود 67 کتابخانه به شکل مشارکتی اداره می‌شود و بقیه به شکل نهادی زیرمجموعه کتابخانه مدیریت می‌شود و برنامه‌های کتابخانه‌ها روز به روز نسبت به گذشته تغییر می‌کند.

وی در ادامه افزود: امروزه کتابخانه از حد یک قرائت‌خانه یا محلی برای تبادل کتاب ارتقا پیدا کرد و فعالیت‌های جنبی کتابخانه‌ها چشم‌گیر است، به ویژه در حوزه فرهنگی نقد کتاب و کانون‌های ادبی ارتباط خوبی با اعضا گرفته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: فعالیت کتابخانه‌ای از چارچوب قدیمی خود فاصله گرفته و نسبت به شرایط اجتماعی تغییر پیدا می‌کند و ما امیدواریم که بهتر از قبل نیاز مردم را تامین کنیم.

خدادادی ادامه داد: در سطح استان ما یک کتابخانه مطرح داریم که در سبزوار است که بخش نابینایان را دارد در واقع بیشترین تعداد کتاب بریل را داریم.

وی تاکید کرد: مشکل بخش نابینایان در کتابخانه‌ها مشکل کشوری است و در سطح کشور برای چاپ کتاب بریل مشکلاتی وجود دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی ادامه داد: چاپ این نوع کتاب‌ها در استان دستگاه‌های مخصوصی می‌خواهد که فقط آموزش و پرورش استثنایی و بهزیستی این دستگاه را خریداری کرده‌اند.

خدادادی در ارتباط با به‌سازی کتابخانه‌ها برای نابینایان و معلولان افزود: اغلب کتابخانه‌ها قدمت 30 ساله دارند و کتابخانه‌ها پیش‌بینی مناسب برای نابینایان نکرده‌اند.

وی در ادامه بیان کرد: امسال دستورالعملی آمده که برای همه دستگاه‌ها تکلیف قانونی دیده شده که به سمت این به‌سازی‌ها بروند و ما هم به کتابخانه‌ها اعلام کردیم که بتوانیم این کار را انجام دهیم در مشهد و چهار شهرستان بزرگ دیگر هم اعلام کردیم که فضاسازی‌های آنها را انجام می‌دهیم، و تا هفته کتاب که آبان‌ماه است بتوانیم این بخش را برای نابینایان فعال کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی تاکید کرد: در شاخص‌هایی که از سمت نهاد کتابخانه‌ها اعلام می‌شود، 2 سال پیش در رتبه‌های 13 ،14 ،15 بودیم و اکنون نزدیک به 6 ،7 است البته این به معنای استاندارد بودن نهاد کتابخانه‌ای نیست و در کشور کتابخانه استاندارد نداریم.

خدادادی در ادامه تصریح کرد: کتابخانه‌هایی که زیرمجموعه نهاد کتابخانه‌ها است هیچ کدام استاندارد نیست نهاد کتابخانه‌ها 3 سال پیش بود که بحث تعاریف استانداردها را شروع کرد که یک تناسب‌سازی با جمعیت دارد. 

انتهای پیام/ح20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول