اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه اعلام کرد

دستورالعمل جامع رسیدگی به جرایم جنایی و خاص در دادسرای کرمانشاه

خبرگزاری فارس: دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه دستورالعمل جامع رسیدگی به جرایم جنایی و خاص در دادسرای کرمانشاه را اعلام کرد.

دستورالعمل جامع رسیدگی به جرایم جنایی و خاص در دادسرای کرمانشاه

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه به نقل از سایت دادگستری کرمانشاه،‌ سرعت عمل و قاطعیت در برخورد و رسیدگی به جرایم خاص و جنایی از عوامل مؤثر در ایجاد امنیت در جامعه و جلوگیری از گرایش مرتکبان به ارتکاب مجدد و همین‌طور از بین بردن زمینه‌های گرایش دیگر افراد به ارتکاب چنین جرایمی بوده و هست.

به همین منظور و در راستای برخورد قاطع، منسجم و هماهنگ با جرایم جنایی و خاص در سطح حوزه قضایی، دستورالعمل خاصی با 16 ماده از سوی دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه برای قضات استان در دادسرای کرمانشاه تدوین و ابلاغ شده است.

مجتبی ملکی با اشاره به موضوعات و جرایم مشمول این دستور‌العمل اظهار کرد: قتل عمد، فوت مشکوک، آدم‌ربایی، سرقت مسلحانه، سرقت مقرون به آزار، اسیدپاشی، تجاوز به عنف "زنا و لواط"، قاچاق، توزیع و نگهداری سلاح و مهمات، مواد مخدر و مشروبات الکلی به صورت عمده، محاربه و افساد فی‌الارض، قاچاق انسان، جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی "جرایم موضوع فصل اول از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی" و جرایم باندی و سازمان یافته از جمله جرایم مشمول این دستور‌العمل هستند.

ملکی ادامه داد: معاونان در امور جرائم خاص این مسئولیت را برعهده دارند و موظفند هر ماه گزارشی دقیق از آمار وقوع جرایم فوق‌الذکر با ذکر جزئیات نوع جرم، تاریخ و محل ارتکاب و آخرین وضعیت پرونده، ارائه دهند، همچنین وظیفه اظهار نظر در خصوص قرارهای تأمینی و نهایی شعب ویژه رسیدگی کننده به جرائم پیش‌گفته و نیز صدور کیفرخواست در موارد وجوب صدور قرار مجرمیت را به عهده دارند.

وی با بیان مسئولیت دیگری که این معاونت دارد افزود: نظارت مستمر و دقیق بر روند انجام تحقیقات پرونده‌های جرائم خاص در مراجع امنیتی و پلیس‌های تخصصی و ارائه تعالیم حقوقی لازم به آن مراجع‌ از دیگر وظایف این معاونان است.

دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه تصریح کرد: تمهیدات اندیشیده شده برای برخورد متناسب همان است که در قانون پیش‌بینی شده است اما بر‌اساس این دستورالعمل همکاران قضائی موظفند پیش از ورود جدی به رسیدگی به چنین پرونده‌هایی سوابق کیفری متهمان را اخذ کنند و با سابقه‌داران برخوردها اعمال شود به‌ویژه آنها که سابقه مشابه در جرم خاص دارند.

ملکی با اشاره به تکلیف پرونده‌هایی که پیش از این دستورالعمل به شعب مختلف دادیاری و بازپرسی ارجاع شده‌اند گفت: صرفاً ناظر و معطوف به پرونده‌های آتی است و ارجاعات سابق کماکان در همان شعب تا حصول نتیجه شایسته دنبال می‌شود.

انتهای پیام/خ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول