اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه کشور:

60 هزار مسجد در کشور کم داریم

خبرگزاری فارس: قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: هم‌اکنون 60 هزار مسجد در سراسر کشور شناسایی شده که این تعداد باید به 120 هزار مسجد افزایش یابد.

60 هزار مسجد در کشور کم داریم

به گزارش خبرنگار فارس از یزد، تقی رضایار ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل سازمان اوقاف و امور خیریه استان یزد اظهار داشت: اگر بهره‌وری لازم را از درآمدهای موقوفات داشته باشیم برای حفظ و توسعه آنها به حمایت و منابع اعتباری نیاز نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه 10 هزار و 500 بارگاه امامزاده در کشور وجود دارد، گفت: علاوه بر این تعداد بارگاه متبرک امامزاده، آرامگاه 33 پیامبر نیز در این کشور وجود دارد.

وی افزود: دولت در سال گذشته 15 میلیارد تومان به بقاع متبرکه کشور اختصاص داد ولی ساخت و ساز، عمران و تبدیل این اماکن به قطب فرهنگی را باید مردمی کنیم و از خیرین و نیکوکاران درخواست همکاری و مساعدت شود.

رضایار در ادامه با اشاره به دو امانت الهی قرآن، اهل بیت (ع) و نوادگان امامان معصوم بیان کرد: یک امانت مردم یعنی موقوفات در اختیار ماست که این افتخار بزرگی بوده که تولیت آن بر عهده سازمان اوقاف و امور خیریه است که عواید حاصل از بقاع و موقوفات بر اساس موازین شرعی و به اذن ولی فقیه هزینه می‌شود. 

رضایار با بیان اینکه سازمان اوقاف مسئول رسیدگی و احیای موقوفات است، تصریح کرد: دستگاه قضایی در کنار مجموعه اوقاف و امور خیریه در زمینه رفع تصرف از موقوفات ماموریت مهم و خطیری بر عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه سنت حسنه وقف همواره در آموزه‌های دینی مورد تاکید بوده است، افزود: در طول تاریخ موقوفات واقفین همواره نقش بسیار مهمی در توسعه مدارس علمیه و کمک به ترویج آموزه‌های دینی داشته است و این مهم باید همچنان به عنوان یک فرهنگ توسعه یابد.

رضایار اضافه کرد: توجه به اهمیت نقش واقفان در رفع محرومیت، گسترش مبانی دینی و نیات عام‌المنفعه باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و امروز همه وظیفه داریم در تعارض میان شرع و قانون، رای به شرع دهیم تا در جهت احیای موقوفات حرکت کنیم.

وی ادامه داد: پیشرفت یک کشور با درست وقف کردن مردم آن کشور دارای رابطه مستقیمی است و تصحیح فرهنگ وقف در یک کشور پیوند مستمری با توسعه روز‌افزون ملی دارد که در این مسیر تمام اقشار جامعه نقش مهمی دارند.

وی وجود وقف و نیکوکاری را امری عمومی در میان تمام کشورها و ملل مختلف جهان دانست و افزود: احسان و نیکوکاری مختص اسلام نیست چراکه یکی از ویژگی‌های فطری بشریت است و در تمام جوامع می‌توان آن را مشاهده کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد هم در این مراسم نسبت به پدیده موقوفه خواری هشدار داد و خواستار پیگیری مسئولان در استان شد.

وی افزود: در استان یزد 78 مغازه تجاری در یکی از پرترددترین خیابان‌ها و پردآمدترین نقطه یزد وقف شده که میزان اجاره این تعداد مغازه در ماه جمعا 4 میلیون تومان است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ملک نباید به قیمت کمی اجاره داده شود بلکه اجاره بها باید طبق عرف آن منطقه تعیین شود، اعلام کرد: اگر این املاک برای خودمان بود و وقف نشده بود باز هم به همین میزان کم اجاره می‌دادیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت ساماندهی رقبات و موقوفات استان اشاره کرد و افزود: تکمیل سامانه جامع بانک اطلاعات اماکن وقفی در دست اقدام است که ان‌شاءالله با حضور مدیر جدید این اداره کل پیگیری و تکمیل خواهد شد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد هم در این مراسم پرداخت حق موقوفات را ادای دین دانست.

غلامحسین دشتی اظهار داشت: نگاه استان با توجه به ظرفیت بالایی که در حوزه وقف وجود دارد تلفیق فرهنگ و معنویت و ایثار و اقتصاد است.

وی ادامه داد: دنیای امروز به طور خاصی به وقف و موقوفات نیاز دارد که امری بسیار مقدس است و الگویی برای تمام امور به شمار می‎آید.

وی تصریح کرد: گذشتگان و اجداد ما که این موقوفات را برای استان به ارمغان گذاشتند نگاهی وسیع و خیرخواهانه را داشته‌اند که در همه حوزه‌ها قابل مشاهده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ‌سازی در امر وقف امروزه مورد تاکید است، گفت: بیشتر از هر چیزی در این زمینه به قانون جامعی در مورد وقف نیاز داریم تا بتوانیم گامی اساسی در این راستا برداریم.

دشتی با بیان اینکه یزد به قطب فرهنگی تبدیل می‌شود، افزود: بقاع متبرکه و امامزادگان پشتوانه دین هستند و باید در مدیریت آن نهایت تلاش صورت گیرد تا بتوانیم تمام بقاع متبرکه را به قطب فرهنگی تبدیل کنیم.

در پایان این مراسم حجت‌الاسلام غلامرضا عادل به عنوان مدیرکل جدید اوقاف و امور خیریه استان یزد معرفی شد و از زحمات حجت‌الاسلام محمدمهدی حاتمی تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/آ10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول