اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اقشار مختلف عزادار مردم آذربایجان

قدس؛ طلوع خورشید ماندنی از میان ستاره‌های شکستنی

خبرگزاری فارس: اقشار مختلف عزادار مردم آذربایجان امروز با شرکت گسترده در راهپیمایی روز جهانی قدس، اتحاد و همبستگی خود را به نمایش گذاشته و بار دیگر اعلام کردند که روز قدس، روز انتفاضه جهان اسلام است.

قدس؛ طلوع خورشید ماندنی از میان ستاره‌های شکستنی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، امروز آخرین جمعه ماه مبارک رمضان آوای پرخروش میلیون‌ها مسلمان و راهپیمایان روز جهانی قدس که آزادی قدس و نابودی رژیم صهیونیستی را فریاد زدند بر اندام دژخیمان صهیونیست لرزه انداخت و دل ملت مظلوم فلسطین را آرام کرد.

در تاریخ بیست نام برایش آمده، یبوس، کادش، سالم، سالیم و ایلیا از نام‌های تاریخی آن است. آن قدر اهمیت دارد که در قرآن‌کریم، کتاب آسمانی مسلمانان نیز نام آن برده شده‌، القریه، الارض المبارکه، الزیتون، الساهره‌، نام زیبای «بیت‌المقدس».

این شهر، نخستین قبله مسلمانان، دومین مسجد مسلمانان و یکی از چهار قصر بهشتی دنیا به فرموده امام علی علیه‌السلام است؛ چهار قصر بهشتی دنیا که شامل مسجدالحرام، مسجد کوفه، مسجدالنبی و بیت‌المقدس است.

این مکان را پیامبران الهی بنا کرده‌اند، حضرت داود و سلیمان در آنجا حکمرانی داشتند و خداوند به زکریای پیغمبر، میلاد فرزندش یحیی را در اینجا بشارت داد.

حضرت هاجر از «کوتا» به همین مکان (بیت‌المقدس) هجرت کرد، بنا بر نقل اکثر مفسران، دمیدن اسرافیل در صور به امر خدا بر صخره بیت‌المقدس است، حضرت مریم در اینجا وفات کرد، عیسی مسیح در اینجا به دنیا آمد و پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) مدت‌ها رو به بیت‌المقدس نماز گزارد و بعد معراج حضرت از همین جا بود.

نخستین بقعه‌ای که در روی زمین ساخته شده همان بقعه خورشید صفت و طلایی رنگی است که بر صخره بیت‌المقدس بنا شده. خورشیدی که امروز اسیر است در میان ستاره‌های کوچک شیشه‌ای.

فلسطین مظهر مظلومیت و نشانه آشکار تجاوز به حقوق یک ملت است، تجاوزی که از تمام ‌ابعاد جنایت علیه بشریت از نقض آزادی‌های فردی تا قتل‌عام افراد بی‌گناه و بی‌پناه را در بر می‌گیرد.

گزاف نیست اگر بگوییم آن امامی که با دست توانای او انقلاب اسلامی ایران به ثمر نشست و ایران بی‌نام او در هیچ جای جهان شناخته شده نیست، پایه‌گذار جریانی بود که جمعه پایانی ماه مبارک رمضان هر سال به جلوه می‌نشیند.

جمعه برای ما مسلمانان میعادگاه روز ظهور است، روز حاکمیت مستضعفان، آخرین جمعه نشان آخرین امید است و اگر این جمعه در ماه مبارک خدا باشد یعنی آخرین امید برای حاکمیت مستضعفان، آخرین امیدی که هر سال با مشت‌های گره‌کرده و فریادهای روزه‌داران می‌درخشد و چشم غاصبان را کور می‌کند.

همه آمدند تا تو ای قدس عزیز محکم و استوار بمانی

روزه‌داران آذربایجانی از پیر و جوان و خردسال آمدند و در راهپیمایی روز قدس حضوری گسترده و باشکوه پیدا کردند تا تو ای قدس عزیز محکم و استوار بمانی و همچنان نمادی از مقاومت و ایستادگی مظلومان باشی.

امروز ملت مسلمان آذربایجان در حالی که تعدادی از عزیزان خود را در زلزله از دست داده بودند یکپارچه بار دیگر برای تحقق ابتکار جاودان حضرت امام خمینی(ره) در اعلام روز جهانی قدس، لبیک به فراخوان مقام معظم رهبری و اعلام حمایت از مواضع اصولی نظام و دولت اسلامی در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و نابودی رژیم صهیونیستی در راهپیمایی روز جهانی قدس شرکت کردند.

مردم روزه‌دار شهرها و بخش‌های آذربایجان‌شرقی با لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب و حضوری پرشور در مراسم روز جهانی قدس بار دیگر پایبندی به آرمان‌های مقدس انقلاب اسلامی را به نمایش گذاشته و بر عزم و اراده راسخ خود در حمایت از انتفاضه مردم مسلمان فلسطین تا رهایی قدس شریف از چنگال صهیونیست‌ها تاکید کردند.

آذربایجانی‌های حاضر در راهپیمایی باشکوه روز جهانی قدس، همبستگی مسلمانان و وحدت امت اسلامی را لازمه تقویت انتفاضه مردم فلسطین و پیروزی در مقابل صهیونیست‌ها دانستند.

گستردگی تصویر مقام عظمای ولایت و بنیانگذار جمهوری اسلامی، سیدحسن نصرالله، پرچم ایران، حزب‌الله لبنان و فلسطین در دست راهپیمایان روز جهانی قدس، به راهپیمایی امسال رنگی تازه بخشیده بود و دست نوشته‌هایی به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی در دست عده‌ای از راهپیمایان خودنمایی می‌کرد، آنها همچنین مترسک‌هایی از سران منفور کفر و ظلم را با خود به خیابان‌ها آوردند و نابودی آنها را فریاد زدند.

تظاهرکنندگان استان ‌آذربایجان‌شرقی حضور گسترده مردم در راهپیمایی روز قدس را تودهنی محکم دیگری بر دهان حامیان رژیم غاصب و نژادپرست رژیم صهیونیستی توصیف و استقامت و فداکاری مردم بی‌دفاع فلسطین را برای احقاق حقوق حقه‌ خود قابل ستایش عنوان کردند.

جوانان تبریزی با حضور پرشور و گسترده که می‌توان از ویژگی‌های راهپیمایی امسال روز جهانی قدس در تبریز دانست با در دست داشتن پلاکارت‌هایی با عنوان «القدس لنا و ای قدس» می‌آییم و سر دادن شعارهای مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا حمایت خود را از انتفاضه فلسطین اعلام کردند.

جوانان تبریزی همچنین با شعار یا ایها‌المسلمون، اتحدوا اتحدوا و ای رهبر آزاده، آماده‌ایم آماده بر اتحاد مسلمانان برای رهایی قدس تاکید کردند.

راهپیمایان در حالی که از سوی ائمه جمعه، علما و روحانیان، مسئولان محلی و خانواده‌های معظم شهدا همراهی می‌شدند با فریادهای کوبنده مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، فلسطین پیروز است، اسرائیل نابود است، روز جهانی قدس یوم‌الله یوم‌الله، آمریکا اسرائیل ننگ به نیرنگتان، خون جوانان ما می‌چکد از چنگتان، وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد، ارتش دنیا نتواند که جوابم دهد، حمایت از فلسطین سفارش امام است ـ عزت ما مسلمین بر پایه قیام است، پشتیبانی همه‌جانبه‌ ملل اسلامی از انتفاضه مردم فلسطین را خواستار شدند.

در مسیرهای یازده‌گانه تبریز کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم استان برای کمک به زلزله‌زدگان شهرستان‌های اهر، هریس و ورزقان جمع‌آوری شد.

گروهی از راهپیمایان تبریزی با حمل پرچم‌های انقلاب‌های منطقه در روز جهانی قدس باردیگر حمایت خود را از این حرکت‌های انقلابی در خاورمیانه اعلام کردند.

روز قدس، رستاخیز استکبارستیزی است

آیت‌الله محسن مجتهدشبستری نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی امروز در حاشیه حضورش در راهپیمایی مردم روزه‌دار تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز گفت: روز قدس، رستاخیز استکبارستیزی مسلمانان جهان در برابر رژیم صهیونیستی غاصب است.

وی افزود: روز جهانی قدس از یادگاران ارزشمند امام راحل و تجلی شکوه و عظمت امت اسلامی در برابر مستکبران است.

آیت‌الله شبستری با بیان اینکه روز جهانی قدس روزی بزرگ برای متحد شدن جهان اسلام و پایداری ملت‌های مسلمان است، اظهار داشت: هیچ فتنه و نیرنگی از سوی دشمنان اسلام نمی‌تواند این اتحاد را بر هم بزند.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه اتحاد و همبستگی تمام ملت‌های آزاده جهان در محکوم کردن اقدامات غیرانسانی و ددمنشانه رژیم غاصب صهیونیستی، موجب منزوی شدن این رژیم در نزد جهانیان می‌شود، افزود: همانطور که به هنگام محاصره غزه تجربه شد، مسلمانان جهان باید علاوه بر ارائه هرگونه کمک مادی به مردم مظلوم و نیازمند فلسطین در صورت ضرورت باید از کمک جانی خود به آنان نیز نباید مضایقه کنند.

وی ادامه داد: امروز در سایه حمایت‌های معنوی ملل اسلامی کار رژیم صهیونیستی به استیصال کشیده شده است و در سایه رهبری‌های پیامبرگونه امام راحل و مقام معظم رهبری، روح مقاومت در کالبد مسلمانان جهان دمیده شده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو‌ در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز افزود: روز قدس روز اسلام‌ و احیای استقلال و آزادی‌خواهی ملت مظلوم و مسلمان فلسطین است، روزی که تبلور حماسه‌های ماندگار امت‌ مسلمان بوده و شفاف‌ترین جلوه انتظار است.

محمدحسین فرهنگی تصریح کرد: عظمت و پایداری مسلمانان جهان در برابر ظلم و استکبار در راهپیمایی روز جهانی قدس نمایان می‌شود.

فرهنگی اضافه کرد: موضوع قدس فراتر از بحث فلسطین و اسرائیل بوده و در واقع این سرزمین خط مقدم رویارویی اسلام با صهیونیسم بین‌الملل است و مسلمانان حمایت از مردم فلسطین را بر اساس آموزه‌های دینی وظیفه خود می‌دانند.

وی ادامه داد: روز قدس که از سوی رهبر فقید انقلاب اسلامی اعلام شده است پرچم وحدت همه مسلمانان جهان بوده و نماد بیداری مسلمانان و اعلام بیزاری آنها از پدیده شوم صهیونیسم است.

میرهادی قره‌سید، دیگر نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: روز جهانی قدس میراث ماندگار بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) است و باید تا ابد این روز زنده نگه داشته شود.

وی افزود: حمایت از مردم فلسطین نباید منتهی به این روز شود و باید همه روز از سال به فکر آوارگان فلسطینی بود و از انتفاضه آنان حمایت کرد.

قره‌سید گفت: روز جهانی قدس همواره موجب خوف رژیم غاصب صهیونیستی بوده و این ترس و واهمه باعث می‌شود هر ساله راهپیمایی مردم را رصد کرده و حضور میلیونی مردم را در خیابان‌ها نظاره کنند.

روز قدس کلید وحدت و اقتدار امت اسلام است

علی‌اکبر پورجمشیدیان فرمانده سپاه عاشورا نیز به خبرنگار فارس گفت: روز قدس کلید وحدت، غیرت و اقتدار جهان اسلام و همه کسانی است که به انسانیت و بشریت احترام می‌گذارند.

وی ادامه داد: روز قدس روز فریاد مسلمانان جهان علیه استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا، روز جدایی حق از باطل و روز جوش و خروش جبهه اسلام، آزادی، عدالتخواهی در برابر جبهه ظلم و اشغالگری و کشتار و تخریب است.

پورجمشیدیان عنوان داشت: نظام جمهوری اسلامی اقتدار خود را از وحدت اسلامی و پشتیبانی مردم در همه مقاطع گرفته و باید این مهم همواره حفظ شود.

وی تصریح کرد: تاریخ انقلاب اسلامی مملو از پرچم‌های افتخارآمیز حضور مردم در صحنه‌های وحدت و یکدلی است، بنابراین امروز نیز بار دیگر پرچم آگاهی، بصیرت، ایمان و اعتقاد مردمی به اهتزاز درآمده است.

فرمانده سپاه عاشورا تاکید کرد: ما پیش از هر زمان بر دوراندیشی و تدبیر امام راحل برای مهندسی و طراحی روز جهانی قدس نیازمندیم.

روز قدس اثبات حقانیت مظلومان است/ حضور « آقا» در آذربایجان، التیام‌بخش بود

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حقانیت ملت مظلوم فلسطین گفت: حضور مردم خداجو در راهپیمایی روز جهانی قدس و همنوایی با ملت مظلوم فلسطین، حقانیت آنها را اثبات و پایه‌های استکبار و رژیم متزلزل صهیونیستی را متزلزل‌تر می‌کند.

رضا رحمانی با  اشاره به عزاداری ملت شریف آذربایجان و سیاه‌پوشی آنها به خاطر جان‌باختگان زلزله اخیر گفت: مردم همیشه در صحنه آذربایجان با وجود عزادار بودنشان در لبیک به سفارش امام راحل و فرامین مقام معظم رهبری در راهپیمایی روز قدس حضور پرشور دارند و این نشان از اتحاد و همدلی مردم در دفاع از مظلومین و رهایی قدس شریف است.

رحمانی در حاشیه راهپیمایی روز جهانی قدس در جمع مردم تبریز گفت: راهپیمایی روز قدس امسال در آذربایجان‌شرقی و تبریز حال و هوای نوع‌دوستی و همدردی با زلزله‌زدگان را دارد .

وی، با تقدیر از حضور پرشور مردم در این راهپیمایی، اظهار کرد: متاسفانه روز قدس امسال با حادثه دردناک زلزله در شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس همزمان شد و این موضوع حس نوعدوستی مردم منطقه را بیش از گذشته به حرکت واداشت.

وی افزود: قدس متعلق به جهان اسلام است و مردم فلسطین سال‌هاست که زیر شکنجه صهیونیست‌ها زجر می‌کشند اما در این سو و در آذربایجان‌شرقی عده‌ای نیز در حال زجر کشیدن هستند که زخم آنها نیز تازه است و باید با آنها نیز همدردی کرد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با ارج‌گذاری حضور به موقع رهبر معظم انقلاب در منطقه زلزله‌زده و همدردی با خانواده‌های جان‌باختگان زلزله آذربایجان گفت: شاید هیچ مرهمی بهتر از حضور رهبر معظم انقلاب در مناطق زلزله‌زده نمی‌توانست این چنین التیام‌بخش درد و آلام زلزله‌زدگان باشد و حضور ایشان در منطقه آن هم یک روز قبل از روز جهانی قدس برای ملت مسلمان پیام‌های بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه امید است قدس شریف هر چه زودتر از دست اشغالگران آزاد شود، ابراز امیدواری کرد تا مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی نیز هر چه سریع‌تر بازسازی شده و در اختیار مردم قرار گیرد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه روز قدس روز اسلام است افزود: اگر ملت ایران و سایر ملل اسلامی اتحاد و همبستگی خود را به واسطه بیداری اسلامی حفظ و گسترش دهند هیچ کشوری نمی‌تواند آنها را تهدید کند.

رحمانی حضور مردم را بسیار پرشور خواند و گفت: این ملت همیشه در تمام صحنه‌های اجتماعی حضور داشته و حضور خواهند داشت و تبلیغات ایادی استکبار راه به جایی نمی‌برد.

ملت ایران متحد و یکپارچه است

مجتبی اسلامی که خود را دانشجو معرفی می‌کند، به خبرنگار ما می‌گوید: روز قدس، روز بزرگی است و در واقع یکپارچگی ملت ایران را در حمایت از مردم مظلوم فلسطین اعلام می‌دارد.

وی افزود: دشمنان همواره در تلاشند با طراحی و برنامه‌ریزی‌های مختلف مسلمانان را از پای درآورند در حالی که این نقشه شوم آنان همواره بی‌جواب مانده است.

اسلامی اظهار کرد: ما ملتی هستیم که به رهبری ولایت فقیه در برابر هر عمل شومی از سوی دشمنان و استکبار جهانی عکس‌العمل نشان داده و آن را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم.

وی خاطرنشان کرد:‌ ما با دادن خون‌های شهدایی همچون شهدای هسته‌ای نشان داده‌ایم که در برابر هر خفتی مقابله می‌کنیم و در تلاشیم با ارتقای علم و دانش خود و پیشرفت کشورمان به جهانیان به ویژه استکبار جهانی ثابت کنیم که ملت ایران هرگز خاموش نمی‌شود.

راهپیمایی باشکوه روز قدس،‌ مقدمه دستیابی هرچه بیشتر به منافع ملل اسلامی

روز قدس، روز حضور گسترده و مسئولانه مردم در همیشه بیدار و خروش فریادهای رهایی‌بخش سرزمین فلسطین اشغالی، مقدمه دستیابی هرچه بیشتر به حقوق و منافع مشترک ملل اسلامی به شمار می‌رود.

این حضور به وی‍ژه در جای جای آذربایجان و ایران اسلامی ضمن خنثی کردن تبلیغات رسانه‌های بیگانه، ‌اهداف معاندانه آنها را با شکست روبه‌رو کرد و نشانگر همدلی و اتحاد دنیای اسلام است.

حضوری که به معنای درک بالای سیاسی مردم در آگاهی از مسائل بین‌المللی و جهان اسلام و امید دهنده ملت زجرکشیده فلسطین برای دستیابی به استقلال است.

تداوم حضور چشمگیر مردم غیور ایران اسلامی همچون سال‌های گذشته،‌ مهر تاییدی بر آرمان‌های بلند امام راحل و تبعیت از مقام عظمای ولایت به شمار می‌رود.

شعارهای کوبنده و رسا و شور و شوقی برخاسته از توجه و بینش عمیق مردم که بیانگر تعهد و حساسیت آنان در قبال سرنوشت جامعه اسلامی فلسطین اشغالی است.

حاشیه‌های راهپیمایی مردم تبریز

حضور پرشور و گسترده نوجوانان و جوانان تبریزی که می‌توان از ویژگی‌های راهپیمایی امسال روز جهانی قدس در تبریز دانست، مردم تبریز با در دست داشتن پلاکارت‌هایی با عنوان «القدس لنا و ای قدس خواهیم آمد» و سردادن شعارهای مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا حمایت خود را از انتفاضه فلسطین اعلام کردند.

*گروه‌های مختلف ورزشی به صورت نمادین با در دست داشتن پرچم حزب‌الله لبنان و نوجوانان و جوانان کاراته‌کار با لباس‌های متحدالشکل، همپای سایر شهروندان تبریزی در راهپیمایی روز قدس شرکت کردند.

*در طول مسیر راهپیمایی صندوق‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی به ملت فلسطین و زلزله‌زدگان آذربایجان مستقر شده بود که کمک‌های مردمی مسلمانان را در این زمینه جمع‌آوری می‌کرد.

*شرکت گسترده مردم تبریز همراه خانواده‌‌هایشان به خصوص کودکان خردسال خود که با در دست داشتن سنگ، پرچم حزب‌الله لبنان و پیشانی بندهای که به سرهایشان بسته شده بود، تمام راهپیمایان و عکاسان خبری را به خود جلب کرده بودند.

*راهپیمایان همچنین با سردادن شعارهایی نظیر حسین حسین شعار ماست، شهادت افتخار ماست، نعم نعم للوحده، هذا کلام الامام، یا ایها‌المسلمون اتحدوا اتحدوا، خواهان اتحاد جهان اسلام علیه رژیم غاصب صهیونیستی شدند.

*راهپیمایان که پلاکاردهایی مبنی بر تحریم اجناس صهیونیستی را در دست داشتند، آدمک‌های سران رژیم صهیونیستی و برخی نماد این رژیم را در زیر پای خود انداخته و آن را آتش زدند.

*عکاسان و خبرنگاران تبریزی نیز از نخستین ساعات آغاز راهپیمایی روز قدس در تبریز در محل‌های برگزاری راهپیمایی حضور داشتند تا این حماسه باشکوه و استکبارستیزی مردم را به تصویر بکشند.

*جمع کثیری از جامعه ورزش استان همگام با دیگر اقشار مردم کشور و با هماهنگی اداره کل تربیت بدنی و بسیج ورزش استان، در ورزشگاه تختی شهر تبریز حضور یافتند و با سر دادن شعارهایی در حمایت از مردم فلسطین، به سمت مصلای این شهر راهپیمایی کردند.

* اقلیت‌های دینی از جمله ارامنه آذربایجان نیز در راهپیمایی روز جهانی قدس شرکت داشتند.

انتهای پیام/ل10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول