اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک پژوهشگر فرهنگی در مشهد

مشهد می‌تواند قطب صنایع فرهنگی کشور باشد

خبرگزاری فارس: یک پژوهشگر فرهنگی معتقد است مشهد می‎تواند قطب صنایع فرهنگی کشور باشد.

مشهد می‌تواند قطب صنایع فرهنگی کشور باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، عقیل ملکی‌فر عصر امروز در نشست خبری علمی ضرورت بازنگری در برنامه‌های اوقات فراغت در سالن جلسات اداره‌کل ورزش و جوانان خراسان‌رضوی، افزود: اوقات فراغت در دنیا به عنوان یک صنعت شناخته می‌شود که تولیدات انبوه دارد و طیف وسیعی از صنایع فرهنگی در زیرمجموعه آن قرار دارند از جمله صنایع سینما، ورزش و بازی‌های رایانه‌ای.

وی ادامه داد: امروز در جهان صنعت اوقات فراغت با صنعت آموزش درهم آمیخته شده و شاهد ظهور صنعتی جدید به نام آموزش تفریح هستیم که ما هم باید با این دید به موضوع اوقات فراغت نگاه کنیم.

مسئول اندیشکده آصف با بیان اینکه امروز در جهان شهرهای فرهنگی در حال شکل‌گیری هستند، تصریح کرد: امروزه شهرها حالت تخصصی به خود گرفته‌اند و دارای برند خاصی هستند و شکلی از شهرها که رو به گسترش است، شهرهای فرهنگی هستند.

وی افزود: شهر فرهنگی به این معناست که شهر بر مدار صنایع فرهنگی توسعه پیدا می‌کند و مشهد هم با توجه به مشخصه‌هایش توانایی تبدیل شدن به یک شهر فرهنگی را دارد و در آینده می‌تواند به یک ابرشهر فرهنگی توسعه پیدا کند.

ملکی‌فر تاکید کرد: صنایع فرهنگی مواد معدنی و یا ماده خاصی برای تولید به عنوان مواد اولیه لازم ندارند، بلکه محصول فکر انسان‌ها هستند و لازمه اصلی آن نیروی انسانی نخبه است که مشهد به لحاظ چکالی نیروهای نخبه از برجسته‌ترین شهرهای ایران است.

وی افزود: قرن 21 قرن بدن‌پروری نیست بلکه قرن ذهن‌پروری است و ما برای اوقات فراغت نیاز به محصولات فرهنگی داریم که ذهن مردم و به ‌ویژه نسل جوان ما را پرورش دهد.

این پژوهشگر فرهنگی با اشاره به ویژگی‎های صنعت اوقات فراغت در جهان تصریح کرد: در سال 2011 میلادی صنعت اوقات فراغت 2 ترلیون دلار بازار داشته است که با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی دنیا این رقم قابل توجه است.

وی افزود: باید از خود بپرسیم که سهم ما از این 2 ترلیون دلار چقدر بوده است؟ ما با توجه به جوانی جمعیت بازار بزرگی در کشور داریم که می‎تواند یک فرصت برای کشور ما باشد.

ملکی‌فر خاطرنشان کرد: اشتغال‌زایی صنایع فرهنگی 2 برابر صنایع سنتی است و 4 برابر سایر صنایع تولید ثروت می‎کند، در سال گذشته میلادی رشد صنایع فرهنگی 66 درصد بوده است، عدم آلایندگی محیط زیست و عدم نیاز به زیرساخت‎های هزینه‌بر مانند شهرک‎های صنعتی نیز از جمله ویژگی‎های مثبت صنایع فرهنگی است.

مسئول اندیشکده آصف در ادامه در پاسخ به سئوالی در خصوص آسیب‎های نگاه اقتصادی به مقوله فرهنگ تصریح کرد: جوان ما نیاز به پر کردن اوقات فراغتش دارد که اگر ما این اوقات را برایش پر نکنیم دیگران با استفاده از ماهواره، سینما و بازی‏های رایانه‎ای این اوقات را آن‌طور که خود می‎خواهند پر می‎کنند.

وی افزود: به طور طبیعی صنایع فرهنگی از فرهنگ تغذیه می‎کنند، بنابراین آسیب فرهنگی ندارند بلکه مدام فرهنگ را پالایش می‎کنند و ما می‎توانیم با اعمال سیاست‎های نظارتی مناسب و آموزش افراد بهترین استفاده را از این صنایع در جهت پویا سازی ذهن‌ها انجام دهیم.

این پژوهشگر فرهنگی با اشاره به آسیب‎های اوقات فراغت در کشور تاکید کرد: در حوزه اوقات فراغت نیاز به تغییر نگاه داریم، باید دیدگاه‎ها را اصلاح کنیم و به یک دیدگاه منسجم در خصوص اوقات فراغت برسیم.

وی افزود: ما باید ارزش‎هایمان را در اوقات فراغت مشخص کنیم، اوقات فراغتی که امروزه در کشور ما رایج است برگرفته از نگاهی غربی است.

ملکی با اشاره به ویژگی‎های کلان‌شهر مذهبی مشهد تاکید کرد: مشهد شرایط ویژه‎ای دارد و باید ارزش‎هایمان را در حوزه اوقات فراغت مشخص و صریحاً اعلام کنیم، ما برای توسعه شهر مشهد به فضاهایی اجازه رشد داده‎ایم که مناسب با پایتخت معنوی ایران نیست. 

انتهای پیام/ی10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول