اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

قلیان‌های میوه‌ای و انتشار بیماری با طعم‌های مختلف

خبرگزاری فارس: در گوشه و کنار پارک‌ها جوانان و نوجوانانی دیده می‌شوند که فارغ از هیاهو و سرو صدای کودکان و خانواده‌ها اقدام به کشیدن قلیان‌های میوه‌ای با طعم‌‌های مختلف می‌کنند در حالی که آگاهانه یا نا‌آگاهانه به دام اعتیاد این ماده سرطان‌زا و به ظاهر بی‌خطر افتاده‌اند.

قلیان‌های میوه‌ای و انتشار بیماری با طعم‌های مختلف

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، با فرا رسیدن تابستان و تعطیلی مدارس، خانواده‌ها فرصت بیشتری برای تفریح و سرگرمی‌های مناسب به دست می‌آورند.

امروزه بوستان‌های شهری به دلیل وجود فضای‌های سبز، امکانات و وسایل تفریحی و ورزشی برای بزرگسالان و کودکان، از اهمیت خاصی برای پر کردن اوقات فراغت خانواده‌ها برخوردار است.

نقش گسترده فضای سبز در آرامش خاطر و ایجاد فضای روحی مناسب و استراحت ذهنی افراد بر کسی پوشیده نیست.

در میان بوستان‌‌ها و پارک‌های تفریحی گچساران، پارک نفت به دلایل مختلف از جمله وجود فضاهای سبز مسطح، وجود وسایل تفریحی و سرگرمی متنوع برای کودکان و نوجوانان مورد استقبال و استفاده جمعیت زیادی از شهروندان این شهرستان قرار گرفته است.

سر و صدا و هیاهوی خنده‌های کودکانی که با شوق و ذوق و شیطنت‌های خاص کودکانه به وسایل و امکانات تفریحی پارک نفت هجوم آورده‌اند در کنار خانواده‌هایی که برای فرار از فضای دلگیر و تکراری چهار‌دیواری خانه‌ها، بر روی حصیر و گلیم‌های فراموش شده، سعی در خلق لحظاتی شاد و بدون دغدغه دارند، صحنه‌هایی خوشایند از امنیت و رضایت‌مندی را برای خانواده‌ها به وجود آورده است.

بچه‌ها چیزی کم ندارند، در کنار وسایل بازی و تفریحی خوراکی‌های محبوب و خوشمزه‌ای تدارک دیده شده است و کودکان با استفاده از شیطنت و گریه‌های خاص خود، خانواده‌ها را مجبور به خرید می‌کنند.

قلیان‌های میوه‌ای، انتشار بیماری با طعم‌های مختلف

اما نکته تأسف‌بار در این میان این است که در هیاهوی کودکانه، شلوغی و ازدحام جمعیت، هوای پارک نفت گچساران طعم‌ و بوی قلیان‌های میوه‌ای به خود گرفته است.

در گوشه و کنار پارک نفت جوانان و نوجوانانی دیده می‌شوند که فارغ از هیاهو و سرو صدای کودکان و خانواده‌ها اقدام به کشیدن قلیان‌های میوه‌ای با طعم‌‌های مختلف می‌کنند در حالی که آگاهانه یا نا‌آگاهانه به دام اعتیاد این ماده سرطان‌زا و به ظاهر بی‌خطر افتاده‌اند.

دود خروجی قلیان‌های میوه‌ای بسیار زیاد بوده و به سرعت هوای اطراف را به طعم‌های فریبنده ولی سمی و خطرناک آلوده می‌کند.

در برخی موارد نیز دیده می‌شود بعضی خانواده‌ها بدون در نظر گرفتن عوارض خطرناک استفاده از قلیان میو‌ه‌ای به صورت خانوادگی اقدام به کشیدن قلیان میو‌ه‌ای می‌کنند.

استعمال سیگار و اعتیاد به مصرف سیگار مراحل بعدی و پیوسته پس از روی آوردن به قلیان‌ بوده که خانواده‌ها باید در این مورد هشدارهای لازم را به فرزندان خود دهند.

* باید با قلیان‌ کشیدن در پارک‌ها برخورد شود

مهرداد پیرانی که خود را معاون دبیرستان پسرانه در گچساران معرفی می‌کند و به همراه خانواده خود به پارک نفت آمده است، گفت: فضای پارک نفت فضای خوب و مستعدی برای استفاده خانواده‌‌ها است.

وی افزود: گرچه وسایل تفریحی موجود در این پارک، جوابگوی ازدحام جمعیت نیست اما قرار دادن این وسایل توسط شهرداری در پارک جای تقدیر و تشکر داد.

پیرانی با انتقاد از وجود جوانان و نوجوانانی که بدون توجه به حق و حقوق دیگران به راحتی و در معرض دید عموم از قلیان‌های میوه‌‌ای استفاده می‌کنند، ابراز داشت: باید کسی با این مسئله برخورد کند.

وی تصریح کرد: باور کنید بعضی مواقع فرزند من با کنجکاوی و دقت به قلیان‌های میوه‌ای نگاه می‌کند و این موضوع ممکن است بد‌آموزی و نتایج منفی به همراه داشته باشد.

صدیقه جعفری خانم 55 ساله‌ای که خانه‌دار است و به همراه دختر و نوه‌هایش به پارک آمده است در این زمینه بیان داشت: بارها از تلویزیون در زمینه خطرات قلیان میوه‌ای برنامه‌هایی پخش شده است اما برخی خانواده‌ها به این مسئله توجهی ندارند.

وی افزود: خطر قلیان میوه‌ای به مراتب از قلیان‌های معمولی و سیگار بیشتر است و این افراد بدون توجه به حفظ سلامتی خود با آلوده کردن فضای پارک، سلامتی دیگران از جمله کودکان را نیز به خطر می‌اندازند.

جعفری گفت: این افراد به راحتی حق و حقوق دیگران را نادیده می‌گیرند و باید در این زمینه فکری اساسی کرد.

وی معتقد است کودکان در این شرایط  ممکن است پیش‌زمینه استفاده و روی ‌آوردن به قلیان میوه‌ای را به دست آورند و این هشداری برای خانواده‌ها و مسئولان است.

علیرضا هاشمی فرهنگی بازنشسته آموزش و پرورش نیز در زمینه استفاده از قلیان در اماکن عمومی به خبرنگار فارس گفت: پارک و بوستان‌های شهری با هدف استفاده صحیح در ایجاد فضای بدون دغدغه تعریف شده‌اند.

وی گفت: من پارک نفت را به دلیل نزدیکی به خانه و وجود وسایل بازی و سرگرمی کودکان برای استفاده فرزندانم انتخاب کرده‌ام.

هاشمی با انتقاد از استفاده بی‌رویه بعضی از نوجوانان و جوانان از قلیان‌های میوه‌ای متذکر شد: در برخی موارد مشاهده می‌شود برخی از خانواده‌ها دسته جمعی به کشیدن قلیان میو‌ه‌ای روی آورده‌اند، انگار برایشان مهم نیست که فرزندانشان در معرض ابتلا به بیماری قرار گرفته‌اند.

وی این موضوع را سهل‌انگاری و بسترسازی ناآگاهانه خانواده‌ها برای ورود فرزندان به مراحل خطرآفرین استفاده از دخانیات عنوان کرد و از خانواده‌ها خواست تا در این زمینه حساسیت و نظارت خود را چند برابر کنند.

قانونی در زمینه برخورد با مصرف قلیان وجود ندارد

فرماندار گچساران در این زمینه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: قلیان‌های میوه‌ای با ظاهری فریبنده و طعم‌های مختلف، مقدمه‌ای خطرناک برای روی آوردن به سمت اعتیاد دیگر مواد دخانی و اعتیادکننده دیگر دارد.

محمد شفیعی افزود: قلیان‌های میوه‌ای چند برابر سیگار و قلیان‌های معمولی خطرناک بوده و سلامتی انسان را به خطر می‌اندازد.

وی یادآور شد: قانون واحدی برای برخورد با این کار به عنوان تخلف اجتماعی تصویب نشده و وجود ندارد.

شفیعی معتقد است برای جلوگیری و کاهش استفاده افراد به ویژه جوانان و نوجوانان از قلیان‌های میو‌ه‌ای کار رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی عمومی در زمینه مضرات استفاده از قلیان‌های میو‌ه‌ای است.

فرماندار گچساران ابراز داشت: اگر اطلاع‌رسانی در زمینه مضرات مصرف قلیان‌های میو‌ه‌ای به صورت کارشناسی شده به جامعه ارائه شود سبب شناخت بیشتر خانواده‌ها و تأثیرگذاری محسوس آن بر افراد خانواده به ویژه کودک و نوجوان می‌شود.

دستورالعمل جدید وزارت بهداشت مبنی بر ممنوعیت مصرف قلیان در اماکن عمومی

رئیس مرکز بهداشت شهید علیزاده گچساران نیز در این زمینه اظهار کرد: نامرغوب بودن تنباکو، درجه حرارت بالا، تولید گاز منوکسید کربن ناشی از سوختن ناقص زغال آتشدان احساس گیجی بعد از مصرف تنباکو که افراد نشانه مرغوب بودن تنباکو می‌دانند در واقع از اثرات گاز منوکسید کربن می‌باشد.

ستار اسدپور بیان داشت: بیماری‌های ریوی، سرطان‌های مختلف از جمله سرطان لب، ریه، معده و مثانه از جمله بیماری‌هایی است که بر اثر مکش‌های ریوی و رطوبت حاصل از آب قلیان ایجاد می‌شود.

وی یادآور شد: تنباکوهایی که با عنوان تنباکوی میو‌ه‌ای، عطری و اسانس‌دار عرضه می‌شوند نه تنها بی‌ضرر نیستند بلکه عوارض به مراتب بیشتر و خطرناک‌تری نسبت به تنباکوی ساده دارند.

اسدپور افزود: مواد آروماتیک (ترکیبات حلقه‌ای) موجود در تنباکوهای میوه‌ای در اثر حرارت زیاد خاصیت سرطان‌زایی و سمی فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند.

وی گفت: مزه و طعم مناسب و سهولت مصرف اینگونه تنباکو‌های میوه‌ای نسبت به تنباکوهای معمولی سبب گرایش بیشتر نوجوانان و جوانان به مصرف و ایجاد وابستگی به آن‌ها خواهد شد.

رئیس مرکز بهداشت شهید علیزاده گچساران بیان داشت: افزون بر 100 نوع سرطان بر اثر مصرف دخانیات ایجاد می‌شود و علت اکثر سرطان‌ها مصرف دخانیات است.

اسدپور گفت: مصرف دخانیات سبب تشدید بیماری‌های قلبی، فشار خون، بیماری‌های انسدادی مزمن ریه و زخم معده می‌شود.

وی یادآور شد: مدتی عرضه و مصرف قلیان در اماکن عمومی ممنوع بود و با متخلفان برخورد می‌شد که این کار متوقف شد.

اسدپور ادامه داد: آئین‌نامه جدیدی از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شده که بنا بر این آئین‌نامه مصرف قلیان در قهوه‌خانه‌ها و اماکن عمومی ممنوع شده است.

وی یکی از شرط‌های لازم و ضروری ذکر شده در این آئین‌نامه برای راه‌اندازی قهوه‌خانه را ممنوعیت عرضه قلیان عنوان کرد.

اسدپور با بیان اینکه شبکه بهداشت و درمان برای برخورد با مصرف‌کنندگان قلیان آمادگی کامل دارد، همکاری مردم و نیروی انتظامی و اماکن را در این زمینه ضروری دانست. 

آمادگی نیروی انتظامی برای برخورد با متخلفان عرضه قلیان

فرمانده نیروی انتظامی گچساران نیز با تشکر از خبرگزاری فارس در زمینه تهیه این گزارش گفت: نیروی انتظامی آمادگی کامل برخورد با متخلفان و جمع‌آوری قلیان‌های میو‌ه‌ای در پارک‌های گچساران به ویژه پارک نفت این شهرستان را دارد.

سید قدرت‌الله بیعت‌‌اصل اظهار داشت: یکی از موارد مورد تأکید فرماندهان ناجا برخورد با افراد متخلف به ویژه افرادی است که در پارک‌های عمومی اقدام به کشیدن قلیان می‌کنند.

وی تصریح کرد: در صورتی که شبکه بهداشت و درمان گچساران در این زمینه دستور‌العمل صادر کند، نیروی انتظامی برای حمایت و پشتیبانی از جمع‌آوری قلیان اقدام خواهد کرد.

بیعت‌اصل افزود: نیروی انتظامی تاکنون در زمینه برخورد با افرادی که با مصرف قلیان حق و حقوق دیگر شهروندان را زیر پا گذاشته‌اند، اقدامات خوبی انجام داده است.

وی تأکید کرد: اگر چه تعداد افرادی که در پارک‌ها به ویژه پارک نفت گچساران اقدام به کشیدن قلیان میوه‌ای می‌کنند نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده است، اما برخورد با این افراد و جمع‌آوری قلیان‌ها توسط نیروی انتظامی ضرورت دارد.

حقوقدان گچسارانی در این زمینه ابراز داشت: بر اساس ماده 688 هر اقدامی که علیه بهداشت عمومی مردم صورت گیرد، جرم محسوب می‌شود.

باقر بوستانی افزود: کشیدن قلیان در اماکن عمومی به لحاظ اینکه خطری برای بهداشت افراد جامعه است، از جمله در صورت تأیید کارشناسان شبکه بهداشت و درمان جرم محسوب می‌شود و برخورد در این زمینه قانونی خواهد بود.

وی ادامه داد: استفاده از هوای پاک در بوستان‌ها و پارک‌ها حق اولیه مردم جامعه بوده که اگر این حق توسط افرادی با کشیدن قلیان نادیده گرفته شود، اجرای قانون در این زمینه لازم و ضروری است.

--------------------------

گزارش از کوروش رضایی

--------------------------

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول