اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

براساس انجام پژوهشی در اصفهان مشخص شد

گرایش بالای دانش‌آموزان اصفهان به مصرف قلیان

خبرگزاری فارس: مسئول واحد کنترل دخانیات مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان گفت: براساس پژوهشی که در اصفهان انجام گرفت، مشخص شد که میزان مصرف قلیان در دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستانی اصفهان رو به افزایش است.

گرایش بالای دانش‌آموزان اصفهان به مصرف قلیان

حمیدرضا روح‌افزا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: قلیان فی نفسه بد است حتی اگر یک نفر در ایران و در طول زندگی یک بار مصرف کننده باشد، خطرناک و هشدار دهنده است و هیچ ‌گاه نمی‌توان گفت که اگر تعداد مصرف کنندگان آن به این مرز برسد یا اینکه چند بار در روز یا هفته توسط فرد استفاده بشود، خطرناک است.

وی بیان داشت: با وجودی که طبق آمار نزدیک به 14 تا 15 درصد عامه مردم جامعه مصرف کننده سیگار و قلیان هستند، اما میزان مصرف آن در بین دانشجویان پزشکی به 16 تا 17 درصد می‌رسد.

مسئول واحد کنترل دخانیات مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان در حالی که اصل قلیان را خطرناک دانست، تصریح کرد: تحصیل بیش از 13 تا 14 سال مداوم یکی از عوامل روی‌آوری دانشجویان پزشکی به مصرف دخانیات است.

وی ادامه داد: به طور قطع افرادی که تنها سه تا چهار سال درس می‌خوانند با دانشجویان پزشکی که حداقل باید هفت تا هشت سال درس بخوانند تا به مقطع پزشکی برسند، از نظر روحیه متفاوت هستند و همین مسئله این دانشجویان را بیش‌تر مستعد مصرف قلیان کرده است.

روح‌افزا با اشاره به اینکه عوامل مختلفی در روی آوردن جوانان و نوجوانان اصفهانی به قلیان‌ موثر است، ادامه داد: در بیش‌تر موارد این افراد  خوش‌گذرانی و یا حضور در جمع دوستان را از جمله این دلایل عنوان کردند.

به گزارش فارس، دلایل مصرف کنندگان سیگار در بین عامه جامعه هر چند به طور معمول سرگرمی، خوش‌گذرانی، بزرگ نشان دادن شخصیت و تحت تأثیر محیط قرار گرفتن مطرح می‌شود که بیش‌تر حالت توجیهی دارد تا دلیل اصلی، اما به قول پزشکان این عوامل دخیل اطلاعات درک شده بیمار نامیده می‌شود.

انتهای پیام/خ20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول