اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس حوزه علمیه اصفهان:

خوف از اعمال بد نباید بر امید به رحمت خداوند چیره شود

خبرگزاری فارس: رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: خوف از اعمال بد نباید بر امید به رحمت خداوند پیشی بگیرد چرا که خداوند در قرآن می‌فرماید از رحمت خداوند ناامید نشوید که هیچ گناهی بالاتر از یأس از درگاه خداوند نیست.

خوف از اعمال بد نباید بر امید به رحمت خداوند چیره شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان آیت‌الله حسین مظاهری در جمع روزه‌داران و در مسجد حکیم اصفهان، اظهار کرد: گناه بندگان هر چقدر زیاد و بزرگ باشد خداوند پس از توبه آنها را می‌بخشد، بنابراین بندگان گناهکار نباید از رحمت خداوند مأیوس شوند.

وی با بیان اینکه خوف و رجاء به یک میزان باید در دل بندگان باشد، تصریح کرد: امید به رحمت خداوند و شفاعت اهل‌بیت خوب است اما مؤمنان باید از اعمال خود نیز ترس داشته باشند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: اینکه فرد هر کاری که خواست انجام دهد و تنها به شفاعت و یا رحمت خداوند امید داشته باشد مانند کسی است که تخم علف بکارد اما انتظار داشته باشد که در پایان گندم درو کند.

وی تاکید کرد: به طور مثال در قرآن کریم آمده است وای به حال فردی که می‌تواند حاجتی را از مردم برآورده کند اما به این امر اقدام نمی‌کند، بنابراین با اعمال نادرست نمی‌توان رجاء را نیز در دل حفظ کرد.

مظاهری افزود: در روایتی از امام صادق (ع) نیز داریم که شفاعت اهل‌بیت به کاهل نماز نمی‌رسد، بنابراین شفاعت اهل‌بیت نیز گر چه امری مسلم است اما شامل افرادی می‌شود که سعی کنند اعمالشان را به آنها نزدیک کنند.

وی تصریح کرد: فردی که گناه خود را پس از قرآن به سر گرفتن در شب قدر ترک نمی‌کند در واقع توبه حقیقی نکرده است بنابراین نمی‌تواند گله‌مند باشد که چرا توسل و دعای او تأثیر نداشته است.

رئیس حوزه علمیه اصفهان اضافه کرد: بنابراین مؤمنان باید هم‌زمان با دو بال خوف و امید در آسمان بندگی پرواز کنند و بیش از حد به اعمال خود امیدوار و یا از رحمت خداوند ناامید نباشند بلکه به وظایف دینی خود عمل کنند و سپس در برابر این عبادات ناچیز امید داشته باشند که خداوند با رحمت بی‌پایانش آنها را قبول کند.

وی گفت: این موضوع که برخی تصور می‌کنند سرنوشت ما چه خود بخواهیم و چه نه در این شب نوشته شده و به دست امام عصر مهر می‌شود، اشتباه است.

مظاهری ادامه داد: در واقع سرنوشت هر انسانی با اختیار خودش به دست امام زمان امضا می‌شود، به این معنا که این خود ما هستیم که تعیین می‌کنیم سرنوشت سالیانه خودمان، خانواده و جامعه به خوبی یا بدی رقم بخورد.

وی با بیان اینکه قرآن کریم بارها بر این موضوع تاکید کرده است که سرنوشت هر فرد، خانواده یا امتی به دست خودش است، گفت: اگر فردی شایسته باشد خداوند حیاتی پاک و پر از زیبایی هم در این دنیا و هم در آخرت به وی اعطاء می‌کند به گونه‌ای که زندگی دنیایی وی پر از آرامش و بدون اضطراب می‌گذرد و این وعده تردید ناپذیر خداوند در قرآن است.

رئیس حوزه علمیه اصفهان افزود: هم‌چنین برای ملتی متقی که زیربنای جامعه‌اش از ایمان باشد برکت از زمین و آسمان می‌بارد و سرنوشتی نیکو دارد.

وی با اشاره به اینکه مطابق نظر آیت‌‌الله طباطبایی اختیار همان عنصری است که به همه جهانیان عرضه شد و هیچ موجودی به جز انسان آن را نپذیرفت، تاکید کرد: بنابراین در شب‌های ماه مبارک رمضان باید تلاش کنیم سرنوشت امسالمان را عوض کنیم، با خدا آشتی کنیم و در روزهای باقی مانده این ماه از پروردگار درخواست کنیم که به ما این توفیق را بدهد که در سال جاری با اعمال نیکو سرنوشت خوبی را برای خود رقم بزنیم.

انتهای پیام/ح20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول