اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی:

انتقال آب به تبریز نباید یک خطه باشد

خبرگزاری فارس: مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در خصوص دلایل قطعی آب در تبریز به دنبال ترکیدگی خط لوله اول، گفت: انتقال آب به تبریز نباید یک خطه باشد و قطعی‌های آب تسریع در احداث خط دوم را ضروری می‌کند.

انتقال آب به تبریز نباید یک خطه باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ارسلان هاشمی ظهر امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگاران با اشاره به مشکلات قطعی آب ناشی از هر بار ترکیدگی خط لوله انتقال آب از زرینه‌رود به تبریز اظهار کرد: در دنیا هیچ سیستم و خط انتقالی در این وسعت و حجم و طول یک خطه نیست و حتما باید در کنار آن خط دومی هم کشیده می‌شد.

وی با بیان اینکه دولت نهم و دهم نسبت به احداث خط دوم این پروژه اهتمامی جدی دارد، افزود: بر اساس استانداردهای روز دنیا، برای چنین پروژه مهم و حیاتی باید حتما خط دومی هم به عنوان پدافند غیرعامل و ضریب اطمینان خط اول احداث شود و برای این منظور، اقدامات اولیه آن در دولت‌های نهم و دهم پیگیری و به مرحله اجرا رسیده است.

هاشمی با اشاره به مشخصات خط اول آبرسانی از زرینه‌رود به تبریز گفت: در حال حاضر آب شرب تبریز از سه منبع شامل سد نهند که تصفیه‌خانه مدرن آن با حجم یک مترمکعب بر ثانیه از سال گذشته وارد مدار شده، دامنه‌های شمالی سهند با حجم منبع دو مترمکعب در ثانیه و در نهایت هم شبکه 190 کیلومتری خط آبرسانی زرینه‌رود تا تبریز با حجم پنج مترمکعب بر ثانیه تامین می‌شود.

هاشمی گفت: خط زرینه‌رود به تبریز علاوه بر اینکه حدود 60 درصد نیاز آب شرب تبریز را تامین می‌کند، در مسیر خود علاوه بر شهرهای آذربایجان‌غربی شهرهای ملکان، بناب، عجب‌شیر، آذرشهر و اسکو و صنایع حاشیه کلانشهر تبریز را سیراب می‌کند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با رد برخی جوسازی‌های نادرست در خصوص این خط لوله و اینکه آب آن به یک شهر اختصاص یافته است، گفت: آب زرینه‌رود با تصفیه‌خانه معظم، لوله‌های قطور دو متری که هر کدام 21 تن وزن دارد، در مسیر 190 کیلومتری خود نیازهای 350 روستا، 24 شهر و 9 صنعت را در استان‌های آذربایجان‌غربی و آذربایجان‌شرقی تامین می‌کند.

هاشمی با بیان اینکه مخازن ذخیره‌سازی آب در این خط لوله با 500 هزار مترمکعب ظرفیت بین آب منطقه‌ای و آبفای استان تقسیم شده است، گفت: آب این خط لوله بعد از گذر از این مسیر وارد مخازن ذخیره تبریز شده و از طریق یک شبکه پنج هزار کیلومتری انتقال داخل شهری در بین مصرف‌کنندگان توزیع می‌شود.

وی با اشاره به احتمال قطعی آب در هنگام بروز ترکیدگی خط لوله اول یادآور شد: تلاش ما این است که چنین اتفاقاتی رخ ندهد اما اتفاقات اخیر این نکته را ضروری می‌سازد که تا زمان اتمام خط لوله دوم، طبق استانداردهای جهانی، ظرفیت مخازن ذخیره در داخل شهرها را آبفای شهری به حد استاندارد برسانند که برای سه روز آب شهر را تامین کنند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در ادامه سخنان خود، با اشاره به اجرایی شدن خط لوله دوم گفت: طراحی خط دوم همزمان با خط اول انجام شد اما اجرایی نشده بود از این رو با اهتمام دولت نهم، در سال 85 مناقصه‌ای بین‌المللی برگزار و قرارگاه خاتم‌الانبیاء برنده این مناقصه شد.

وی ادامه داد: بر اساس مناقصه فوق، قرار شد 15 درصد از هزینه خط دوم توسط دولت تامین شده و 85 درصد باقیمانده را نیز قرارگاه خاتم‌الانبیاء از طریق فاینانس تامین کند.

هاشمی با اشاره به وجود برخی مشکلات در یافتن فاینانسر این پروژه تصریح کرد: پس از پیگیری مقامات ارشد استان و نمایندگان، در سال 89 با توافق انجام شده قرار شد که همزمان با پیدا کردن فاینانسر، عملیات اجرایی خط هم آغاز شود که تاکنون 32 کیلومتر از این مسیر اجرایی شده و بیش از 60 میلیارد تومان هم هزینه شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در پاسخ به سئوالی در خصوص دلایل قطعی آب در تبریز به دنبال ترکیدگی خط لوله اول اظهار کرد: 60 کیلومتر از این خط با لوله‌های بتنی کار شده که در دهه 70 فناوری خوبی بود و لوله‌های فولادی با قطر 2000 میلی لیتری هنوز در این صنعت کاربرد زیادی نداشت؛ لذا هم‌اکنون این لوله‌ها نیاز به تعمیر دارند و دچار خوردگی شده‌اند که با ضعیف شدن بدنه، به دلیل فشار زیاد دچار ترکیدگی می‌شوند.

وی با بیان اینکه در این هنگام به دلیل نبود خط جایگزین، قطعی آب اجتناب‌ناپذیر می‌شود، در عین حال گفت: البته ما با اتخاذ تمهیدات لازم، اقدامات پیشگیرانه را انجام می‌دهیم و با شناسایی نقاط آسیب‌دیده خط لوله، قبل از بروز سانحه نسبت به تعویض آنها اقدام می‌کنیم و یا زمان تعمیرات را به حداقل می‌رسانیم.

هاشمی ادامه داد: کارشناسان این شرکت اقدامات بزرگی انجام داده‌اند تا اثرات ترکیدگی‌ها در شهر دیده نشود اما گاهی اوقات برخی حوادث غیرقابل پیش‌بینی است و منجر به قطعی آب تبریز می‌شود و در آن زمان نیز تلاش ما این است که در کوتاه‌ترین زمان اقدامات تعمیری انجام شود.

وی با بیان اینکه میانگین زمان تعمیر و برقراری جریان آب از 72 ساعت به 29 ساعت رسیده است، گفت: در حادثه اخیر هم این پروسه در عرض 29 ساعت تمام شد و چون روز تعطیل بود و ذخیره مخازن شهری هم تمام شده بود در برخی از نقاط شهر تبریز به دلیل افت فشار قطعی آب روی داد که عمدتاً مشکل از عدم ذخیره کافی مخازن آب و ناشی از ضعف سیستم توزیع شهری بوده است.

انتهای پیام/ل10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول