اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پروانه‌های موتور، نهنگی غول‌پیکر را نصف کرد

اقیانوس‌ پیماها هم‌چنان از نهنگ‌های خلیج فارس قربانی می‌گیرند

خبرگزاری فارس: توسعه امور نفتی و حمل و نقلی در خلیج فارس یکی از اصلی‌ترین تهدید کننده‌های محیط زیست و بقای گونه‌های آبزی، همانند نهنگ و کوسه‌ در این آبراه بسته و محدود است.

اقیانوس‌ پیماها هم‌چنان از نهنگ‌های خلیج فارس قربانی می‌گیرند

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، هنوز هم می‌توان از پیرمردان و پیرناخداهای اقصی‌نقاط مختلف هرمزگان خاطراتی را شنید که بازگو کننده مهاجرت و وجود گله‌های بزرگ نهنگ و کوسه طی فصل‌های مختلف در آب‌های خلیج‌فارس و در نیم قرن اخیر بوده است.

با توسعه صنایع نفتی و حمل و نقل دریایی در دهه‌های گذشته محیط زیست دریایی در خلیج فارس به ویژه در مناطق پر رفت آمد دچار چالش‌های عدیده‌ای شده است به نحوی که زیست و بقای گونه‌های مختلف آبزیان با رفت و آمد گسترده شناورهای بزرگ و اقیانوس‌پیماها، در این سال‌ها با چالش‌های گسترده‌ای رو به رو شده است.

همواره با بروز این وقایع و انتشار اخبار مربوط به مرگ غیر طبیعی آبزیان در خلیج فارس، این موضوع در بخش‌های حفاظتی محیط زیست بر سر زبان‌ها و در راس افکار عمومی به ویژه در حوزه زیست‌محیطی قرار می‌گیرد.

روز گذشته با انتشار خبری مربوط به مشاهده بخش هشت متری قطعه‌ای از بدن یک نهنگ غول‌پیکر که بر اثر برخورد با پره‌های موتور یک شناور در اقیانوس اتفاق افتاده بود و در یکی از حوضچه‌های بندر شهید رجایی از آب بیرون کشیده شد، مجدداً این امر به بحث اصلی رسانه‌ها و افکار عمومی با هدف راه‌یابی به راه‌حلی با هدف کاهش صدمات مبدل شده است.

گفته شده است، اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، باقی مانده لاشه نهنگ مزبور را از حوضچه خارج و با کمک یک دستگاه یدک‌کش به سواحل روستای "بوستانو" هدایت کرده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست هرمزگان در مورد دلایل تکه تکه شدن این آبزی اظهار داشت: از آنجا که مدت زمان زیادی از مرگ جانور می‌گذشت، به دلیل فساد کامل، بافت بدن کاملاً تغییر شکل داده و هم‌چنین به دلیل موجود نبودن سر و بخش‌های انتهایی بدن امکان شناسایی گونه مزبور مهیا نبوده و در نتیجه به منظور مطالعات بعدی لاشه نهنگ در زیر خاک مدفون گشت.

مجید وفادار افزود: با توجه به جدا شدن سر و دم احتمالاً علت مرگ برخورد نهنگ با پروانه شناورهای بزرگ و آسیب‌دیدگی از ناحیه سر یا دم بوده است.

این مسئول با بیان اینکه وضعیت کنونی آب‌های خلیج فارس شرایط را برای ادامه زیست آبزیان به ویژه گونه‌های در معرض خطر نامناسب کرده است، افزود: از مردم و سازمان‌های مردمی فعال در این حوزه انتظار می‌رود در صورت مشاهده هر گونه رفتاری که منجر به آسیب‌ وارد کردن به زیست این گونه‌ها می‌شود مراتب را به محیط زیست هرمزگان گزارش کنند.

به گفته کارشناسان مربوطه "برخورد با شناورها، بلع زباله‌های پلاستیکی نظیر تور و طناب‌های ماهیگیری، طناب کشتی‌ها، پاکت‌های پلاستیک و سایر مواد خطرناک دور ریختنی، صید ضمنی به ویژه در صید به روش تورهای گوش‌گیر و پرساین، صداهای ناشی از فعالیت‌های نظامی، آلودگی‌های شیمیایی و تغییرات آب و هوایی از جمله عوامل تهدید کننده حیات گونه‌هایی همانند نهنگ در خلیج فارس به شمار می‌رود.

هر چند که سازمان محیط زیست با توجه به وضعیت این گونه‌ها، تمامی گونه‌های پستانداران دریایی موجود در خلیج فارس و دریای عمان اعم از نهنگ‌ها و دلفین‌ها را به عنوان گونه‌های تحت حمایت محسوب و به عنوان گونه‌های در معرض خطر انقراض جهانی می‌شناسد و به این قضیه می‌نگرند، اما آن‌گونه که از وضعیت کنونی برمی‌آید، باید تمهیداتی عملی در این راستا با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه و حتی در بخش بین‌المللی اندیشیده شود.

نباید فراموش کرد که وجود این آبزیان غول‌پیکر و منحصر به‌ فرد کمک شایانی به حفظ و بقا اعضا زنجیره غذایی می‌کند، از همین رو اگر شرایط به سمت بهبود پیش نرود، ممکن است در دهه‌های آینده، سایر گونه‌های تجاری و غذایی آبزی نیز در خلیج فارس که حالا شلوغ‌تر از هر زمانی است را دیگر در کتاب‌ها و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی دید.

انتهای پیام/ع10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول