اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر هنرسرای خورشید اصفهان:

تعطیلی جلسات انجمن فیلارمونیک به دلیل بهینه‌سازی بوده است

خبرگزاری فارس: مدیر هنرسرای خورشید اصفهان در واکنش به اعتراضاتی به دلیل تعطیل شدن جلسات انجمن دوست‌داران موسیقی گفت: در حال برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط مثبت جلسات موسیقی انجمن فیلارمونیک هستیم و این جلسات به احتمال قوی در مهرماه بار دیگر راه‌اندازی می‌شود.

تعطیلی جلسات انجمن فیلارمونیک به دلیل بهینه‌سازی بوده است

محمدعلی ایزدخواستی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: در طول برگزاری جلسات انجمن فیلارمونیک اعتراضاتی از سوی مخاطبان این فرهنگسرا درباره عدم برگزاری جلساتی برای دیگر سبک‌های موسیقی  وجود داشت و نوازندگان حرفه‌ای نیز مایل بودند جلسه‌هایی نیز ویژه آنها برگزار شود.

وی افزود: در حال برنامه‌ریزی‌های جدید برای این انجمن هستیم تا یک‌ بار دیگر این جلسات را با تلفیقی از موسیقی کلاسیک، ایرانی، مقامی و موارد دیگر راه‌اندازی کنیم و لازم است برای تمام انواع موسیقی مجموعه‌های آموزشی آماده داشته باشیم تا بتوانیم نیاز مخاطبان را برآورده کنیم.

مدیر هنرسرای خورشید اصفهان با توجه به اینکه هدف انجمن فیلارمونیک آشنا کردن تدریجی گوش مخاطبان با موسیقی کلاسیک و آموزش عامه مردم است و برای رسیدن به هدف جلسات آن باید تداوم داشته باشد، تاکید کرد: برگزاری  جلسات انجمن فیلارمونیک مستلزم زیرساخت‌های خاصی است و تنها استفاده از نام زیبا باعث ایجاد این ملزومات می‌شود.

وی ادامه داد: منابع مالی، انسانی و جایگاه علمی جزو این زیرساخت‌ها است که باید تأمین شود و برگزاری این جلسات به هر قیمتی اشتباه است.

ایزدخواستی اظهار کرد: با توجه به اینکه تعداد اعضای انجمن فیلارمونیک اصفهان در حال افزایش بود، نیازهای آن نیز متفاوت شده بود و به همین نسبت لازم بود خدمات این فرهنگسرا افزایش پیدا کند.

وی اضافه کرد: تعداد اعضای انجمن فیلارمونیک از 50 نفر عضو در جلسه نخست و یک اجرا به سه اجرا در جلسه آخر افزایش یافته بود و تأمین هزینه‌های این تعداد نوازنده از بودجه مالی مرکز بیشتر بود.

مدیر هنرسرای خورشید اصفهان در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه در آینده نیز این مشکل از میان نمی‌رود، چه تمهیدی برای رفع آن سنجیده شده است، تصریح کرد: به هر حال با تفکر راهی برای رفع این موضوع پیدا می‌کنیم که به طور مثال می‌توان از اعضا حق عضویت دریافت کرد و امیدواریم در نهایت مجبور به تعطیلی جلسات نشویم.

وی درباره اینکه چرا همانند انجمن‌های فیلارمونیک دنیا از اعضای انجمن حق عضویت دریافت نمی‌شود، گفت: این  موضوع به زیرساخت‌های فرهنگی کشور ما بستگی دارد به طور مثال با توجه به اینکه هزینه سالن هر جلسه یک تا 2 میلیون تومان است باید از هر فرد برای هر جلسه 5 هزار تومان دریافت کنیم که در کشور ایران که مردم برای امور فرهنگی کم‌تر حاضرند پولی بپردازند غیر ممکن به نظر می‌رسد.

ایزدخواستی در پاسخ به این سؤال که آیا تلفیقی کردن این جلسات تمرکز مخاطبان را به هم نمی‌زند، گفت: در حال مشورت با تعدادی کارشناسان موسیقی در این زمینه هستیم و براساس آنچه تشخیص آنها باشد عمل می‌کنیم.

به گزارش فارس، انجمن‌ فیلارمونیک در تمام دنیا تشکلی از دوستداران موسیقی است که تنها به دلیل تمایل مردم به شنیدن آثار فاخر موسیقی کلاسیک ایجاد می‌شود و در طی جلساتی مداوم به تفسیر آثار موسیقی کلاسیک برجسته جهان می‌پردازد.

هر فردی با هر سطح سواد چه هنرمند باشد و یا نباشد می‌تواند در جلسات این انجمن‌ها شرکت کند و در هر استان کشور نیز تنها یک انجمن فیلارمونیک موسیقی وجود دارد.

انجمن فیلارمونیک اصفهان از سال گذشته تشکیل شده و جلساتی در راستای رونق و تقویت شنوندگی صحیح و همه‌جانبه هنر موسیقی در فرهنگسرای خورشید برگزار می‌کرد که به تدریج مخاطبان زیادی پیدا کرده بود.

با توجه به این اصل بین‌المللی که پیش از پرداختن به آثار فاخر موسیقی لازم است گوش شنوندگان تربیت شود در این جلسات داده‌ها و اطلاعاتی در راستای ارتقای سطح شنیداری شنوندگان به سطح ایده‌آل جهانی ارائه می‌شد.

گر چه در استان‌های دیگر کشور نیز انجمن‌هایی با نام فیلارمونیک وجود دارد اما می‌توان گفت انجمن فیلارمونیک اصفهان تنها انجمن فعال در کشور بود که علاوه بر اینکه هم‌گام با انجمن‌های فیلارمونیک جهان گام برمی‌داشت قصد تشکیل ارکستر فیلارمونیک را نیز داشت.

پس از برگزاری 12 جلسه موسیقی، این انجمن به ناگاه تعطیل شد و درباره دلیل تعطیلی آن نیز شایعات زیادی وجود دارد.

به گزارش فارس، سؤالی که در نهایت باقی می‌ماند این است که اگر تشکیل انجمن فیلارمونیک نیازمند چنین زیرساخت‌ها و هزینه‌هایی است که البته امری بدیهی به نظر می‌رسد چرا پیش از تشکیل این انجمن این موارد در نظر گرفته نشده بود تا پس از تشکیل 12 جلسه پی در پی و ریشه‌دار شدن این انجمن به ناگاه مخاطبان آن سر در گم بمانند و آیا وقفه‌ای شش ماه در میان این جلسات امری طبیعی است، آن هم در حالی که معلوم نیست با تلفیق شدن این جلسات در نهایت قرار است چه چیزی به خورد مخاطبان آن داده شود.

انتهای پیام/صا10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول