اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز بهداشت محیط استان اردبیل خبر داد

کشف 3.5 تن مواد غذایی فاسد از نمایشگاه‌های ضیافت

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز بهداشت محیط استان اردبیل گفت: با بازرسی غرفه‌های متعدد نمایشگاه ضیافت در اردبیل بیش از 3.5 تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی جمع‌آوری و امحا شد.

کشف 3.5 تن مواد غذایی فاسد از نمایشگاه‌های ضیافت

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، محمد دانه‌زن عصر امروز در جلسه شورای سلامت و امنیت مواد غذایی اردبیل اظهار داشت: ما از این نمایشگاه در جای‌جای استان اردبیل با همکاری صنعت، معدن و تجارت بیش از 13 مورد بازدید داشتیم به طوری که موفق شدیم 3.5 تن مواد غذایی فاسد را همچون برنج، رشته آش، خرما، ترشی و عدس و... کشف و ضبط کنیم و با افراد متخلف برخورد داشته باشیم.

وی از اجرای طرح کنترلی مراکز تهیه و فروش مواد غذایی در ماه مبارک رمضان و برخی از صنوف خبر داد و تصریح کرد: ما در قالب 24 اکیپ که سه مورد آن نظارت بر مراکز حساس بوده است کارهای مراقبتی و نظارتی را انجام دادیم و تا پایان ماه مبارک رمضان این روند ادامه پیدا می‌کند.

دانه‌زن خاطرنشان کرد: بیشتر بازرسی‌های ما از اماکنی بوده است که مردم در این ایام خریدها و تهیه مواد غذایی خود را از آنها انجام می‌دادند که شامل قنادی‌ها، لبنیات‌ فروشی‌ها، فطیر پزی‌ها، آب‌میوه فروشی‌ها، کباب‌پزی‌ها و رستوران‌ها بوده است.

این مسئول اضافه کرد: در مدت 15 روز گذشته از اماکنی که بازدید شده 42 درصد موازین بهداشتی را رعایت کردند و 16 امکنه متخلف را پلمب کرده و بیش از دو تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی از این اماکن به دست آمده است.

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: علاوه بر این اماکن ما از یک هزار و 337 مسجد و امکنه عمومی نیز بازدید کردیم و به هیئت امنا توصیه‌های بهداشتی و موارد لازم را گوشزد کردیم و دو برنامه خبری را نیز در این زمینه از صدا و سیما پخش کردیم تا اطلاع‌رسانی به صورت عمومی و فراگیر انجام شود.

رئیس مرکز بهداشت محیط استان اردبیل ادامه داد: علاوه بر این از 200 رستوران و مکان تعیین شده عرضه مواد غذایی برای مسافران در ایام ماه مبارک رمضان بازدیدهای مستمری داریم و اجازه نمی‌دهیم این اماکن بدون رعایت موارد بهداشتی با مجوز صادر شده از سوی اماکن به این افراد سرویس ارایه دهند.

دانه‌زن گفت: قبل از صدور مجوز اماکن انتظار داریم صدور مجوز بهداشتی از طرف دانشگاه علوم پزشکی صورت گیرد تا جلوی برخی بهانه‌جویی‌ها و عدول از قانون در این زمینه گرفته شود.

وی افزود: از رستوران‌های بین‌‌راهی که بیشتر در مسیر اردبیل – نیر بوده است، بازدید داشتیم که بیش از 60 درصد آنها با رعایت موازین بهداشتی مواد غذایی عرضه کرده و مردم از این مواد غذایی استفاده می‌کردند.

70 درصد روستاهای زیرپوشش آبفای روستایی آب سالم دارند

به گزارش فارس، رئیس مرکز بهداشت محیط استان اردبیل در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ما وضعیت دسترسی روستاییان به آب شرب را از لحاظ بهداشتی مورد ارزیابی قرار دادیم به طوری که از یک هزار و 732 روستای استان 706 روستا زیر پوشش خدمات آب و فاضلاب روستایی هستند که 41 درصد روستاها را شامل می‌شود.

دانه‌زن در ادامه خاطرنشان کرد: حدود یک‌هزار و 26 روستا به آب شرب دسترسی نداشتند که از این تعداد روستا تا پایان سال 90، 128 روستا نیز از این خدمات بهره‌مند شده و یک افزایش 70 درصدی را در بهره‌مندی روستاییان شاهد بودیم.

وی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: ما سعی کردیم با آزمایش‌های مختلف آب روستاییان را مورد ارزیابی قرار دهیم به طوری که از لحاظ کلرزنی 70 درصد موارد وضعیت مطلوب داشته و 30 درصد وضعیت خوب و مناسبی نداشته که اغلب فاقد کلر و یا دارای افزایش کلر بوده است.

دانه‌زن کلر اضافی را زمینه‌ساز تغییر مزه و رنگ آب دانست و بیان کرد: کم بودن کلر در آب نیز به مشکلات بهداشتی و بروز بیماری‌ها منجر می‌شود.

وی در مورد نمونه‌های میکروبی نیز ادامه داد: ‌از 32 هزار نمونه آزمایشگاهی 92 درصد وضعیت مطلوب داشته و تنها هشت درصد وضعیت مناسب نداشته است.

دانه‌زن عمده مشکل آب دسترسی را متوجه شهرستان بیله‌سوار دانست و گفت: درصد دسترسی اهالی روستاهای این شهرستان نسبت به سایر شهرستان‌ها به آب شرب سالم پایین‌تر است.

وی اظهار امیدواری کرد با ارتقای وضعیت موجود به 80 درصد پوشش آب سالم کنترل خوبی را در مورد بیماری التور داشته باشیم که در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم با همکاری بهورزان در خانه‌های روستایی میرآب بر توزیع آب نظارت داشته باشد و بحث کلرزنی و رفع عیوب میکروبی نیز در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/‌ش10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول