اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم خبر داد

برگزاری کنگره بزرگداشت امامزادگان در قم

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: بر اثر بی‌توجهی و گذر زمان 100 امامزاده در استان قم نابود شدند که در همین راستا برگزاری کنگره بزرگداشت امامزادگان قم در دستور کار قرار گرفته است.

برگزاری کنگره بزرگداشت امامزادگان در قم

حجت‌الاسلام شوزب شیری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به برگزاری کنگره بزرگداشت امامزادگان در قم گفت: دبیرخانه دائمی این کنگره در آینده نزدیک در استان قم آغاز به کار خواهد کرد.

وی افزود: برگزاری کنگره برای بزرگداشت امامزادگان با الهام از صحبت‌های مقام معظم رهبری در سفر به قم در خصوص استفاده از ظرفیت‌ امامزادگان و همچنین کارکردهای ملی و فراملی آنها بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم ادامه داد: برای برگزاری این کنگره از علاقه‌مندان و افراد صاحب قلم و دانش با اعلام فراخوان دعوت خواهد شد.

شیری تصریح کرد: در جامعه کنونی باید با استفاده و توجه به وجود پر برکت امامزادگان و کارکردهای آنان در تربیت نسل امروز و جامعه بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به اینکه امامزادگان تنها فرزندان و یا نوادگان معصومین(ع) نیستند گفت: نباید از بعد علمی و فقهی امامزادگان در هر زمینه‌ای غفلت کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: این امامزادگان علاوه بر انتصاب به ائمه معصوم (ع) از اکابر، علما، محدثین، منجمین و یا مشاهیری در علم و فقه بوده‌اند که امروز تنها به عنوان امامزاده از آنها یاد می‌شود.

وی یادآور شد: شهر قم به عنوان نخستین شهر شیعی سرآمد امامزادگان در دیگر شهرهای کشور است که امید است با برگزاری این کنگره و همچنین شناسایی امامزادگان به مردم بتوان گرد و غبار غربت را از مقبره آنها زدود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه معرفی این امامزادگان موجب حل برخی مشکلات در جامعه می‌شود تاکید کرد: با استفاده از بستر معنوی علمی و فقهی امامزادگان می‌توان قدم‌های تاثیرگذاری در تربیت و ارائه خدمات ارزنده برداشت.

حجت‌الاسلام شیری ادامه داد: با توجه به اسناد بر جای مانده باید در فضای به‌جا مانده از شهر قم در قرن سوم 134 امامزاده در فضای جغرافیایی قم وجود داشته باشد که متاسفانه بر اثر گذشت زمان و بی‌توجهی‌های صورت گرفته نزدیک به 100 امامزاده از این تعداد امروز از بین رفته است.

وی اضافه کرد: تمام این امامزادگان دارای سندهای قوی در خصوص انتساب به معصومین (ع) بوده‌اند که بر اثر گذر زمان از 134 امامزاده به ثبت رسیده در منطقه جغرافیایی قم در قرن سوم در حال حاضر 100 امامزاده وجود خارجی ندارند.

وی تصریح کرد: بر همین اساس همایشی با مضمون بزرگداشت امامزادگان با هدف شناسایی هر چه بیشتر و بهتر آنها به مردم در استان قم برگزار خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم در ادامه با اشاره به وجود امامزاده‌هایی که در محدوده جغرافیای قم امروز نیز اثری از آنها به‌جز اسناد مندرج در دفاتر و کتب باقی نمانده است، خاطر نشان کرد: همچنین تعداد 17 امامزاده در محل باغ بابلان قدیم قبرستان شیخان امروز مدفون بوده‌اند که متاسفانه در حال حاضر وجود خارجی ندارند.

انتهای پیام/و20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول