اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس حوزه هنری کرمان خبر داد

برگزاری جشنواره شبیه‌خوانی شادمانه در کرمان

خبرگزاری فارس: رئیس حوزه هنری استان کرمان گفت: نخستین جشنواره شبیه‌خوانی شادمانه آبان ماه در کرمان برگزار می‌شود.

برگزاری جشنواره شبیه‌خوانی شادمانه در کرمان

عباس سالاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: نوزدهمین سوگواره تعزیه استان کرمان طی سه ماهه نخست سال جاری برگزار شد.

سالاری افزود: در حاشیه نوزدهمین سوگواره تعزیه استان کرمان برای سوگواره‌های محله‌ای در شهرستان کرمان از ابتدای سال جاری برنامه‌ریزی صورت گرفت و سه دوره سوگواره محله‌ای در چترود، ده‌زیار و محی‌آباد برگزار شد.

وی از اعلام فراخون طرح برگزاری نخستین جشنواره شبیه‌خوانی شادمانه استان کرمان برای نخستین‌بار در کشور خبر داد و ابراز داشت: در این جشنواره تعزیه‌های سوگ حضور ندارند و اولویت با مجالس شادمانه است.

سالاری هدف از برگزاری نخستین جشنواره شبیه‌خوانی را تشویق و ترغیب گروه‌های تعزیه استان به تمرین و اجرای مجالس شبیه‌خوانی غریب و فراهم آوردن بهتر اجرای نمایش‌های آیینی با مضامین تاریخ اسلام ذکر کرد.

وی گفت: زمان بازبینی نسخه‌های راه‌یافته به دبیرخانه جشنواره مذکور 21 تا 31 شهریور و زمان اجرای جشنواره نیز 13 تا 20 آبان ماه همزمان با ایام عید سعید غدیر خم است.

سالاری با اشاره به اینکه هفت مجلس برتر از بین آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره شبیه‌خوانی شادمانه استان کرمان انتخاب می‌شود، ابراز امیدواری کرد که این جشنواره طی سال‌های آتی به دیگر استان‌های کشور نیز راه یابد.

این مسئول فرهنگی تصریح کرد: توان بسیار بالایی در تعزیه برای اجرای برنامه در آیین‌های شادی و عزا وجود دارد و نسخه‌های شبیه‌خوانی بسیاری داریم که مجالس شادمانی  برای ایام عید و شادی هستند و حوزه هنری استان کرمان با همکاری فرهنگستان هنر شش کتاب تعزیه را منتشر می‌کند.

سالاری گفت: فرهنگستان هنر تاکنون 33 مجلس تعزیه را در اختیار حوزه هنری استان کرمان قرار داده است و با ارائه 27 مجلس دیگر در مجموع 50 مجلس تعزیه در شش کتاب در سال جاری منتشر می‌شود.

وی با اشاره به مطالعه تمام نسخه‌های ارسالی تعزیه از سوی فرهنگستان هنر ابراز داشت: مجالس شادمانه 20 درصد از این نسخه‌ها را تشکیل می‌دهند.

سالاری خاطرنشان کرد: در جشنواره تعزیه‌های شادمانه استان کرمان بخشی از این مجالس شادمانه اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه 11 گروه تعزیه به صورت مستمر با حوزه هنری استان کرمان در ارتباط هستند، افزود: سرپرست این گروه‌ها هر 15 روز یک بار در شورای تعزیه شرکت می‌کنند.

سالاری عنوان کرد: 19 گروه تعزیه دیگر نیز با حوزه هنری استان کرمان در ارتباط هستند که سالانه یک یا چند نوبت به این مجموعه مراجعه می‌کنند.

انتهای پیام/ب20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول