اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همایون خرم

آثار هنرمندان بزرگ نباید زیر خاکستر فراموشی قرار بگیرد

خبرگزاری فارس: استاد همایون خرم گفت: آثار هنرمندان بزرگ نباید زیر خاکستر فراموشی قرار بگیرد و من جمع آوری آثارم را مدیون شاگردانم هستم.

آثار هنرمندان بزرگ نباید زیر خاکستر فراموشی قرار بگیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، استاد همایون خرم ظهر امروز در نشست پرسش و پاسخ در سالن سوره حوزه هنری حضور یافت و با موضوع مسائل روز موسیقی ایران، به پرسش‎های حضار پاسخ گفت.

این استاد موسیقی با بیان اینکه، موسیقی جمع علم و احساس و عقل و قلب است و هر موسیقی‌دانی که این دو اصل را در کنار هم قرار دهد موسیقی‌دان برجسته‎ای است، سخنان خود را آغاز کرد و گفت: در نسل جدید شاهد افرادی هستم که دستی در موسیقی ندارد، اما علاقه وافر آنها به موسیقی باعث شده است که با موسیقی آشنا شوند و به راحتی بتوانند ملودی‎ها و ساختار آنها را از هم تمیز دهند.

وی افزود: به عقیده من لفظ موسیقی سنتی و لقب دادن موسیقی ایرانی به موسیقی سنتی غلط است، زیرا موسیقی ایرانی را محصور می‎کند و باعث می‎شود در موسیقی ایرانی نوآوری ایجاد نشود.

همایون خرم در ادامه به بیان خاطراتی از شاگردی خویش نزد استاد صبا پرداخت و بیان داشت: در سن نوزده سالگی که نزد استاد صبا مشغول یادگیری موسیقی بودم، روزی ایشان به من گفت که توانایی نواختن تمام نت‎های کتاب‎های موسیقی را دارم، اما مسائلی باقی مانده است که هنوز تعلیم ندیده‎ام و آن رسیدن به معرفت موسیقی است و اینکه هر نوازنده و موسیقی‌دان از موسیقی شناخت داشته باشد و به معرفت موسیقی دست یابد و من تا آن تاریخ معنای معرفت و شناخت موسیقی را نمی‎دانستم.

وی با بیان اینکه، شناخت و معرفت موسیقی انسان را عاشق می‎کند، بیان داشت: در حال حاضر تنها مسئله‎ای که بیشتر مورد توجه قرار می‎گیرد، علم موسیقی است، اما علم به تنهایی کافی نیست و یک نوازنده اگر بخواهد دل‎ها را ارضا کند، باید عاشق باشد تا به معرفت موسیقی دست یابد.

این نوازنده ویولن در پاسخ به یکی از پرسش‎های حضار گفت: غرور، لطافت موسیقی را می‎گیرد و در موسیقی ایرانی نباید مغرور بود، بلکه باید با نوآوری به اشاعه موسیقی ایرانی در سطح جهانی پرداخت، به همین دلیل لازم است که جوانان را با زبان موسیقی که همان زبان دل است به سمت موسیقی ایرانی هدایت کرد، زیرا موسیقی ایرانی با دل سرو کار دارد و اگر مشاهده می‎شود که جوانان کمتر به این موسیقی گرایش دارند، دال بر کم کاری هنرمندان است.

وی در ادامه در خصوص شرایط ماندگار شدن قطعات موسیقیایی و همچنین نشانه ‎های لازم در جهت ارتقاء سطح نوازندگان، تصریح کرد: نوازندگان و هنرجویانی که طالب هستند سطحشان ارتقا یابد در اولین قدم باید یک استاد خوب و نامی را برگزینند، زیرا تنها یک انسانی که خود به تعالی رسیده است، می‎تواند نوازندگان را در پیشبرد اهداف یاری رساند.

استاد خرم اضافه کرد: در مرحله دوم نوازندگان باید بتوانند، تکنیک‌های نوازندگی را در حد کامل فرا بگیرند و بتوانند در موسیقی خلاقیت و نوآوری داشته باشند.

وی در ادامه این نشست در خصوص سازهای جهانی و کثرت بهره گیری از این نوع سازها بیان داشت: به عقیده من باید تمام سازها را در خدمت موسیقی ایرانی در آورد و اگر با یک ساز جهانی بتوان موسیقی ایرانی نواخت به طور حتم باید این کار را انجام داد و اگر از به‌کارگیری ساز جهانی در موسیقی ایرانی امتناع شود، به موسیقی ایرانی جفا شده است.

این استاد پیشکسوت موسیقی به همه هنرجویانی که ساز تخصصی ویولن را می‎آموزند گفت: کتاب‎های هنرستان بهترین مرجع یادگیری موسیقی است و همچنین شیوه‎های نوازندگی استاد صبا راه گشای نوازندگان است.

وی در این نشست جمع آوری آثار خود و انتشار کتاب‎هایش را مدیون شاگردانش دانست از آنها با عنوان عشاق موسیقی یاد کرد و گفت: من همتی برای چاپ کتاب‎هایم نداشتم، اما به همت شاگردان خود و با توجه به توصیه‎های آنها اقدام به انتشار کتاب کردم.

استاد خرم در پاسخ به پرسش یکی از حضار مبنی بر حضور بانوان در عرصه موسیقی به دادن این پاسخ بسنده کرد و گفت: حضور بانوان در عرصه موسیقی لازم است و امید است این حضور اعمال شود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا اجرای مجدد آثارتان توسط خوانندگان پاپ با اجازه خودتان بوده است، گفت: در ابتدا از اجرای مجدد آهنگ‎هایم توسط خوانندگان جدید راضی نبودم، زیرا معتقد بودم، نوستالژی و خاطرات دوستداران آهنگ‎هایم از بین می‎رود و اجرای مجدد آهنگ‎ها زمینه رنجش خاطرات آنها را فراهم می‎آورد، اما با توصیه دوستان و همکاران، پذیرفتم و از این کار نتیجه خوبی گرفتم و از آن پس معتقد هستم که نباید آثار هنرمندان بزرگ زیر خاکستر فراموشی بماند و باید در اختیار جوانان قرار گیرد تا آنها هم با آثار موسیقی ایرانی آشنا شوند.

استاد موسیقی در تبیین دلایل عدم اجرای خود در شهر اصفهان، عنوان کرد: اصفهان مهد فرهنگ و هنر است و با کمال میل علاقه دارم که در اصفهان، کنسرت اجرا کنم و در آینده‎ای نزدیک این کار را انجام می‌دهم.

وی در پایان با اشاره به اینکه، پیوند شعر و موسیقی پیوندی ناگسستنی است و اگر کسی برای یک موسیقی کلام نامناسبی برگزیدند هم به کلام و هم به موسیقی لطمه زده است، گفت: موسیقی ایرانی باید جهانی شود و این جفا در حق موسیقی ایرانی است که به گوش جهانیان نرسد و در این راستا کم کاری شود.

به گزارش فارس, در پایان این نشست یاد و خاطره استاد حسن کسایی با اجرای قطعه ای در دستگاه همایون توسط هنرمندان اصفهان گرامی داشته شد.

انتهای پیام/غ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول