اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اردبیل:

اردبیل مقام اول تولید عدس در کشور را دارد

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی اردبیل گفت: استان اردبیل در تولید عدس مقام اول، سیب زمینی مقاوم دوم و دانه‌های روغنی و پنبه مقام سوم کشور را دارد.

اردبیل مقام اول تولید عدس در کشور را دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، خلیل نیکشاد صبح امروز در جلسه توسعه بخش کشاورزی اردبیل اظهار داشت: مشگین‌شهر در تولید سیب و انگور و خلخال و کوثر نیز در تولید به و بادام یک قطب و ظرفیت بکر و بی‌نظیر دارند که ضرورت دارد در تحقق شعار سال با توسعه صنایع تبدیلی از این ظرفیت شایسته و مطلوب استفاده شود.

وی به اهمیت بخش کشاورزی و نقش حیاتی آن در بخش تولید مواد غذایی اشاره کرد و گفت: ایران در تولید پسته، خرما، بادام، گیلاس، خیار و هندوانه به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را دارد به طوری که ارزش افزوده این بخش پیش‌بینی شده است که در سال جاری به هزار میلیارد تومان برسد.

این مسئول ضرورت توسعه و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی به ویژه تولید محصولات باغی را یادآور شد و ابراز داشت: تولید 360 هزار تن محصول باغی یک ظرفیت بی‌نظیر است که می‌طلبد سرمایه‌گذاران با گرایش به صنایع تبدیلی بتوانند از این تولید استفاده مطلوب داشته و جلوی ضایعات را بگیرند.

نیکشاد در بخش دیگری از سخنان خود راندمان آبیاری در استان اردبیل را 42 درصد اعلام کرد و افزود: این راندمان در مقایسه با متوسط کشوری شش درصد بالاتر است ولی همچنان به این شرایط قانع نیستیم و ما تلاش می‌کنیم از طریق آموزش‌ها و توسعه آبیاری مدرن و برخی اقدامات نهادهای حمایتی و توجه بهره‌برداران این راندمان را افزایش دهیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اردبیل در خصوص حمایت از متقاضیان برقراری سیستم آبیاری جدید ابراز داشت: 85 درصد تسهیلات این بخش رایگان است و 15 درصد نیز از طریق تسهیلات و یا انجام برخی کارهای گروهی و تعاونی به شکل طولانی‌مدت قابل پرداخت است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این مسئول در پایان اظهار داشت: اگر منابع آب مناطق روستایی در کنار خاک و استعدادهای دیگر مناسب باشد تسهیلات پرداختی از طریق کار گروه توسعه کشاورزی اتفاق می‌افتد به طوری که در یک طرح پایلوت در لیکوان کوثر 2 هزار هکتار باغات را به شکل مدرن توسعه می‌دهیم که 500 هکتار فاز اول آن قابل افتتاح است.

انتهای پیام/خ20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول