اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشکده کشاورزی اردبیل:

سرانه مصرف آب کشاورزی در ایران 9 برابر بیشتر است

خبرگزاری فارس: رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: سرانه مصرف آب در بخش کشاورزی ما 9 برابر از سرانه جهانی بالاتر است.

سرانه مصرف آب کشاورزی در ایران 9 برابر بیشتر است

اسماعیل چمنی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: امروز در دنیا بهینه مصرف کردن آب در بخش کشاورزی با رعایت الگوی مصرف بسیار جدی گرفته شده و اصلاح این فرایند نیز اتفاق افتاده است به طوری که شیوه‌های پیشنهادی در آبیاری اغلب شیوه‌های مبتنی بر مصرف درست و واقعی است.

وی گفت: سرانه مصرف آب در بخش کشاورزی در سطح دنیا هزار متر مکعب است در حالی که این رقم در کشورمان 9 هزار متر مکعب می‌باشد که نشان دهنده یک رقم بالای پرت و مازاد آب مصرفی در این بخش است.

این مسئول ضرورت توسعه آبیاری قطره‌ای را یادآور شد و ابراز داشت: در بعد مصرف آب در بخش کشاورزی و تولید محصولات باغی در شرایطی هستیم که اگر به مانند کشت و صنعت مغان برای توسعه 2 هزار و 600 هکتار باغات خود از آبیاری قطره‌ای استفاده نکنیم به یقین مصرف بالا رفته وبهره‌وری نیز به حداقل می‌رسد.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به شرایط حمایتی دولت با پرداخت 85 درصد هزینه به شکل بلاعوض و مابقی نیز از طریق پرداخت تسهیلات برای تغییر سیستم آبیاری به شکل مدرن، گفت: علیرغم بارش‌های مناسب امسال استان اردبیل همچنان از مناطق کم آب و دچار خشکسالی شده کشور است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در استان اردبیل به طور میانگین سالانه 320 میلیمتر بارش و آن هم به صورت متمرکز در زمستان و پاییز رخ می‌دهد که این خود مشکلات متعددی را به وجود آورده است.

چمنی با برشمردن علل و عوامل افزایش راندمان تولید و تعیین اولویت‌های حوزه آب خاک و مسایل فنی، اظهار داشت: به نظر ما اصلی‌ترین عامل افزایش راندمان، آبیاری درست است که پراکندگی مناسب بارش‌ها و گرایش به سمت آبیاری مدرن می‌تواند عملکرد مزرعه شاخص ما را به بیش از چهار تن برساند که امسال با توجه به بارش‌های مناسب این زمینه و فضا فراهم شده است.

انتهای پیام/خ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول