اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در صورت استفاده از آبیاری قطره‌ای اختصاص می‌یابد

35 میلیون ریال کمک بلاعوض به کشاورزان به ازای هر هکتار

خبرگزاری فارس: مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از پرداخت 35 میلیون ریال کمک بلاعوض برای هر هکتار به منظور تشویق کشاورزان به اجرای طرح آبیاری قطره‌‌ای خبر داد.

35 میلیون ریال کمک بلاعوض به کشاورزان به ازای هر هکتار

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد احمدی‌فر صبح امروز در حاشیه بازدید از فاز اول آبیاری تحت فشار اراضی ایستگاه آموزشی و تحقیقاتی "خلعت‌پوشان" دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگاران از اختصاص 23 هزار میلیارد ریال از سوی دولت برای توسعه زیرساخت‌های کشاورزی از جمله آبیاری تحت فشار و توسعه شبکه‌های آبیاری خبر داد.

وی اظهار کرد: وزارت جهادکشاورزی مکلف شده است از مبلغ فوق، 12 هزار میلیارد ریال را به صورت کمک بلاعوض (85 درصد سهم دولت) برای اجرای سامانه آبیاری تحت فشار و مبلغ چهار هزار میلیارد ریال به صورت کمک بلاعوض (85% سهم دولت) بابت اجرای عملیات انتقال آب تا مزارع و لایروبی قنوات اختصاص دهد.

احمدی‌فر افزود: همچنین مبلغ چهار هزار میلیارد ریال به صورت کمک بلاعوض (85 درصد سهم دولت) بابت اجرای عملیات ساختمان شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی و مبلغ یک‌هزار و 200 میلیارد ریال از اعتبار یاد شده توسط موسسه جهاد نصر بابت اجرای عملیات اجرای این پروژه هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه براساس این مصوبه، مبلغ سه هزار میلیارد ریال از اعتبار مصوب دولت با نظر وزیر نیرو به منظور ایجاد استخرهای ذخیره آب و بندهای کوچک برای کل کشور اختصاص یافته است، افزود: سهم استانی این اعتبارات به زودی به محض تخصیص اعتبار اعلام خواهد شد.

احمدی‌فر با بیان اینکه سازمان جهادکشاورزی استان با پرداخت 35 میلیون ریال کمک بلاعوض برای هر هکتار، کشاورزان را به اجرای طرح آبیاری قطره‌‌ای تشویق می‌کند، گفت: در روش آبیاری سنتی برای تولید یک کیلوگرم محصول زراعی یک مترمکعب آب معادل یک هزار لیتر مصرف می‌شود در حالی که این میزان در آبیاری پیشرفته 350 لیتر به ازای یک کیلوگرم محصول است که این آمار حاکی از این است که در آبیاری سنتی به ازای یک کیلوگرم محصول تولیدی 650 لیتر آب به هدر می‌رود.

وی به سهولت استفاده از این شیوه آبیاری اشاره کرد و افزود: استفاده از آبیاری تحت‌فشار راحت است چراکه در این شیوه فقط با چرخاندن شیر آب، مزرعه و باغات از طریق انشعابات تعبیه شده آبیاری می‌شود.

مدیر آب و خاک سازمان با بیان اینکه تغییر شیوه‌های آبیاری کشاورزی، مناسب‌ترین و منطقی‌ترین راه‌حل برای گذر از بحران‌های موجود و احتمالی آینده است، ادامه داد:  افزایش راندمان آبیاری و صرفه‌جویی آب به میزان 85 تا 90 درصد در سیستم آبیاری تحت‌‌فشار قطره‌ای مطلبی نیست که به سادگی از کنار آن عبور کرد و باید گفت افزایش کمی و کیفی محصولات به میزان30 درصد، امکان آبیاری زمینه‌های شیب‌دار، افزایش سهولت و سرعت عملیات آبیاری، کاهش هزینه‌های کارگری و در نهایت افزایش درآمد کشاورزان و باغداران از مزایای آبیاری تحت‌فشار است.

وی با بیان اینکه مدیریت نادرست آب در روش آبیاری سنتی، به عنوان یکی از مصادیق اسراف، هزینه‌های زیادی به کشاورزان و باغداران تحمیل می‌کند به افزایش استقبال باغداران و کشاورزان استان برای استفاده از آبیاری قطره‌ای در سال‌های اخیر اشاره کرده و گفت: کشاورزان و باغداران در صورت تمایل به تجهیز اراضی کشاورزی خود به آبیاری تحت‌فشار، تقاضای خود را به مدیریت‌های جهادکشاورزی در شهرستان‌ها ارائه دهند.

احمدی‌فر، ازدیاد علف‌های هرز، شیوع قارچ‌ها و امراض گیاهی و به تبع آن افزایش مصرف کودها و سموم برای از بین بردن آفات را از مضرات آبیاری سنتی عنوان کرد و گفت: کاهش عمر درخت، ریزش میوه و افت کیفیت محصول، از دیگر مضرات استفاده از آبیاری غرقابی بوده و می‌توان برداشت بی‌رویه آب از چاه‌ها و در نتیجه پایین آمدن سطح سفره‌های زیرزمینی را هم به آن اضافه کرد.

وی با بیان اینکه با استفاده از روش‌های آبیاری نوین، بین 40 تا 60 درصد بسته به نوع و سن درخت در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود، افزود: استفاده از این روش تا 30 درصد مصرف کودها و سموم و تا 50 درصد هزینه‌های نگهداری را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/ل10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول