اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی خبر داد

اجرای مدرن‌ترین شبکه آبیاری و زهکشی ایران در پایاب سد خداآفرین

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی از اجرای بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین طرح آبیاری تحت فشار کشور در اراضی پایاب سد خداآفرین خبر داد.

اجرای مدرن‌ترین شبکه آبیاری و زهکشی ایران در پایاب سد خداآفرین

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ارسلان هاشمی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: سد خداآفرین با حجم مخزن یک میلیارد و 620 میلیون مترمکعب، بزرگ‌ترین سد شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: 12 کیلومتر پایین‌تر از سد مخزنی خداآفرین نیز سد انحرافی "قیزقلعه‌سی" احداث شده که هر دو با هم شبکه آبیاری 30 هزار هکتار از اراضی آذربایجان‌شرقی و 60 هزار هکتار از اراضی استان اردبیل را تحت پوشش قرار می‌دهند.

هاشمی گفت: مزیت دیگر سدهای یاد شده برخورداری از دو نیروگاه برق است که بخش مهمی از انرژی مورد نیاز منطقه را تامین خواهد کرد.

وی وسعت این پروژه را 30 هزار و 388 هکتار شامل دو طرح تامین آب و طرح توسعه آبیاری عنوان کرد و افزود: تامین آب طرح مذکور از طریق سد مخزنی خداآفرین به‌عنوان بزرگ‌ترین سد شمال‌غرب کشور صورت می‌گیرد و طی آن سالانه 1.63 میلیارد مترمکعب از آن استحصال خواهد شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در خصوص طرح توسعه آبیاری این طرح اظهار کرد: طرح توسعه آبیاری هم شامل انتقال آب از سد "قیزقلعه‌سی" توسط کانال اصلی خداآفرین به اراضی کشاورزی در استان‌های آذربایجان‌شرقی و اردبیل و احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی در این مناطق است.

یوسف غفارزاده، مجری شبکه آبیاری خداآفرین نیز در این نشست با بیان اینکه این پروژه از سال 83 آغاز شده است گفت: شبکه آبیاری خداآفرین شامل 144 کیلومتر کانال اصلی به حجم 85 مترمکعب آب در ثانیه است که 52 کیلومتر آن در آذربایجان‌شرقی اجرا می‌شود.

وی با تشریح مشخصات فنی طرح کانال اصلی خداآفرین اظهار داشت: کانال اصلی خداآفرین در تراز حدود 248 متر از دریاچه سد تنظیمی "قزقلعه‌سی" به صورت ثقلی آبگیری کرده و در دامنه ارتفاعات و با شیب حداقل مجاز به موازات خطوط تراز طراحی شده است.

غفارزاده با اشاره به اهداف اجرای این طرح گفت: توسعه کشاورزی در حوزه‌های زراعت و باغداری، دامداری صنعتی و صنایع جانبی از اهداف اقتصادی این طرح است.

وی با اشاره به پیامدهای مثبت اقتصادی و اجتماعی اجرای این طرح عظیم و کم سابقه در کشور اظهار کرد: در حالی که به طور متوسط برای هر دو هکتار زمین کشاورزی یک نفر اشتغال‌زایی می‌شود، این پروژه در دوران اجرا برای حدود 1000 نفر و در زمان بهره‌برداری نیز 15 هزار نفر ایجاد اشتغال می‌کند.

نماینده طرح آبیاری خداآفرین ساماندهی وضعیت عشایر و روستاییان محروم منطقه را از مهم‌ترین دستاوردهای این طرح عنوان کرد و گفت: با اجرای شبکه آبیاری خداآفرین و توسعه بخش کشاورزی منطقه، 3 هزار و 400 خانوار عشایری ارسباران ساماندهی شده و در اراضی خود مقیم خواهند شد.

وی گفت: این افزایش محصولات در سایه سیستم کاملا مدرن و با بهره‌وری و راندمان 95 درصدی در آب کشاورزی محقق خواهد شد چراکه در شیوه آبیاری سنتی، به صورت تقریبی میزان هدر روی آب 80 درصد بوده و تنها 20 درصد از آن به صورت بهینه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

غفارزاده افزایش درآمد سالانه 96 میلیارد تومان برای مردم منطقه را از مهم‌ترین دستاوردهای اقتصادی شبکه خواند و با اشاره به نتایج اجتماعی این طرح تصریح کرد: افزایش تولید در بخش زراعت به میزان 180 هزار تن در سال و نیز در بخش باغداری به میزان 269 هزار تن در سال در این طرح هدفگذاری شده است.

وی با بیان اینکه الگوی زراعی و باغداری این منطقه پیش از اجرای طرح پیش‌بینی و تدوین شده است، گفت: در بخش زراعی، توسعه محصولات ارزشمندی مانند گندم، جو، یونجه، کلزا، پنبه، ذرت دانه‌ای، سویا و ذرت علوفه‌ای و در بخش باغداری هم توسعه محصولاتی مانند فندق، هلو، شلیل، سیب و گیلاس مدنظر قرار خواهد گرفت.

نماینده طرح آبیاری خداآفرین گفت: افزایش درآمد خانوارهای منطقه، بهبود وضعیت بهداشت و درمان و از سوی دیگر، جلوگیری از مهاجرت و حتی مهاجرپذیری از دیگر پیامدهای شبکه است.

وی یادآور شد: کل هزینه برآورد شده برای شبکه، حدود 800 میلیارد تومان است که تاکنون 30 میلیارد تومان اختصاص و هزینه شده است.

نماینده شبکه آبیاری خداآفرین گفت: تاکنون 12 درصد از این پروژه اجرایی شده و در صورت اختصاص اعتبارات لازم، تا سال 96 به اتمام خواهد رسید. 

انتهای پیام/ح10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول