اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

روزه با تقویت اراده انسان‌ها سبب کاهش میزان جرم می‌شود

خبرگزاری فارس: روزه با تقویت اراده انسان‌ها، موجب ارتقای سلامت روانی افراد و کاهش میزان جرم در جامعه می‌شود.

روزه با تقویت اراده انسان‌ها سبب کاهش میزان جرم می‌شود

 به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، روزه موجب تقویت گرایش مؤمنان به مذهب و کسانی که به صورت درونی با مذهب و معنویت ارتباط برقرار کرده‌اند، می‌شود.

همچنین روزه با تقویت اراده انسان روزه‌دار نه تنها موجب ارتقای سلامت روانی و بازداشتن افراد از ارتکاب جرم می‌شود بلکه در شرایطی ممکن است روزه، آثار درمانی هم برایشان داشته باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در کشورهای اسلامی میزان استرس به دلیل مشارکت بیشتر در فعالیت‌های معنوی کمتر می‌شود و روزه‌داران احساس آرامش و اطمینان درونی بیشتری پیدا می‌کنند.

توجه به مفهوم نیت در روزه‌داری اسلامی و اتخاذ انگیزه و هدفی عالی چون تقرب به خدا در آغاز ماه مبارک رمضان، می‌تواند رفتارهای ارادی انسان را تقویت کند و قدرت تصمیم‌گیری و اراده در او بیشتر می‌شود.

روان‌شناسان معتقدند «ارضای فوری تمایلات از عوامل خطرساز ابتلا به برخی اختلالات از جمله اعتیاد به مواد مخدر و مصرف الکل و مواد دیگر است.» افراد عجول و نگران نیز در به تعویق انداختن پاسخ به تمایلات درونی مشکل دارند. این خصلت آثار زیان‌بار اجتماعی و خانوادگی بسیاری نیز دارد. چه بسا بسیاری از کسانی که حقوق دیگران را رعایت نمی‌کنند، دارای این خصیصه‌اند. یکی از جلوه‌های روزه، تمرین به تعویق انداختن ارضای تمایلات درونی است. آمارها نشان می‌دهد پرخاشگری‌های شخصی و برخوردهای فیزیکی در کشورهای اسلامی طی ماه مبارک رمضان کاهش می‌یابد. به عبارتی، توانایی کنترل خود و فروخوردن خشم از برکات روان‌شناختی روزه‌داری است.

* روزه موجب سلامتی جسم و روح در انسان روزه‌دار می‌شود

امام جمعه شاهین‌دژ با بیان اینکه روزه در نزد خدا از ارزش بالایی برخوردار است؛ اظهار داشت: خدا در قرآن سفارش کرده است روزه بگیرید تا پرهیزکار شوید.

حجت‌الاسلام نقی باقری با بیان اینکه روزه در سلامتی جامعه و افراد بسیار مهم است، افزود: روزه گرفتن برای سلامتی جسم و روح انسان موثر است زیرا روزه گرفتن به زندگی انسان رنگ و بوی الهی می‌بخشد و با استغفار به درگاه خداوند به قرب الهی می‌رسد.

وی ادامه داد:‌ ماه مبارک رمضان بهانه‌ای برای استغفار مسلمانان از گناهان بوده و فرصتی بسیار مناسب برای ارتباط بیشتر با خداست.

باقری با بیان اینکه در جامعه الهی تهمت، افترا، ریا و منکرات جایی ندارد، گفت: با الهی‌شدن افراد جامعه همه به حقوق خود قانع هستند و هیچ کس به حق دیگری تجاوز نمی‌کند زیرا این افراد غاصب نمی‌شوند.

وی گفت: تمام لحظات ماه مبارک رمضان بهترین لحظات عمر هر انسانی است زیرا که به رحمت خدای یگانه نزدیک‌تر می‌شویم.

امام جمعه شاهین‌دژ با بیان اینکه توفیق تلاوت قرآن مجید در ماه رمضان امری مبارک است که باید نهایت استفاده را از آن ببریم،‌ گفت: ماه مبارک رمضان بهار فقرا و ماه رحمت و مغفرت است که روزه‌داران باید به نحو شایسته از این ماه بهره ببرند.

حجت‌الاسلام باقری، با اشاره به اهمیت و ارزش لحظه لحظه ماه مبارک رمضان بر استفاده حداکثری از این ایام و لحظات روحانی تاکید کرد و افزود: باید تلاش کنیم با توجه به این فرصت عظیمی که خداوند در اختیار بندگانش قرار داده برای ساختن آخرتی شایسته بهره ببریم.

* روزه، زکات بدن است

امام جمعه پیرانشهر اظهار داشت: روزه‌داری به مدت یک ماه، رمز سلامتی قلمداد می‌شود به طوری که کارشناسان و متخصصان پیرامون مزایای آن نکات زیادی اعلام کرد‌ه‌اند.

ماموستا مصطفی محمودی با بیان اینکه هیچ یک از دستورات دینی و وظایف عبادی بدون حکمت و سود نیست، افزود: باید دانشمندان مسلمان و مؤمن نسبت به انعکاس فضیلت‌های این ماه نورانی بر روح و جسم آدمیان مبادرت ورزند.

وی سلامتی را از دیگر فلسفه‌ها و اثرات روزه دانست و گفت: امام صادق در این باره می‌فرماید؛ هر چیز زکاتی دارد و زکات بدن، روزه گرفتن است.

محمودی در ادامه برشمردن اثرات و فلسفه روزه بیان داشت: روزه یکی از راه‌های آزمایش اخلاص مردم است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در دنیایی زندگی می‌کنیم که انواع  آسیب‌ها و آفت‌های اجتماعی وجود دارد، این ماه زمان مناسبی برای استغفار به درگاه خداوند بلند مرتبه است تا یک زندگی پاک و دور از هرگونه آلودگی به گناه و انحراف آغاز کنیم.

امام جمعه پیرانشهر با اشاره به اینکه در این ایام نباید از مستمندان جامعه غفلت کرد، گفت: در این ماه مبارک باید به اندازه بضاعت نسبت به دستگیری از فقرا اهتمام شود تا بساط فقر از جوامع اسلامی به معنای واقعی کلمه برچیده شود.

* روزه‌گرفتن موجب کاهش انحرافات اجتماعی می‌شود

معاون اجتماعی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه روزه آثار اجتماعی آشکار و پنهان فراوانی دارد، اظهار داشت: ماه رمضان بستر مناسبی فراهم می‌کند تا با ایجاد شاخص‌های سلامت جامعه مانند راست‌گویی، افزایش روحیه معنوی سلامت اجتماع بیشتر ‌شده و در این جامعه افراد به طور مسالمت‌آمیز زندگی می‌کنند.

احد مهرمند افزود: اگر در جامعه شاخص‌های سلامت جاری شود پویایی در آن جامعه حاکم و اعتماد در میان افراد خانواده، جامعه و نهادهای مختلف به وجود می‌آید که نتیجه آن ایجاد آرامش اجتماعی، کاهش میزان انحرافات مانند سرقت، قتل، خودکشی در جامعه است.

وی با اشاره به تاثیر روزه‌داری در بهسازی روانی افراد جامعه، ادامه داد: با ارزیابی‌های علمی صورت گرفته میزان ترس، افسردگی و پرخاشگری در ماه رمضان کاهش می‌یابد و صلح و صفا بیشتر می‌شود.

مهرمند گفت: همچنین روزه بهترین روش است تا به نوجوانان آموزش دهیم با افزایش روحیه صبر و استقامت هیجانات شدید خود را کنترل کنند، زیرا تحمل سی روز گرسنگی موجب می‌شود روح انسان آرام گرفته و عشق و محبت به همنوع در او بیشتر شود.

معاون اجتماعی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه روزه موجب تقویت عدالت اجتماعی در انسان‌ها می‌شود، گفت: افراد جامعه با هر طبقه اقتصادی و اجتماعی با تحمل محرومیت و گرسنگی در ماه رمضان به حس نوع‌دوستی و دوستی و همگرایی نائل می‌شوند.

وی روزه را عامل انسجام و همبستگی افراد جامعه دانست و گفت: در ماه مبارک رمضان روزه‌داران با پرداختن به ارزش واحد یعنی روزه تقوا را تقویت می‌کنند و با شرکت در مراسم‌های مخصوص ماه مبارک رمضان مانند افطاری دسته‌جمعی و محافل انس با قرآن، نماز جماعت و عزاداری همدلی و همگرایی میان مؤمنان روزه‌دار بیشتر می‌شود.

مهرمند با بیان اینکه نظم و وحدت اجتماعی در دین نهفته است، گفت: آمارها نشان می‌دهد که در ماه مبارک رمضان با افزایش وحدت، همبستگی و تقوا در جامعه میزان خودکشی‌ کاهش می‌یابد.

* روزه‌گرفتن چربی‌های مضر و سموم بدن را دفع می‌کند

یک متخصص تغذیه در ارتباط با تاثیر روزه بر سلامتی گفت: ماه مبارک رمضان به عنوان ماه میهمانی الهی است زیرا مسلمانان با تحمل گرسنگی و تشنگی و محدودیت‌‌ها، از سفره نعمات مادی و معنوی بهره‌مند می‌‌گردند.

سکینه نوری افزود: روزه باعث می‌شود که اعضای بدن به خصوص دستگاه گوارش ما به مدت یک ماه استراحت کرده و نیروی تازه‌ بگیرد و از سوی دیگر، ذخایر چربی‌های مضری که به خصوص در ناحیه شکم تجمع پیدا کرده و می‌تواند مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کند، کاهش یافته و سموم بدن دفع ‌شود.

وی با بیان اینکه روزه‌داران باید از یک رژیم غذایی سالم و با کیفیت بالا‌ پیروی کنند و به این ترتیب بدن خود را با شرایط جدید تطبیق دهند، افزود: در ایام روزه‌داری برنامه غذایی افراد به دو وعده اصلی افطار و سحری محدود می‌شود.

نوری ادامه داد: وعده سحری از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است زیرا پس از این وعده، ساعات روزه‌داری شروع شده و بدن انرژی دیگری دریافت نمی‌کند که بهتر است از غذاهای دیرهضم مانند غذاهای حاوی کربوهیدرات پیچیده (قندهای مرکب) و فیبر نظیر میوه، سبزی، غلا‌ت کامل و حبوبات مثل جو، گندم، عدس، لوبیا، نان‌های سبوس‌دار در این وعده استفاده شود. نوری با تاکید بر اینکه در سحری باید از خوردن غذاهای سرخ شده، پرچرب و شیرین پرهیز شود، گفت: هدف از روزه‌داری از نظر گوارش، حذف یک وعده از رژیم غذایی است و نباید وعده حذف شده را به صورت افزایش حجم غذاهای مصرف شده در افطار و سحری جبران کرد که در آن صورت نه تنها مفید نیست، بلکه باعث بیماری‌های مختلف اضافه وزن و چاقی می‌شود.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه مقدار کالری دریافتی در ماه رمضان باید 30 درصد کاهش یابد، ادامه داد: اگر وعده افطار با غذای سبک مانند نان و پنیر و سبزی یا گردو، شیر، خرما شروع و از نظر مقدار مانند ناهار سبک روزهای روزه‌‌داری مصرف شود.

----------------

زینب امان‌زاده

----------------

انتهای پیام/غ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول