اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما

کتاب «زندگی و اندیشه‌های علامه طبرسی» منتشر شد

خبرگزاری فارس: کتاب «زندگی و اندیشه‌های علامه طبرسی» به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شد.

کتاب «زندگی و اندیشه‌های علامه طبرسی» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم کتاب زندگی و اندیشه‌های علامه طبرسی دارای شش فصل اصلی مانند زندگانی علامه طبرسی، ابعاد شخصیت علمی و فرهنگی طبرسی، ویژگی و اخلاق علمی علامه طبرسی، فعالیت‌های سیاسی، مذهبی و فرهنگی علامه طبرسی و داستان‌هایی درباره علامه طبرسی تشکیل شده است.

ولادت، زادگاه طبرسی، خاندان طبرسی، طبرسی و علم تفسیر،وفات یا شهادت، شاگردان طبرسی، آزاد‌اندیشی و دوری از ‌تعصب، دقت و امانت‌داری، عزم و اراده‌ قوی و صدق در گفتار از جمله موضوعات زیرمجموعه‌ فصل‌های اصلی این کتاب است.

این اثر تلاشی است تا با بررسی حیات علمی و فرهنگی علامه طبرسی و معرفی فضایل اخلاقی و علمی وی خدمات این دانشمند فرهیخته را ارج نهاده و گامی در راستای گسترش دامنه معرفت و استواری آئین بزرگان و اندیشمندان بردارد.

در مقدمه این کتاب آمده است: توجه دادن مخاطبان به عوامل و مصداق‌های سعادت و معرفی زندگی مصلحان برای ایجاد انگیزه تفکر و تدبر در اندیشه بزرگان از رسالت‌های خطیر رسانه ملی است. آزاداندیشی، بلندنگری، سعه‌صدر، عفت قلم و انصاف در پژوهش از ویژگی‌های برجسته علامه طبرسی بود که در آثار او از جمله معجم البیان به چشم می‌خورد. وی در عصری که مناقشه‌های مذهبی از حد قلم و زبان می‌گذشت، با احیای اندیشه دینی، وحدت فکری و تفاهم مذهبی به دور از تعصب‌های پوچ و با به کار بستن سلاح اندیشه و استدلال، زمینه تفاهم و وحدت را میان مسلمانان فراهم کرد.

در بخشی دیگر از این مقدمه خاطر نشان شده است: در بزرگداشت فرزانگان جامعه باید راهی که آنان پیموده‌اند، پیش پای روندگان قرار گیرد و راز کمال ایشان باز جسته شود. مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما نیز با همین هدف کوشیده است با معرفی بخشی از خدمات بزرگی که این عالم پرنشاط در زندگی اجتماعی و سیاسی خویش انجام داده است و انتخاب بهترین شیوه و بلندترین زبان‌ها، غبار غربت و انزوا را از این حقایق درخشان بزداید.

نویسنده در بخش دوران کودکی و نوجوانی یادآور شده است: روشن نیست فضل، کودکی‌اش را در تفرش گذرانده یا مشهد، ولی بی‌شک، روزگار جوانی‌اش را در مشهد گذرانده و به یادگیری علوم متداول عصر پرداخته تا آنکه در همه رشته‌های علمی از ادبیات عرب تا حدیث، فقه، اصول، تفسیر و حتی جبر و مقابله تبحر یافته است.

در ادامه تصریح شده است: در آن دوره، تدریس علومی مانند قرائت، تفسیر، حدیث، فقه، اصول و کلام، در مدارس علمیه رواج داشت و شیفتگان دانش را به ‌سوی خود جلب می‌کرد. آشنایی و اطلاع کافی از زبان و ادبیات عرب، پنجره ورود به دنیای علوم اسلامی بود و یادگیری آنها نیز از شرایط اصلی آغاز تحصیل شمرده می‌شد.

در بخش طبرسی و فقه و کلام موضوعاتی مانند مقدمه‌ای در کلام اسلامی، نظریه‌های کلامی طبرسی، مقدمه‌ای بر فقه اسلامی، مقدمه‌ای بر فقه اسلامی و نظرهای فقهی علامه طبرسی مطرح شده است.

در بخش شرایط مذهبی ایران در عصر طبرسی آمده است: غیر از شافعی و حنفی، در این دوران مذاهبی دیگر نیز در قلمرو پهناور سلجوقیان رواج داشت. در کنار مذاهب اسلامی، مشرب‌های کلامی مانند معتزله، اشاعره، مجسمه، مشبهه و کرامیه رواج داشتند.

در ادامه تصریح شده است: نیمه دوم قرن پنجم، تمام قرن ششم و ابتدای قرن هفتم، از مهم‌ترین دوره‌هایی است که اختلاف‌های دینی و اعتقادی در آن شدت گرفت و علوم دینی در آن رواج یافت و علمای مذهبی و فقها در شئون حکومت و سیاست وارد شدند، فلسفه و علوم عقلی را حرام شمردند و سبب شدند که علم از محور حقیقی آن، که بحث از حقایق اشیاء بود، منحرف شود و تنگ‌نظری پدید آید. عامه مردم، سنی‌مذهب بودند و به خلفای عباسی اعتقاد عجیبی داشتند.

کتاب زندگی و اندیشه‌های علامه طبرسی توسط اعظم بابایی به رشته تحریر درآمده، منیره ماشاءاللهی ویراستاری آن را به عهده دارد و این اثر به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شده است.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول