اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی:

برای برخورد با عرفان‌های کاذب خلأ قانونی وجود دارد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی با انتقاد از برخی از جلساتی که به نام نقد عرفان‌های کاذب برگزار می‌شود گفت: برای برخورد با عرفان‌های کاذب در کشور خلأ قانونی داریم.

برای برخورد با عرفان‌های کاذب خلأ قانونی وجود دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسمین احمدحسین شریفی در میزگردی علمی با عنوان «نقد و بررسی عرفان‌های کاذب» اظهار کرد: مدتی است که فضای بسیاری از کشورهای دنیا، فضای معنویت‌گرایی شده و تمام اندیشمندان و حاکمان کشورها نیز به نوعی دغدغه‌های خاص خود را پیرامون آن دارند.

وی افزود: حدود دو دهه‌ای است که بسیاری از این عرفان‌ها، در کشور اسلامی ایران نیز فعالیت کرده و نام‌های مختلفی از جمله جنبش‌های نوظهور دینی، عرفان‌های نوظهور و... به خود گرفته‌اند.

عضو هیئت علمی گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: ما در نظام جمهوری اسلامی ایران دین را عین سیاست و سیاست را عین دین دانسته و از طرفی دین را در تمام امور دیگر غیر سیاسی دخیل می‌دانیم و از این رو استفاده از تعابیری چون جنبش‌های نوظهور دینی برای این فرقه‌های انحرافی حداقل در کشور ما مناسب نیست.

شریفی با بیان اینکه اصطلاح مورد علاقه بنده برای این فرقه‌های نوظهور که مقام معظم رهبری همین اصطلاح را به کار می‌گیرد اصطلاح عرفان‌های کاذب است گفت: هدف این نوع عرفان‌ها قرب خداوند نیست و حتی برخی از آن‌ها منکر وجود خدا هستند و آن‌هایی هم که خدا را قبول داشته آن را هدف غایی نمی‌دانند از این رو بهترین اصطلاحی که برای این فرقه‌ها می‌توان به کار گرفت همین عرفان‌های کاذب است.

وی در تعریف عرفان کاذب گفت: عرفان کاذب یعنی هر نوع عرفانی که مدعی رسیدن به حقیقت است اما راه رسیدن به حقیقت را خدا ندانسته و راه را هم راهی منهای دستورات دینی می‌دانند.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود با بیان اهمیت توجه به جریانات عرفان‌های کاذب گفت: به دلیل اینکه اصل مسئله معنویت‌گرایی در جهان امروز فراگیر شده و فضای عمومی دنیا فضای معنویت‌گرایی است، باید به این جریانات که به نام عرفان افرادی را به سوی خود می‌کشانند، توجه کرده و راهی برای مقابله با آنها یافت.

وی افزود: البته با کمال تأسف برخی از روشنفکران غرب زده در کشور ما چند سالی است که به طبع دنیای غرب و همچنین برخی از این عرفان‌های کاذب تفکر معنویت‌های هندوئیسم، بودیسم و ... را ترویج کرده و برای آن تلاش می‌کنند.

شریفی با بیان اینکه در چند دهه اخیر اگر چه گرایش مردم جهان به سمت ادیانی چون مسیحیت و یهودیت نیز بوده اما گرایش به اسلام گرایشی متفاوت و چشمگیر است گفت: در چند دهه اخیر شاهد رشد تصاعدی اسلام بوده و از این رو دشمنان اسلام احساس خطر جدی کرده و شروع به ایجاد محدودیت‌ها برای اسلام و مسلمین کرده‌اند.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: وقتی می‌بینیم که در دنیای غرب، جریاناتی مثل قرآن‌سوزی را راه انداخته و یا در کشوری مثل فرانسه که مدعی مهد آزادی است، اجازه با حجاب بودن دختران را نمی‌دهند نشان از آن دارد که آن‌ها در مقابل اسلام، قافیه را باخته‌اند.

وی با بیان اینکه طبق مطالعاتی که انجام شده در حال حاضر کمتر از 50 عرفان کاذب در مملکت اسلامی ایران وجود دارد گفت: این فرقه‌ها نظام رفتاری خاصی داشته و ایدئولوژی خاصی را بیان می‌کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: همه این فرقه‌های انحرافی و عرفان‌های کاذب بر پایه لیبرالیسم و فرهنگ غرب رشد کرده و به همین دلیل با نماد ظاهری دینی اما با مبانی نظام لیبرالیسم سازگار هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در کشور ما مقابله با فرقه نداریم و این بر خلاف بسیاری از کشورهای غربی است که تأسیس فرقه در آنها جرم محسوب می‌شود.

انتهای پیام/و30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول