اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی:

اهر؛ پاسدار تنها موزه عرفان ایران

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: تنها موزه عرفان ایران در شهرستان اهر واقع شده است که پاسداری از این میراث معنوی افتخار بزرگی برای آذربایجان‌شرقی و شهرستان اهر به شمار می‌رود.

اهر؛ پاسدار تنها موزه عرفان ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از اهر، تراب محمدی صبح امروز در حاشیه بازدید از این موزه اظهار کرد: این موزه که یکی از خانقاه‌های بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری به شمار می‌رود، به عنوان موزه ادب و عرفان راه‌اندازی شده است.

محمدی با بیان اینکه موزه ادب و عرفان در نوع خود در کشور بی‌نظیر است، گفت: این موزه در حال حاضر شامل سه سالن و یک صحن است.

وی تصریح کرد: سالن‌ها دارای اشیا و لوازم تاریخی و عرفانی مربوط به قرن‌های 7 تا 15 هجری قمری است و در صحن موزه، سنگ‌مزارهای متعلق به قرون یازدهم تا پانزدهم  قمری به نمایش گذاشته شده است.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان در فهرست آثار ملی با اشاره به اینکه بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری در پارک شیخ شهاب‌الدین اهر واقع شده است، استقبال مردم از این موزه و آرامگاه شیخ شهاب‌الدین محمد اهری - عارف بزرگ قرن هفتم هجری- را چشمگیر عنوان کرد.

محمدی وجود بافت قدیمی و مذهبی بقعه، خانقاه، مسجد، ایوان‌های بلند و مناره‌ها را از جذابیت‌های بقعه دانست و خاطرنشان کرد: این بنای تاریخی با معماری اسلامی نشانگر ذوق و هنر مردم این دیار در روزگار گذشته است.

وی تصریح کرد: تاریخچه این بقعه به عصر شاه عباس اول می‌رسد ولی قدمت بعضی از قسمت‌های آن از جمله حصار سنگی مقبره و درب شرقی به قبل از دوره صفویه (دوره ایلخانی) مربوط می‌شود.

محمدی خاطرنشان کرد: بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری در زمان شاه عباس اول در شهر اهر ساخته شده است اما آثاری از دوره‌های قبل (دوره ایلخانی) در آن وجود دارد. این مجموعه در محوطه‌ای به ابعاد 310×280 متر بنا شده و دارای ساختمانی مشتمل بر خانقاه با گنبدی رفیع، مسجد، آرامگاه و غرفه‌های متعدد است.

انتهای پیام/ل20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول