اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر کشور خبر داد

سکونت 5 میلیون نفر در 700 منطقه ویژه اجتماعی کشور

خبرگزاری فارس: معاون وزیر کشور از سکونت پنج میلیون نفر در 700 منطقه ویژه اجتماعی (حاشیه‌نشین‌ها و سکونتگاه‌های غیررسمی) کشور خبر داد.

سکونت 5 میلیون نفر در 700 منطقه ویژه اجتماعی کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، علیرضا افشار در نشست کارگروه تخصصی اجتماعی هرمزگان که با محوریت تصمیم‌گیری برای محله‌های حاشیه‌ای و بافت‌های فرسوده برگزار شد، اظهار داشت: اغلب سکونتگاه‌های غیررسمی کشور در داخل شهرها قرار دارند و از همین رو نمی‌توان به این مراکز عنوان حاشیه‌ای داد.

وی افزود: نمی‌توان یک آسیب‌ اجتماعی را بدون توجه به سایر حوزه‌های اجتماعی حل کرد.

قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی از تهیه و تدوین طرحی در این وزارتخانه خبر داد که در آن 186 برنامه ملی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش نشاط معنوی در نظر گرفته شده است.

افشار اظهار امیدواری کرد؛ در صورت تصویب این طرح توسط مجلس در امور مناطق حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیرمجاز به راه‌گشایی‌های قابل توجه‌ای دست می‌یابیم.

به گفته وی،‌ آن چیزی که در قبال ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی در وزارت کشور دنبال می‌شود بیشتر عمرانی و فیزیکی است.

افشار تاکید کرد: باید دستگاه‌های مربوطه در این راستا به مباحث اجتماعی و فرهنگی نیز توجه داشته باشند.

معاون وزیر کشور افزود: در کشور پنج میلیون نفر در 700 سکونتگاه‌ غیر رسمی در داخل شهرهای کشور سکونت می‌کنند.

افشار با بیان اینکه وزارت کشور طرح‌های بلند‌مدت و میان‌مدت را ساماندهی می‌کند و بهبود وضعیت سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده را در نظر دارد، خاطرنشان کرد: این امر به آن معنا نیست که از اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت به ویژه در بخش‌های بهبود وضعیت بهداشتی، آموزشی، امنیتی و خدماتی در این بین غافل شویم.

وی گفت: از آنجایی که کودکان بی‌شماری نیز در این محلات و مناطق زندگی می‌کنند باید توجه هر چه بیشتر را به مباحث آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و تغذیه‌ای کودکان در این محلات داشته باشیم.

قائم‌مقام وزیر کشور با اشاره به بازدید خود از مناطق مختلف شهر بندرعباس به همراه استاندار و شهردار بندرعباس، گفت: بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی و مناطق حاشیه‌ای شهر بندرعباس ویژگی‌ها و امتیازاتی را به ویژه در بخش شمالی شهر دارند.

وی گفت: با تشکیل تعاونی‌هایی باید واگذاری واحدهای مسکن مهر را مشروط به تخریب منازل سابق و کنونی افراد متقاضی ساکن محلات و مناطق ویژه اجتماعی کرد.

این مسئول تاکید کرد: باید این امر را متصور بود که افراد با تحویل‌گیری واحدهای مسکن مهر، نسبت به اجاره منازل سابق خود در سکونتگاه‌های غیررسمی اقدام می‌کنند که در این بین همکاری شهرداری و راه و شهرسازی اهمیت بالایی دارد.

به گفته وی، راه و شهرسازی و مالکان اصلی اراضی که محله‌های غیر‌رسمی در آنها ساخته و ایجاد شده است می‌توانند از این طریق رفع تصرف کنند.

افشار با بیان اینکه پنج منطقه از مناطق ویژه اجتماعی در بندرعباس از نظر شاخص‌های اجتماعی و امنیتی در شرایط حاد و ویژه قرار دارد، بر پاکسازی و ساماندهی این مناطق در اسرع وقت تاکید کرد.

به گفته این مسئول، نگرانی که همواره از طرف کارشناسان وجود دارد این است که در صورت رسیدگی به مناطق حاشیه‌‌ای و سکونتگاه‌های غیر رسمی، مردم در روستاها و شهرهای کوچک‌تر تشویق به مهاجرت به کلان‌شهرها شوند، در این باره باید گفت: حرکات و خدمات‌رسانی به محلات و سکونتگاه‌های غیر رسمی باید به نحوی باشد که علاوه بر رسیدگی به ساکنان و ارائه خدمات به نحو مدبرانه از تشکیل محلات و مناطق مشابه نیز جلوگیری شود.

وی از اجرای طرحی خبر داد که طی آن کمیته امداد متعهد شده است، برای تمامی ساکنان و خانوارهای ساکن سکونتگاه‌های غیر رسمی و مناطق ویژه اجتماعی (حتی کسانی که زیرپوشش این کمیته قرار ندارند) ضمن برگزاری اردوهای تفریحی مهارتی در ازای هر 100 خانوار ساکن این مناطق یک مشاور نیز برای مشاوره به خانوارها در برنامه‌های آینده خود در نظر بگیرد.

افشار با بیان اینکه این امر طرحی بزرگ است اظهار امیدواری کرد؛ کمیته امداد بتواند با اجرای این طرح در این بخش راهگشا باشد.

وی بر توسعه خدمات بهداشتی در مناطق ویژه اجتماعی شهری تاکید کرد.

به گفته افشار، در صورت بی‌توجهی به این موضوع، ایذر می‌تواند همانند بمبی آینده و سلامت خانواده‌ها را تهدید کند.

انتهای پیام/ز10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول