اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های خراسان رضوی:

خراسان رضوی رتبه دوم تلفات حوادث رانندگی را دارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل حمل‌و نقل و پایانه‌های استان خراسان رضوی گفت: دومین استان از نظر تعداد تلفات حوادث رانندگی هستیم.

خراسان رضوی رتبه دوم تلفات حوادث رانندگی را دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حمید رضا شهرکی‌ثانوی ظهر امروز در نشست خبری خود اظهار داشت: چندی قبل نشست مشترک مسئولان ناجا با وزارت راه و شهرسازی برگزار شد که در آن جلسه مسئولان راه و شهرسازی هشت استانی که 50 درصد تلفات رانندگی کشور در آنها اتفاق می‎افتند حضور داشتند و راهکارهایی برای کاهش تلفات ارائه شد.

مدیرکل حمل‌و نقل و پایانه‌های استان خراسان رضوی افزود: بر اساس آمار پلیس با اینکه سال قبل شاهد کاهش 9 درصدی تلفات رانندگی در جاده‌های استان بودیم اما خراسان رضوی دومین استان دارای بیشترین مرگ و میر تصادفات پس از استان فارس است، در این آمار هشت درصد مرگ‎های ناشی از تصادفات در استان فارس رخ می‎دهد، 7.5 درصد سهم استان ماست و 5.8 درصد تلفات نیز در استان کرمان است.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه پنجم توسعه ما در هر سال باید 10 درصد کاهش تلفات سوانح رانندگی داشته باشیم که سال گذشته در استان کاهش 9 درصدی داشتیم و برای امسال کاهش 15 درصدی را برنامه‌ریزی کرده‎ایم.

شهرکی به آمارهای پلیس راه اشاره و تصریح کرد: در این آمارها چند میانگین قابل توجه وجود دارد که در سیاست‎گذاری برای کاهش تلفات باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل حمل‌و نقل و پایانه‌های استان خراسان رضوی افزود: بر اساس این آمار 25.7 درصد فوتی‎های سوانح رانندگی ما در استان مربوط به تصادفات موتورسواران است که این میانگین در کشور 17.7 درصد است، درصد فوت بر اثر واژگونی خودرو در استان ما 29.5 درصد اما در کشور 28 درصد است.

وی ادامه داد: 38.2 درصد از متوفیات ما متعلق به فصل تابستان هستند که این رقم در کشور 30.9 درصد است، 67.5 درصد از متوفیات سوانح رانندگی در کشور دارای سطح تحصیلات پایین هستند که این رقم در استان ما 75.5 درصد است و 58 درصد تصادفات منجر به مرگ ما ناشی از برخورد دو وسیله با یکدیگر است که این رقم در کشور 52 درصد است.

شهرکی تصریح کرد: بر اساس این آمار راهکارهایی به ما داده شده است که در کمیته ایمنی راه‎ها این موارد را اعلام خواهیم کرد که شامل آرام سازی سرعت در نواحی مورد نیاز، اجرای طرح‎های کاهش تصادفات و واژگونی، نصب تابلوهای هشداری ویژه، تداوم اجرای طرح ضربتی ارتقای ایمنی موتور سواران و عابرین پیاده و تشدید کنترل و نظارت بر استفاده از کلاه ایمنی و کمربند است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‎های استان خراسان رضوی با اشاره به رشد ترانزیت و صادرات کالا از مرزهای استان خاطرنشان کرد: در برنامه پنجم توسعه 10 درصد رشد سالانه ترانزیت پیش بینی شده است که پایانه‎های مرزی استان ما رتبه اول ترانزیت در کشور را دارند.

وی افزود: 30 درصد ترانزیت جاده‎های کشور در مرزهای ما اتفاق می‏افتد و 40 درصد صادرات جاده‎ای کشور نیز از مرزهای ما صورت می‏گیرد و مرز دوغارون رتبه اول صادرات کشور را دارد.

شهرکی در خصوص میزان صادرات و ترانزیت از مرزهای استان تصریح کرد: بر اساس اسناد حمل، در سال 90 در چهار مرز باجیگران، سرخس، لطف آباد و دوغارون دو میلیون و 200 هزار تن صادرات به کشورهای ترکمنستان و افغانستان انجام شده است که نسبت به سال 89، 56 درصد رشد داشته‎ایم.

مدیرکل حمل‌و نقل و پایانه‌های استان خراسان رضوی افزود: ترانزیت خروجی مرزهای ما دو میلیون و 655 هزار و 41 تن در سال 90 بوده که نسبت به سال 89، 16 درصد رشد داشته‎ایم و مجموع ترانزیت وردوی و خروجی ما سه میلیون و 200 هزار تن بوده است؛ همچنین میزان صادرات از مرزهای ما در سه ماه اول امسال 660 هزار و 273 تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 42 درصد رشد را نشان می‎دهد.

وی ادامه داد: ترانزیت خروجی در سه ماهه اول امسال 630 هزار تن بوده است که رشدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد نبوده‏‎ایم اما در ترانزیت ورودی با 103 درصد رشد مواجه بوده‏ایم به نحوی که 229 هزار تن ترانزیت ورودی داشته‏ایم.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‏های استان خراسان رضوی در خصوص میزان مسافر ورودی و خروجی از مرزهای استان نیز گفت: 887 هزار و 813 نفر مسافر عبوری از مرزهای ما در سال 90 ثبت شده‎اند که نسبت به سال 89، 21 درصد رشد داشته‎ایم و در سه ماهه اول امسال نیز 241 هزار و 625 نفر مسافر عبوری از مرزهای استان داشته‎ایم که 17 درصد رشد در این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل مشاهده می‎شود.

وی افزود: 24 میلیون و 817 هزار و 650 تن کالا نیز در بخش داخلی در سال 90 در جاده‎های استان حمل و نقل شده‏اند که نسبت به سال 89، 10 درصد رشد را شاهد هستیم و در بخش حمل و نقل مسافر داخلی نیز با 5 درصد رشد نسبت به سال 89 به عدد 24 میلیون و 500 هزار نفر در سال 90 رسیدیم.

مدیرکل حمل‌و نقل و پایانه‌های استان خراسان رضوی ادامه داد: در سه ماهه اول سال 91، شش میلیون و 555 هزار تن کالا برای مقاصد داخلی در جاده‎های استان حمل شده است که نسبت به سال قبل با رشد 19 درصدی همراه بوده است و در بخش حمل و نقل مسافر داخلی نیز شاهد تردد شش میلیون و 925 هزار نفر بودیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل با 30 درصد رشد همراه بوده است.

انتهای پیام/و10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول