اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه دامپزشکی فومن خبر داد

واکسینه 46 هزار راس دام در فومن

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی فومن گفت: از ابتدای امسال تا‌کنون 46 هزار و 262 راس دام علیه انواع بیماری‌های دامی در فومن واکسینه شدند.

واکسینه 46 هزار راس دام در فومن

محمدرضا موسی‌طالشی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فومن با بیان اینکه امنیت غذایی یکی از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه در هر کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: شبکه دامپزشکی به لحاظ کیفی و کمی با اعمال سیاست‌ها و برنامه‌‌ بهداشتی تلاش می‌کند به نتیجه مناسبی از تولید و تامین بهداشت عمومی دست یابد.

وی تصریح کرد: با توجه به گستردگی حوزه فعالیت دامپزشکی در دو بخش تولید و بهداشت عمومی، شبکه دامپزشکی فومن با اجرای برنامه‌های پیشگیری، کنترل بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک انسان و حیوان و نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی از محور تولید تا عرضه تلاش می‌کند شعار «دام سالم، غذای سالم، انسان سالم، جامعه سالم و پویا» تحقق یابد.

وی دام را شامل گاو، گوسفند، بز، اسب و ... که انسان به نوعی از آن استفاده می‌کند، نامید و ادامه داد: تحقق شعار مذکور بدون همکاری تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و مشارکت همگانی امکان پذیر نمی‌شود.

رئیس شبکه بهداشت فومن به وضعیت دام در این شهرستان اشاره کرد و گفت: در فومن 39 واحد مرغداری گوشتی و 4 واحد مزرعه مرغ مادر فعالیت می‌کنند و بیش از 35 هزار راس گاو و گوساله، بالغ بر 65 هزار راس گوسفند و بز و 7 هزار کلنی زنبور عسل وجود دارد.

وی افزود: در راستای اقدام‌های پیشگیری و کنترل بیماری‌های دامی از ابتدای سال جاری تاکنون 46 هزار و 262 راس دام علیه انواع بیماری‌های دامی نظیر سیاه‌زخم یا شاربن، تب برفکی، شاربن علامتی و غیره واکسینه شدند.

موسی‌طالشی، با بیان اینکه شبکه دامپزشکی فومن با انجام آزمایشات سرمی تعدادی از دام‌های مبتلا به تب مالت را شناسایی کرده است، گفت: این شبکه در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک انسان و حیوان از یک هزار و 350 راس دام خون‌گیری کرد و آزمایشات سرمی را انجام داد که 9 راس دام مبتلا به تب مالت شناسایی و از جمعیت دامی شهرستان خارج شدند.

وی خاطرنشان کرد: طبق قوانین و مقررات بهداشتی تمام دام‌های مبتلا به تب مالت برای کشتار به کشتارگاه صنعتی استان انتقال یافتند.

رئیس شبکه دامپزشکی فومن از اعزام گروه‌های بازرسی کنترل بهداشتی فرآورده‌های خام دامی در مراکز عرضه این شهر خبر داد و گفت: در راستای کنترل و نظارت بهداشتی مواد غذایی با منشأ دامی نظیر گوشت قرمز، مرغ و غیره و نیز با توجه به فرارسیدن فصل تابستان و افزایش تقاضای مردم در ماه مبارک رمضان به این مواد غذایی، در شبکه دامپزشکی فومن همگام با دستگاه‌های عضو شورای بهداشت این شهرستان گروه‌های بازرسی را به مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی اعزام می‌کنیم که بازرسی‌های دوره‌ای جدا از اجرای این طرح به صورت مستقل از مراکز عرضه کل شهرستان نظارت و بازرسی به عمل می‌آورند.

به گفته وی، از ابتدای امسال تاکنون بالغ بر 437 مورد بازدید از تمام مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی صورت گرفته که بیش از 33 مورد نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کردند و بالغ بر 296 کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی ضبط و معدوم و یک مورد نیز به مراجع قضایی معرفی شده است.

موسی‌طالشی، از مردم خواست تا از خرید مواد غذایی دامی بدون مهر دامپزشکی خودداری کنند و تصریح کرد: با توجه به اینکه امکان بروز تخلفات بهداشتی توسط برخی متصدیان متخلف وجود دارد شهروندان هنگام خرید مواد غذایی دامی به مهر دامپزشکی که روی لاشه نقش می‌بندد و همچنین تاریخ تولید و انقضای محصولات بسته‌بندی شده مرتبط توجه کافی داشته باشند.

وی، یکی از مهم‌ترین ارکان موثر در تضمین بهداشت عمومی را افزایش سطح آگاهی مردم و مشارکت همگانی دانست و خاطرنشان کرد: از تمام عرضه کنندگان فرآورده‌های خام دامی مانند قصابی‌ها، مرغ فروشی‌ها و غیره انتظار می‌رود نسبت به رعایت مسائل بهداشتی هنگام عرضه و نگهداری مواد غذایی مذکور توجه لازم را به عمل آورند که در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی با متخلفان حسب مقررات برخورد می‌شود.

انتهای پیام/ز10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول