اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی گیلان:

820 هزار رٱس دام گیلان علیه سیاه زخم واکسینه شدند

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی گیلان از واکسینه شدن 820 هزار رٱس دام استان در سال جاری خبر داد.

820 هزار رٱس دام گیلان علیه سیاه زخم واکسینه شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، علی بشری‌معافی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران خبرگزاری‌ها با اشاره به اینکه بیماری سیاه زخم در دام دارای اهمیت زیادی است، اظهار کرد: این بیماری نیاز به واکسن دارد.

وی، ادامه داد: سال گذشته تعداد 900 هزار رٱس دام در گیلان علیه بیماری سیاه زخم واکسینه شدند که این رقم امسال به 820 هزار رٱس مایه‌کوبی رسیده است.

این مسئول، وجود بیماری سیاه زخم را در گاو، گوسفند و اسب عنوان کرد و افزود: کانون بیماری‌های سیاه زخم در استان پایین است و سال گذشته تعداد 5 مورد از این بیماری مشاهده شده بود.

وی کنترل باکتری «هاگ» در بیماری سیاه زخم را مشکل دانست و تصریح کرد: این باکتری تا 60 سال می‌تواند در بدن دام زنده بماند و در مجموع سیاه زخم بیماری ساده‌ای نیست که بشود به راحتی با آن برخورد کرد.

بشری‌معافی، بیماری سیاه زخم را جدی خواند و افزود: این بیماری در دستگاه گوارش و تنفسی دام به صورت جدی نفوذ می‌کند و خسارت زیادی به دام وارد می‌آورد و به همین دلیل به صورت فشرده عمل واکسینه دام را انجام می‌دهیم.

وی درباره بیماری تب کنگو بیان کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو در دام هیچ علامتی ندارد و زودگذر است و یک هفته دام را مبتلا می‌کند و ترشحات آن آلوده است.

مدیرکل دامپزشکی گیلان، با بیان اینکه تب کنگو از نظر اقتصادی اهمیت ندارد، تصریح کرد: اهمیت این بیماری بهداشتی است که ترشحات دام مبتلا می‌تواند انسان را بیمار کند.

وی، با اشاره به اینکه ترشحات دام بیمار می‌تواند موجب آلودگی شیر شود، ابراز کرد: این بیماری فرآورده‌های دامی مانند گوشت را نیز آلوده می‌کند.

بشری‌معافی درباره نحوه آلوده شدن انسان به تب کنگو اذعان کرد: انسان از طریق له کردن کنه‌ها با دست آلوده می‌شود و بهترین راهکار مبارزه با کنه است که هر ساله سم‌پاشی دام و جایگاه آن صورت می‌گیرد.

به گفته وی، ویروس بیماری تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو توسط کنه‌های سخت شامل هیالوما، درماسنتور، آمبلیوما و ریپی‌سفالوس حمل می‌شود و از طریق نیش کنه‌های سخت‌ آلوده و یا از طریق تماس با ترشحات و ذرات کنه‌های له شده به انسان انتقال می‌یابد.

این مسئول، تماس با خون و ترشحات آلوده افراد مبتلا در بیمارستان یا هنگام انجام آزمایشات از آنها را از دیگر راه‌های انتقال این بیماری به انسان عنوان کرد.

انتهای پیام/ب20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول