اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

رمضان؛ فرصتی برای مقابله با انحرافات اجتماعی

خبرگزاری فارس: رمضان ماه رهایی از قیود انسانی و دنیوی و فرصتی برای تمسک به حبل‌المتین الهی است و مسلمانان با برگزاری جلسات انس با قرآن کریم در این ماه می‌توانند زمینه لازم برای مقابله با انحرافات اجتماعی را در خود ایجاد ‌کنند.

رمضان؛ فرصتی برای مقابله با انحرافات اجتماعی

به‌ گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه ماه رمضان به عنوان برترین ماه‌های قمری در جهان اسلام فرصتی برای تمسک به معارف دینی و حبل‌المتین الهی است و به‌ همین دلیل در میان مسلمانان از جایگاه والایی برخوردار است.

این ماه به‌ عنوان یکی از ماه‌های مبارک در دین اسلام، ماه رهیدن از قیود انسانی و دنیوی محسوب شده و در آیات و روایات نیز به ‌خوبی مشخص و مبرهن است که انجام اعمال نیک در این ماه تا چه اندازه نیکو و دارای اهمیت است.

ماه مبارک رمضان که لقب «ماه صیام» یا همان «ماه روزه» نیز به خود گرفته‌ است، برای طرفداران دین محمدی یکی از برترین و بهترین فرصت‌هاست تا خود را به خداوند نزدیک‌تر کرده و به تزکیه نفس بپردازند تا در ماه‌های آتی و به ویژه در ماه‌های مبارک سال، نسبت به انجام فرائض دینی و تکالیف اسلامی با آغوشی باز پیش روند.

علما و روحانیان بهترین منابع اهل تشیع و تسنن هستند که در این ماه مبارک می‌توان با مراجعه به آن‌ها نسبت به فضایل و مکارم رمضان از آن ها جویا شد. در همین راستا به سراغ تنی از چند از علمای آذربایجان‌‌غربی رفته‌ایم تا نظرات آن‌ها در زمینه رمضان‌المبارک جویا شویم:

آیت‌الله سید علی‌اکبر قرشی، نماینده مردم آذربایجان‌‌غربی در مجلس خبرگان ‌رهبری و مفسر نامی قرآن‌ کریم به‌عنوان برجسته‌ترین عالم آشنا به فن تفسیر و نهج‌البلاغه در استان، در زمینه وظیفه مسلمانان در ماه رمضان می‌گوید: در این ماه تنها عملی که باید از سوی مسلمانان انجام گیرد خواندن قرآن و طلب آمرزش برای گناهان خود و دیگران است.

وی با اشاره به اینکه فضیلت ماه رمضان بسیار بیشتر از آن چیزی است که بتوان آن را وصف کرد، افزود: بر اساس آیات و روایات اسلامی، در این ماه هر عمل نیک از سوی مسلمانان دارای پاداش ویژه‌ای است که این پاداش تنها از سوی پروردگار متعال قابل حساب و سنجش است و هیچ انسانی قادر به بر زبان راندن این اهمیت نیست.

این نماینده مجلس خبرگان‌ رهبری برخورداری از اعتماد به نفس در نزد مسلمانان را برترین نتیجه این ماه دانست و تصریح‌ کرد: مسلمانان در این ماه به دلیل گرفتن روزه و انس بیشتر با قرآن‌ کریم توانایی بیشتری برای برخورداری از عزت نفس یافته و به این ترتیب در پایان این ماه می‌توانند اعتماد به نفس موجود در درون خود را به خوبی لمس کنند.

ماموستا عبدالرحمان خلیفه‌زاده، امام ‌جمعه اهل تسنن بوکان، به‌ عنوان یکی از علمای اهل تسنن در آذربایجان‌‌غربی، کارشناس دیگری است که در زمینه ماه رمضان و مکارم این ماه، اظهار داشت: حضور در مساجد و استفاده از ظرفیت‌های این اماکن مذهبی از مهم‌ترین اقداماتی است که مسلمانان می‌توانند با انجام آن در ماه رمضان به داشته‌های خود در زمینه معارف الهی بیفزایند.

وی، رمضان را ماه شخصیت‌ساز برای انسان توصیف‌ کرد و بیان‌ داشت: ماه رمضان فرصتی بس والا و مغتنم برای انس با قرآن‌کریم و خودسازی مسلمانان است و به‌ همین دلیل باید توجه بیشتری توسط علما و روحانیان شیعه و سنی به فضایل این ماه شود.

اطعام ایتام، خواسته بزرگان دینی برای چنگ به حبل‌المتین الهی

حجت‌الاسلام‌ محمدجواد قهرمانی، مدیر حوزه‌های علمیه آذربایجان‌غربی نیز در زمینه برکات اطعام به نیازمندان در ماه مبارک رمضان گفت: در این ماه علاوه‌ بر تاکید بر انجام فرائضی همچون روز‌ه گرفتن و قرائت قرآن از مومنان خواسته ‌شده که با اطعام نیازمندان و مستمندان در ثواب این امورات خیر نیز شریک باشند.

وی با اشاره به آیه شریفه «وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا»، تصریح‌ کرد: بر اساس این آیه شریفه مشخص می‌شود که ائمه بزرگوار نیز در ماه رمضان و سایر ماه‌های سال نسبت به اطعام فقرا و مستمندان اقدام کرده و به ‌این ترتیب طبقه محروم و کم‌بضاعت جامعه را نیز با خود همسو و همراه می کردند.

مدیر حوزه‌های علمیه آذربایجان‌‌غربی، در پایان ابراز داشت: اطعام نیازمندان و مستمندان در ایام ماه رمضان دارای آثار بسیاری بر جامعه اسلامی است که از آن جمله می‌توان به وحدت طبقات مختلف، رفع بسیاری از مشکلات مستمندان در سایه اطعام قشر غنی و همچنین پاک‌‌کردن اموال قشر غنی از هرگونه آلودگی احتمالی اشاره‌ کرد.

حال با توجه به گفته‌های این علمای دینی و همچنین بر اساس آیات و روایات اسلامی، مشخص می‌شود که در طول سال شاید هیچ ماهی به ارزش و بزرگی رمضان وجود نداشته و تنها زمانی‌ که برای برخورداری از اجر معنوی و پاداش اخروی کارهای نیک برشمرده شده ‌است همین ماه رمضان یعنی افضل الایام است.

اطعام ایتام و انس با قرآن‌کریم همان راهی است که بزرگان دینی و به ویژه ائمه بزرگوار(ع) برای چنگ به حبل‌المتین الهی به آن تمسک جسته و در راستای رهایی از قید و بندهای دنیوی از این روش بهره‌مند می‌شدند بنا‌بر‌این مسلمانان نیز باید با ادامه راه معصومان(ع) و بزرگان دینی در هر آئین و مذهبی نسبت به احیای دوباره سنت حسنه اطعام ایتام و همچنین برگزاری محافل انس با قرآن‌کریم اقدام کنند تا از این طریق مسیر درست نیل به اهداف والای الهی را پیدا کنند.

-------------------------------

گزارش از: سجاد امیرکردلر

-------------------------------

انتهای پیام/ل10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول