اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کمیته زیست‌فناوری دانشگاه اصفهان خبر داد

تولید هورمون رشد از سلول‌های سرطانی موش در دانشگاه اصفهان

خبرگزاری فارس: عضو کمیته زیست ‌فناوری دانشگاه اصفهان از تصویب طرح تولید هورمون رشد از سلول‌های سرطانی موش در دانشگاه اصفهان خبر داد.

تولید هورمون رشد از سلول‌های سرطانی موش در دانشگاه اصفهان

ابوالقاسم اسماعیلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه یکی از مباحث در حوزه زیست‌فناوری استفاده از پلت‌فرم‌ها برای تولید فراورده‌های بیولوژیک است، اظهار کرد: با توجه به رشد سریع سلول‌های سرطانی می‌توان از آنها برای تولید موادی مانند انسولین، هورمون رشد و مواد دیگر استفاده کرد.

وی افزود: در این زمینه طرحی در کمیته زیست‌فناوری به تصویب رسیده است که مراحل پایانی را طی می‌کند و در آن از سلول‌های CHO که جزو سلول‌های سرطانی نوعی موش است هورمون رشد را تولید می‌کنیم.

عضو کمیته زیست‌فناوری دانشگاه اصفهان تصریح کرد: اگر این هورمون از سلول‌ها به طور مستقیم استخراج شود می‌تواند سبب انتقال بیماری شود اما سلول‌های سرطانی این نوع موش نمی‌تواند بیماری را به انسان انتقال دهد چرا که می‌توان کشت سلولی آنها را مدیریت و از آلودگی‌های احتمالی در زمان تولید جلوگیری کرد.

وی درباره لزوم تولید این هورمون گفت: سلول‌های انسان به صورت دایم در حال تکثیر هستند و اگر رشد آنها متوقف شود ایجاد بیماری می‌کند بنابراین هورمون رشد حتی در انسان‌هایی با ظاهر طبیعی لازم است و باید به طور دایم در بدن تولید شود.

اسماعیلی ادامه داد: از طرفی در برخی افراد مانند کوتوله‌ها هورمون رشد به اندازه کافی تولید نمی‌شود و رشد آنها با تأخیر روبروست که از لحاظ اجتماعی مشکلاتی را برای آنها به وجود می‌آورد.

وی تصریح کرد: در برخی افراد نیز به سبب تصادف، بیماری و مشکلات دیگر مراکز تولید کننده هورمون رشد تحت تأثیر قرار می‌گیرد که در این افراد لازم است هورمون رشد به صورت مصنوعی ساخته و به بدن آنها وارد شود.

عضو هیئت علمی دانشکده زیست‌شناسی دانشگاه اصفهان اضافه کرد: این هورمون پیش از این از خوک و موجوداتی که بیشترین شباهت را به انسان داشتند ساخته می‌شد اما از یک سو شباهت کامل به هورمون‌های انسانی نداشت و از طرفی دارای مشکلاتی از قبیل انتقال بیماری بود.

اسماعیلی تاکید کرد: با استفاده از این روش این روش ژن تولید کننده هورمون رشد انسان را در سلول‌های دیگر مانند سلول‌های سرطانی یا باکتری‌ها قرار داده و هورمون انسانی تولید می‌کنند.

وی درباره کمیته زیست‌‌فناوری دانشگاه اصفهان نیز گفت: مسئولیت این کمیته که از دو سال پیش تشکیل شده است بر عهده دکتر ربانی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه اصفهان و هدف از تشکیل آن بررسی طرح‌های راهبردی در حوزه زیست‌فناوری در راستای تهیه نقشه راهبردی این رشته و بررسی روند نیاز رشته‌های کاربردی در این حوزه است.

عضو هیئت علمی دانشکده زیست‌شناسی دانشگاه اصفهان افزود: با توجه به این اهداف از بدو تاسیس این کمیته در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و راهبردی تاکنون 28 طرح تحقیقاتی کاربردی که منجر به تولید محصول می‌شود یا مشکلی را در جامعه و صنعت برطرف می‌کند به این کمیته ارجاع شده است که پس از داوری 12 طرح تصویب شده است و یکی از این طرح‌ها خاتمه یافته است.

انتهای پیام/ل10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول