اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مخترعان وسیله اندازه‌گیری اختلافی:

پیشرفت‌های علمی در سایه تعامل به دست می‌آید

خبرگزاری فارس: کمپراتور پنیوماتیکی هوایی یا وسیله اندازه‌گیری اختلافی، اختراع دو دختر جوان است که معتقدند، پیشرفت‌های علمی در سایه تعامل به دست می‌آید.

پیشرفت‌های علمی در سایه تعامل به دست می‌آید

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه المیرا پورعلی و فرشته دیهیم‌‌فر دو دختر جوانی هستند که کمپراتور پنیوماتیکی هوایی یا وسیله اندازه‌گیری اختلافی را ساخته و در تاریخ 28 فروردین امسال در اداره ثبت اختراعات تهران به ثبت رساندند.

این دو دختر جوان با دست زدن به یکسری کارهای عملی و علمی ظاهرا با ماهیت مردانه موفق به ساخت این وسیله شده و با شماره 74607 آن را ثبت کردند به طوری که طبق گفته خودشان نه سایه به سایه بلکه شانه به شانه یکدیگر شش ماه متوالی شبانه روز فعالیت کرده‌اند تا به این نقطه رسیده‌اند.

المیرا پورعلی در تشریح کاربرد این وسیله می‌گوید: وسیله اندازه‌گیری اختلافی دستگاهی ویژه رشته مکانیک بوده و درقطعات صنعتی خودرو، در مراکز آموزشی و آزمایشگاه‌‌‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد به طوری که برای کنترل کیفیت استفاده می‌‌شود از این رو مردم مصرف‌کننده مستقیم آن قلمداد نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه برای ساخت این وسیله از مهندسی معکوس بهره نگرفته‌ایم ادامه می‌دهد: شیوه ساخت وسیله فوق این طور نبود قطعه‌های یک وسیله دیگر را از هم جدا کرده و با بررسی شیوه ساخت، نوع قطعات و سیستم آن نسبت به طراحی این وسیله مبادرت کنیم بلکه این اختراع در ابتدا یک طرح و ایده روی کاغذ بود.

به گفته وی این طرح نمونه مشابه داخلی ندارد همچنین مطالعات و بررسی‌‌‌هایی از مبادی مختلف انجام داده و به این نتیجه رسیده‌اند ظاهرا نمونه خارجی آن هم وجود ندارد پس این مسئله ثابت می‌کند برای ساخت وسیله مذکور از نظر تحقیقات میدانی و عملی تلاش زیادی شده است.

پورعلی میزان دقت این طرح را بسیار بالا و حدود صدم میلی‌متر عنوان می‌کند و مواردی مانند از بین رفتن تماس سطح اندازه‌گیری و ابزار اندازه‌گیری،بزرگ‌‌‌نمایی بسیار زیاد، هزینه کمتر نسبت به‌سایر روش‌های اندازه‌گیری، بالا بودن سرعت پاسخگویی در اندازه‌گیری نسبت به سایر روش‌‌ها، عدم مصرف انرژی در موقعیت سکون، داشتن ساختار ساده، داشتن قابلیت مونتاژ، کم‌هزینه بودن نگهداری و تعمیر، همچنین داشتن حداکثر پنج کیلوگرم وزن از جمله ویژگی‌های این طرح برشمرد.

این مخترع جوان بزرگترین معضل سیستم‌های مورد استفاده کنونی را خطای ناشی از عدم دقت اپراتور در اندازه‌گیری می‌داند ولی در کمپراتور مورد نظر نقش اپراتور به حداقل رسیده پس احتمال وقوع خطا به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد همچنین یک مزیت دیگر این طرح کم هزینه، ارزان و قابل دسترس بودن آن است.

پورعلی ضمن اشاره به اینکه طرح فوق موضوع پایان‌نامه بود برای ثمر رساندن این ایده فعالیت در این مسیر را بسیار دشوار عنوان می‌کند و می‌گوید در دانشگاه، خودش و همکارش سختی‌های زیادی را متحمل شدند.

فرشته دیهیم‌فر همکار این مخترع جوان در تکمیل صحبت‌های پورعلی از مسئولان شرکت فستو در تهران به دلیل فراهم کردن امکانات علمی، مطالعاتی و تحقیقاتی و همچنین از مهندس فکوری از اساتید دانشگاه صنعتی ارومیه برای کمک کردن جهت ساخت و به سرانجام رساندن این پروژه تقدیر می‌‌‌کند و می‌افزاید با وجود همه سختی‌های موجود بر سر راه برای تولید و کاربردی ساختن این طرح تلاش خواهند کرد.

این دو جوان موفق برخلاف سایر نخبگانی که تاکنون ارتباط داشته‌ام نه‌تنها از عدم وجود حمایت مالی اظهار نارضایتی نمی‌‌کنند بلکه روند فعالیت خود را به این ترتیب تداوم بخشیده‌اند که صورت‌ حساب همه مبالغ هزینه شده را به موازات مخارج، تهیه کرده و به دانشگاه جهت پرداخت ارائه کرده‌اند و در نهایت وجه خود را دریافت کرده‌اند البته گفتنی است وسیله ساخته شده جزو اموال دانشگاه دکتر شریعتی تهران شده است.

دیهیم‌فر در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه در جامعه این طور شایع است که انجام کار گروهی در این استان به دلیل وجود بعضی مسائل دشوار است پس چگونه با هم تعامل کرده و این کار را به سرانجام رسانده‌اند می‌گوید که هنگام انتخاب این پروژه همه اساتید و اطرافیان بر این باور بودند به دلیل حجم سنگین کار و انجام تحقیق، طراحی و ساخت، یک نفر به تنهایی هیچ وقت موفق نمی‌شود بنابراین به دلیل قرابت روحیات، سکونت در ارومیه و برخی موارد دیگر با یکدیگر همراه می‌شوند تا اینکه این پروژه را به  ثبت می‌رسانند.

این جوان مبتکر با اظهارنظر به اینکه برای دریافت بودجه پژوهش امیدوار هستند می‌گوید بعد از دریافت بودجه فوق نسبت به تکمیل طرح مبادرت می‌کنند، از طرف دیگر در جشنواره خوارزمی نیز شرکت کرده‌اند که در صورت کسب یکی از مقام‌های اول تا سوم از مزایایی مانند دریافت بودجه پژوهشی و ورود بدون کنکور به دانشگاه در مقاطع بالاتر بهره‌مند می‌شوند.

--------------------------

گفت‌‌وگو از سونیا بدیع

-------------------------

انتهای پیام/ل10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول