اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت هفته بهزیستی انجام شد

ویلچررانی فرماندار و برخی مسئولان شیراز

خبرگزاری فارس: به مناسبت هفته بهزیستی جمعی از مسئولان اعم از فرماندار شهرستان شیراز، شهرداران برخی مناطق شهر شیراز، رئیس اداره بهزیستی شیراز، بخشدار ارژن و ... مسیر کوتاهی را به صورت نمادین با ویلچر طی طریق کردند.

ویلچررانی فرماندار و برخی مسئولان شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، عبدالحمید کشاورز مدیرکل بهزیستی استان فارس بعد از ظهر امروز در شورای اداری شهرستان شیراز در این زمینه گفت: بسیاری از معلولان به دلیل اینکه وضعیت محیط شهری نامناسب است از فعالیت‌های اجتماعی به دور مانده‌اند و همین امر موجب انزوای آنان می‌شود.

وی افزود: در استان فارس 86 هزار معلول داریم که بیش از 30 درصد آنها معلولان جسمی حرکتی هستند.

به گفته این مقام مسئول اگرچه بسیاری از علت‌های معلولیت ژنتیک است اما میزان بالایی از این معلولیت‌ها به دلیل حوادث ناگوار و سوانح رانندگی رخ می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه 10 درصد جمعیت جوامع به نوعی دچار ناتوانی هستند، از پیرتر شدن جامعه ایران در آینده سخن گفت و افزود: در یکی از شهرستان‌های این استان بیش از 70 درصد معلولیت ضایعه نخاعی بر اثر سوانح رانندگی به وجود آمده و از این رو به خاطر اینکه ممکن است هر لحظه معلولیت برای هر یک از ما اتفاق بیافتد باید توجه کافی به مناسب‌سازی فضاهای عمومی و برابر‌سازی امکانات صورت گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان فارس ادامه داد: در حال حاضر هیچ اتوبوسی در سطح شهر شیراز برای معلولان قابل استفاده نیست و یک معلول باید ساعت‌ها منتظر بماند شخصی به او کمک کند تا سوار تاکسی شود در حالی که در میان معلولان پزشک، خطاط، حافظ قرآن، هنرمند و کارآفرین بسیار است.

کشاورز تصریح کرد: در حال حاضر سازمان بهزیستی با 154 فعالیت در حوزه کودکان، زنان، آسیب‌دیدگان اجتماعی و معلولان و سالمندان ارائه خدمت می‌کند.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان فارس، سازمان بهزیستی توانمندسازی گروه‌های هدف و پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی را دنبال می‌کند.

وی اضافه کرد: خدمات مشاوره‌ای به آحاد جامعه، آموزش مهارت‌های زندگی و مشاوره قبل از ازدواج در سطح کشور انجام می‌شود چراکه 70 درصد معلولیت‌ها قابل پیشگیری است و آزمایشگاه ژنتیک می‌تواند با هزینه‌ای چند برابر کمتر از درمان از وقوع معلولیت جلوگیری کند.

کشاورز ادامه داد: سال گذشته در فارس بیش از 130 هزار کودک معاینه و 6 هزار کودک مشکوک تست و به خانواده آنها اطلاع‌رسانی شد در حالی که در مواردی احتمال نابینایی این کودکان در صورت ماندن در بی‌اطلاعی وجود داشت.

وی خاطرنشان کرد: در بحث آسیب‌های اجتماعی نیز با وجود تمام فعالیت‌هایی که در بحث مقابله توسط ارگان‌های انتظامی و قضایی انجام می‌شود به دلیل همجواری جمهوری اسلامی ایران با حوزه ترانزیت مواد مخدر و جوان بودن کشور پیشگیری دارای نتایجی بهتر و هزینه کمتر از اقدامات مقابله‌ای است.

مدیرکل بهزیستی استان فارس ادامه داد: در چند سال گذشته هر گرم شیشه بین 120 تا 160 هزار تومان خرید و فروش می‌شد در حالی که امروز شیشه در آزمایشگاه زیرزمینی تولید و هر گرم 6 تا 10 هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از 5 هزار مراجعه حضوری به اورژانس اجتماعی سیار بهزیستی سخن گفت و افزود: خط 123 در مورد اقداماتی مانند کودک‌آزاری، همسرآزاری و خشونت خانوادگی اقدام می‌کند و سال گذشته در 10 هزار مورد مرتبط مداخله داشته‌ایم که یک‌هزار و 200 مورد کودک‌آزاری بوده است.

انتهای پیام/آ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول